Στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1986 ο Ντιέγκο Μαραντόνα ενσάρκωσε το μεγαλύτερο «one man show» στην ιστορία των αθλητικών διοργανώσεων σε ομαδικό επίπεδο.
Ποτέ πριν και ποτέ ξανά έκτοτε, η κατάκτηση ενός τουρνουά δεν ταυτίστηκε σε τέτοιο βαθμό με έναν παίκτη, με τον Ντιέγκο να έχει στα γήπεδα του Μεξικού συμμετοχή στα 10/14 γκολ της εθνικής Αργεντινής (5 τέρματα / 5 ασίστ), κυρίως όμως να ξεχωρίζει εκτυφλωτικά από το επίπεδο όλων των υπόλοιπων παικτών της διοργάνωσης.
Ο Μαραντόνα έδωσε τρεις ασίστ στο 3-1 της πρεμιέρας κόντρα στη Νότιο Κορέα, άλλη μία στο 2-0 επί της Βουλγαρίας και φυσικά αυτήν στον Χόρχε Μπουρουσάγκα για το νικητήριο γκολ του τελικού, ενώ πέτυχε και τα τέσσερα γκολ απέναντι σε Αγγλία και Βέλγιο σε προημιτελικά και ημιτελικά αντίστοιχα. Το δεύτερο απέναντι στο Βέλγιο θα μπορούσε άνετα να «θέσει» υποψηφιότητα για το καλύτερο στην ιστορία των Παγκοσμίων Κυπέλλων, αν δεν υπήρχε φυσικά το άνευ ανταγωνισμού αριστούργημα με αντίπαλο τη… μισή Εθνική Αγγλίας.
Αυτό το «μόνος μου και όλοι σας» αποτυπώθηκε συμβολικά σε μια από τις πιο διάσημες ποδοσφαιρικές φωτογραφίες, αυτήν που απεικονίζει τον Ντιέγκο να έχει απέναντί του έξι Βέλγους. Στην πραγματικότητα όμως η εμβληματική φωτογραφία είναι «ψεύτικη» ως προς τη σημασία της. Οι Βέλγοι της φωτογραφίας δεν βρέθηκαν ποτέ στο διάβα του για να τον ανακόψουν στη φάση από την οποία προέκυψε το συγκεκριμένο «κλικ». Χώρια ότι η φωτογραφία που ταυτίστηκε με τα επιτεύγματα του Μαραντόνα το 1986 δεν απεικονίζει κάποιο από εκείνα τα επιτεύγματα, αλλά έχει τραβηχτεί τέσσερα χρόνια νωρίτερα.
Το συγκεκριμένο στιγμιότυπο δεν είναι από τον ημιτελικό του Μουντιάλ το ‘86, αλλά από τον αγώνα της πρεμιέρας των ομίλων στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1982, στον οποίο οι «κόκκινοι διάβολοι» νίκησαν με 1-0.
Δεν χρειάζονται ιδιαίτερες αναλύσεις, η εμφάνιση των έξι Βέλγων στη διάσημη φωτό είναι διαφορετική από αυτήν του Βελγίου στον ημιτελικό του ’86 – υπάρχουν άλλωστε τηλεοπτικά ντοκουμέντα. Ο αντίλογος θα μπορούσε να είναι ότι μικρή σημασία έχει η χρονική προέλευση της φωτό, από τη στιγμή που το «νόημα» δεν αλλάζει: το επίπεδο… τρόμου που προκαλούσε ο Ντιέγκο στις αντίπαλες άμυνες αντικατοπτρίζεται εύγλωττα απ’ το γεγονός ότι οι 6/10 παίκτες του Βελγίου (πλην του τερματοφύλακα) έχουν επιστρατευτεί μαζικά για να τον σταματήσουν.
Η πραγματικότητα ωστόσο είναι τελείως διαφορετική, όπως αποδεικνύεται στο 1:55 του παραπάνω βίντεο. Ο φωτογράφος έχει απλώς πατήσει το κουμπί σε ιδανικό timing και έχει πετύχει φοβερή γωνία λήψης, «παραποιώντας» τα… γεγονότα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι Βέλγοι δεν έχουν παραταχθεί σε αμυντικό σχεδιασμό για να σταματήσουν κάποια επέλαση του Ντιέγκο. Το στιγμιότυπο έχει προκύψει από μία φάση κατά την οποία η Αργεντινή εκτελεί φάουλ με πάσα προς τον Μαραντόνα και αυτός κάνει μια αποτυχημένη προσπάθεια να γεμίσει την μπάλα προς την περιοχή, την ώρα που το βελγικό τείχος διαλύεται.
Με δημοσιογραφικούς όρους πρόκειται για «μαγική εικόνα». Μια… οφθαλμαπάτη που ωστόσο δεν αλλοιώνει ούτε στο ελάχιστο το νόημα της εικόνας. Η φωτογραφία παραμένει ισοδύναμη με 1000 λέξεις,διότι όλοι γνωρίζουμε ότι θα μπορούσε να είναι πραγματική. Ο Ντιέγκο απέδειξε πολλάκις ότι ήταν ικανός να τα βάλει με τη μισή αντίπαλη ομάδα και στο τέλος να είναι εκείνη που θα αισθανόταν ότι έχει εμπλακεί σε μια… άνιση μάχη.