What happens in Vegas stays in Vegas: Στην «Πόλη της Αμαρτίας» η «Ομερτά» είναι ιερή

Έτσι γεννήθηκε η φράση - καμουφλάζ για sex, drugs και... τζόγο
Δημήτρης Καναβαράκης

Γράφει ο Δημήτρης Καναβαράκης

Υπάρχουν φράσεις και φράσεις στη διεθνή αργκό, που απλώς δεν μπορείς να εξηγήσεις τη σημασία τους σε ένα παιδί. Απ’ όλες αυτές καμία μάλλον δεν περικλείει τόσες πτυχές όσο η σήμα – κατατεθέν του Λας Βέγκας.

Οι εμπνευστές της έχουν κάθε λόγο να κομπορρημονούν για τη μοναδικότητα και την απήχηση της σε τουριστικό επίπεδο. Μία ολόκληρη φιλοσοφία και κουλτούρα συρρικνώθηκε μέσα σε 7 λέξεις, λαμβάνοντας διαστάσεις κοσμοθεωρίας.

Έχει εμπνεύσει την τριλογία των ταινιών Hangover, έχει γίνει τραγούδι από τον Άσερ, έχει απαγορευτεί στα break τηλεοπτικής μετάδοσης του Super Bοwl και κλείσει μια τελετή απονομής Όσκαρ.

«What happens in Vegas stays in Vegas». Σημαίνει «έλα κι εσύ, οτιδήποτε κι αν κάνεις, δεν θα μαθευτεί ποτέ». Μόνο σε αυτή που αυτοαποκαλείται με καμάρι «Πόλη της Αμαρτίας» θα μπορούσε να αντιστοιχεί ένα τέτοιο σλόγκαν.

Δεν πρόκειται για ένα αποκύημα της λαϊκής παράδοσης, αλλά για την πεμπτουσία μιας κολοσσιαίας διαφημιστικής καμπάνιας – προσκλητήριο σε κάθε λάτρη ασωτιών αυτού του κόσμου. Η πατρότητά της ανήκει στην τοπική διαφημιστική εταιρία R&R Partners.

Όταν το 2003 οι αρχές της πόλης απευθύνθηκαν στην εταιρία, αυτό που προτάχθηκε ήταν η ανάγκη να αποσυνδεθεί σε επίπεδο marketing το Βέγκας από τον τζόγο. Ύστερα από ένα χρόνο έρευνας η R&R Partners παρουσίασε το concept.

Βάση του, ότι ο συναισθηματικός δεσμός μεταξύ του Βέγκας και των επισκεπτών του, θα πρέπει να είναι η ελευθερία. Ελευθερία σε δύο επίπεδα: στο να είναι κάποιος διαφορετικός απ’ αυτό που είναι στο σπίτι του και στο να αφήνει πίσω του όλα τα ανεπιθύμητα στοιχεία της καθημερινότητας του. Η στρατηγική ήταν έτοιμη. Η επικοινωνιακή προώθηση θα συνέδεε την πόλη με την ανεμελιά που όλοι σε κάποιο διάστημα της ζωής μας επιθυμούμε.

Σε εκείνες τις συναντήσεις λήφθηκε ουσιαστικά η απόφαση να θαφτεί επικοινωνιακά ο μύθος της «Καζινούπολης» και να αποκοπεί το ιστορικό νήμα με το προφίλ του τυχοδιώκτη της Άγριας Δύσης. Το Βέγκας θα έπρεπε να αντιπροσωπεύει κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Ήταν ήδη κάτι πολύ περισσότερο απ’ αυτό. Ένας «παράδεισος ενηλίκων». Το ήξεραν όσοι (εύποροι κυρίως) το είχαν επισκεφτεί, απέμενε να το μάθουν και οι μέχρι πρότινος αδαείς.

Από τη δεκαετία του 40’ κιόλας, που τα κλειδιά της πόλης παραδόθηκαν στους Νονούς της Κόζα Νόστρα, το Βέγκας μετατράπηκε σε άντρο ανομίας. Η Μέκκα του δυτικού κόσμου σε σεξ, πορνεία και ναρκωτικά. Η χαρτοπαιξία εξελίχθηκε σταδιακά σε όπιο για εκατομμύρια ανθρώπους, αλλά και σε «καμουφλάζ» για πλήθος άλλων.

