Θεωρητικά δεν έχει βάση να συνδεθείς μ’ ένα κομμάτι χαρτί.
Να νιώσεις συναισθηματικά δεμένος μ’ ένα απλό καρτελάκι.
Πρακτικά όμως αποδεικνύεται πανεύκολο να γίνει κάτι τέτοιο.
Πώς γίνεται να μην έχει αξία για κάποιον η χαρτοπετσέτα που του έγραψε το τηλέφωνό της η μέλλουσα γυναίκα του;
Πώς γίνεται να μη τον συγκινεί μια αφιέρωση σε λεύκωμα γυμνασίου;
Και πώς γίνεται να μην τον στέλνει απευθείας στα εφηβικά (ή έστω τα νεανικά) του χρόνια η θέα του θρυλικού ροζ διπλώματος οδήγησης;
Σε λίγα χρόνια όμως το χαρακτηριστικό (έως και ιστορικό πλέον) έγγραφο θα έχει κι αυτό τον συγκεκριμένο μονάχα ρόλο:
Του ενθυμίου!
Εδώ και καιρό υπάρχει πλέον η δυνατότητα να έχει κανείς στο smartphone το δίπλωμα οδήγησης (μέσω του gov.gr Wallet).
Ωστόσο είναι χιλιάδες οι οδηγοί που εξακολουθούν να κυκλοφορούν με το κλασικό χάρτινο δίπλωμα.
Είτε επειδή δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία (αν και είναι πανεύκολη η διαδικασία), είτε επειδή το έχουν αμελήσει, είτε επειδή δεν αποτελεί γι’ αυτούς προτεραιότητα.
Όλα αυτά όμως έχουν πλέον ημερομηνία λήξης:
Διότι το παλιό ροζ δίπλωμα οδήγησης θα σταματήσει πλέον να έχει ισχύ μετά τις 19 Ιανουαρίου του 2033.
Και το νεότερο (που είναι πλαστικοποιημένο και έχει τη μορφή κάρτας) διαρκεί για 15 χρόνια από την έκδοσή του.
Σε κάθε περίπτωση όμως φαίνεται ότι άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για να μπούμε ούτως ή άλλως σε νέα εποχή και στο συγκεκριμένο ζήτημα.
Διότι ακόμα και τα ψηφιακά διπλώματα που έχουν εισάγει (ή σκοπεύουν να εισάγουν) κι άλλα κράτη μέλη της ΕΕ που προχωρούν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, έχουν ένα βασικό πρόβλημα:
Δεν αναγνωρίζονται σε άλλο κράτος της ΕΕ απ’ αυτό που εκδόθηκαν, κάτι που εμποδίζει την ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών.
Σε αυτό το πλαίσιο η Κομισιόν πρότεινε τη δημιουργία μιας πλήρως ψηφιακής άδειας οδήγησης (στα κινητά τηλέφωνα ή σε άλλη ηλεκτρονική συσκευή), που θα αναγνωρίζεται σε ολόκληρη την ΕΕ.
Η συγκεκριμένη πρόταση υπερψηφίστηκε στο Ευρωκοινοβούλιο, γεγονός που σημαίνει ότι ανοίγει ο δρόμος για το ευρωπαϊκό ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης:
Μια τροποποίηση που θα απλουστεύσει τη διαδικασία αναγνώρισης των αδειών οδήγησης μεταξύ των κρατών-μελών.
Θα διευκολύνει, δε, τη διασυνοριακή επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, αφού οι αστυνομικές αρχές θα εξακριβώνουν ευκολότερα τα στοιχεία των παραβατών.
Όσο για το πότε θα ξεκινήσει να ισχύει το νέο μοντέλο;
Το πρώτο βήμα είναι να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές (που αφορούν τη διαλειτουργικότητα, την ασφάλεια, και τα χαρακτηριστικά επαλήθευσης και διεπαφής με τα εθνικά συστήματα).
Μόλις τα κράτη μέλη έχουν την ευκαιρία να ενσωματώσουν τις απαιτήσεις αυτές στα εθνικά τους συστήματα, η Επιτροπή προτείνει οι ψηφιακές άδειες οδήγησης να εκδίδονται εξ ορισμού.
Και με έναρξη τα τέσσερα έτη μετά την ημερομηνία έκδοσης της οδηγίας.