Ο μεγάλος παιδότοπος των ενηλίκων δημιουργήθηκε για να εκπληρώνει ακόμα και τις πιο διεστραμμένες φαντασιώσεις. Στην έρημο της Νεβάδα αναπτύχθηκε μια κανονική βιομηχανία πανηδονιστικών τελετών – μια πόλη που ανταποκρίνεται αποκλειστικά σε αυτή τη χρήση.

Δίπλα σε αυτό το ρόλο ήταν ανάγκη να προστεθεί η υποσημείωση «απόλυτη εχεμύθεια». Όχι με τα γνωστά ψιλά γράμματα, αλλά με έντονα, κεφαλαία, όπως υποδηλώνει το «ότι συμβαίνει στο Βέγκας, μένει στο Βέγκας». Η εκστρατεία, που βασίστηκε στο σλόγκαν, απογειώθηκε με τηλεοπτικές και έντυπες διαφημίσεις επί σειρά ετών.

Μερικές εξ’ αυτών έχουν γράψει ιστορία στις ΗΠΑ για την πρωτοτυπία και την ωμή προώθηση των στεγανών που περιβάλλουν τα τείχη της πόλης. Σε μία διαφήμιση του 2006, ένας άνδρας δηλώνει σε κάθε γυναίκα και διαφορετική επαγγελματική, προσπαθώντας να τη ρίξει στο κρεβάτι. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: Στο Βέγκας είσαι ελεύθερος να είσαι όποιος θέλεις να είσαι.

Πιο χαρακτηριστική αυτή του 2011, με πρωταγωνίστρια την ηθοποιό Τρίστεν ΜακΝτόναλντ. Κανείς δεν της μιλάει, από τις φίλες της έως και τους θαμώνες ενός ολόκληρου μπαρ, επειδή «έσπασε τον κώδικα», τραβώντας και ανεβάζοντας στα social media φωτογραφίες (από κάποιο υποδηλωμένο πάρτι «οργίων»). «Μάθε τον κώδικα», είναι ο τίτλος της διαφήμισης.

Στο Λας Βέγκας, καμία «ροζ» επιθυμία κανενός Κροίσου δεν μπορεί να μείνει απραγματοποίητη. «Υπήρχε κάποιος που ζήτησε 20 γυναίκες με ύψος πάνω από 1,75 ή και ψηλότερες. Οι μισές ήθελε να ήταν ξανθές και οι άλλες καστανές. Το κλαμπ υλοποίησε άμεσα την επιθυμία του», θυμάται o υπεύθυνος για την ικανοποίηση των VIP πελατών σε ένα από τα φημισμένα κλαμπ της περιοχής.

Τόσο οι γυναίκες αυτές, όσο και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι στις Mega – πολυμορφικές επιχειρήσεις της πόλης δεσμεύονται με ρήτρα εχεμύθειας στα συμβόλαια που υπογράφουν, αποδεχόμενοι να πέσει η δαμόκλειος σπάθη στο κεφάλι τους, σε περίπτωση που αποδειχτεί ότι η «ομερτά» έσπασε με δική τους ευθύνη.

Το «What happens in Vegas stays in Vegas» έχει εξελιχθεί σε μία από τις πιο επιτυχημένες εκστρατείες μάρκετινγκ στον τουριστικό κλάδο, από καταβολής διαφήμισης. Το 2002 η πόλη υποδέχτηκε 35 εκατομμύρια επισκέπτες και έως σήμερα το νούμερο διαγράφει ανοδική πορεία, με μία μόνο εξαίρεση. Το 2016 φιλοξένησε τέσσερις και πλέον φορές τον πληθυσμό της Ελλάδας: 42.936.000 ανθρώπους, νούμερο που για έκτη διαδοχική χρονιά αποτελεί νέο ρεκόρ.

Οι κράχτες είθισται να λένε ότι «το Λας Βέγκας είναι η πόλη που θα δημιουργούσε ο Θεός αν είχε λεφτά». Ότι δεν υπάρχει άλλο σαν κι αυτό, διαθέτοντας ότι τραβάει η όρεξη του ανθρώπου σε απόσταση μερικών χιλιομέτρων. Αλήθεια είναι, αλλά με μία ένσταση. Τι σχέση μπορεί να έχει ο Θεός με μία φράση που είναι αδύνατον να εξηγήσεις σε ένα παιδί;