Η οπαδική βία στην Ελλάδα είναι οικουμενική.
Δεν υπάρχει ομάδα ή έδρα στη χώρα μας που να μην έχει συνδεθεί με επεισόδια.
Η φαντασία όμως των χούλιγκαν και η… ποικιλία στη δραστηριότητά τους δυστυχώς είναι μεγάλη.
Τόσο μεγάλη που τα χειρότερα έκτροπα (με τραγικό απολογισμό ακόμα και νεκρούς) έχουν γίνει εκτός γηπέδων.
Και τόσο ανεξέλεγκτη που έχει μετατρέψει κατά καιρούς σε πεδία μαχών ακόμα και άσχετα μέρη.
Μια από τις μεγαλύτερες αποδείξεις λοιπόν ότι οι (κάθε χρώματος) ούγκανοι είναι παντός καιρού και εδάφους δόθηκε τον Μάιο του 2006:
Στον ιστορικό βανδαλισμό που έγινε… εν πλω στο «Ιεράπετρα»!
Ενόψει του τελικού Κυπέλλου που θα γινόταν στο Ηράκλειο ανάμεσα σε Ολυμπιακό και ΑΕΚ, το πλοίο θα μετέφερε οπαδούς της δεύτερης στην Κρήτη.
Είχε ναυλωθεί μάλιστα τελευταία στιγμή από την κιτρινόμαυρη ΠΑΕ, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος… επεισοδίων (σε περίπτωση που οι φίλοι της ταξίδευαν μαζί με αυτούς των ερυθρόλευκων).
Ένας στόχος ωστόσο που δεν επιτεύχθηκε ακριβώς. Τουλάχιστον στην επιστροφή στην Αθήνα έπειτα από την απώλεια του τροπαίου…
Μπαρουτιασμένοι από τη βαριά ήττα της ομάδας τους με 3-0, κάποιοι από τους οπαδούς της «Ένωσης» επέστρεψαν αγριεμένοι στο βαπόρι.
Έδειξαν από νωρίς τις διαθέσεις τους με μικρο-επεισόδια πριν την αναχώρηση.
Όταν όμως ο καπετάνιος, Βασίλης Πασχάλης, ζήτησε να μη φύγει το πλοίο, η απάντηση που έλαβε από το λιμεναρχείο ήταν ξεκάθαρη.
Κάτι τέτοιο ήταν αδύνατο, διότι στο λιμάνι του Ηρακλείου θα έρχονταν και οπαδοί του Ολυμπιακού για το δικό τους ταξίδι.
Μόλις σηκώθηκαν λοιπόν οι άγκυρες, άρχισε για τα καλά το… πανηγύρι. Διότι οι ούτως ή άλλως έξαλλοι χούλιγκαν έγιναν εξαλλότεροι, βλέποντας το πλοίο ν’ αποχωρεί άρον-άρον και ν’ αφήνει 10-15 συντρόφους τους στο λιμάνι.
Και παρόλο που ήταν μια μικρή μειοψηφία (40-50 από τους συνολικά 687 επιβάτες) ξεκίνησαν κανονική λεηλασία του πλοίου!
Σαλόνια και τραπεζαρίες «ξηλώθηκαν» για τα καλά. Βιτρίνες ισοπεδώθηκαν. Ταμειακές μηχανές που δεν άνοιγαν βρέθηκαν στη… θάλασσα, μαζί με πάγκους, καναπέδες, μάνικες, ακόμα και σωσίβιες λέμβους!
Ήταν τέτοια η μανία των αφιονισμένων οπαδών (και η επήρεια πολλών εξ αυτών από ναρκωτικές ουσίες και αλκοόλ) που υπήρξαν μαρτυρίες ότι έσπασαν τους πυροσβεστήρες για να… πιουν τον αφρό.
Ότι πέταξαν μέλη του πληρώματος από τις θέσεις τους στα μπαρ για να κάνουν πλιάτσικο ή να σερβίρουν τσάμπα καφέδες στους υπόλοιπους επιβάτες.
Ότι κατέλαβαν το εστιατόριο (ισχυριζόμενοι πάντως ότι το προσωπικό αρνήθηκε να τους σερβίρει φαγητό) και εκτόξευσαν κατσαρόλες, κουτάλες, πιάτα, μαχαιροπήρουνα, μέχρι και… μακαρόνια με κιμά.
Μάλιστα μετά το «δείπνο», θέλησαν να το ρίξουν και λίγο έξω.
Παρόλο λοιπόν που η ντίσκο ήταν κλειστή, εισέβαλαν σε αυτή, έβαλαν μπροστά τα μηχανήματα, (κονσόλες, φωτορυθμικά κλπ) και αφού χόρεψαν φωνάζοντας συνθήματα, έσπασαν τα πάντα στο κέντρο της πίστας.
Από τη μανία τους δεν γλίτωσαν ούτε τα μηχανήματα που βγάζουν δώρα για παιδιά: Αφαίρεσαν τις μπάλες και τις κλωτσούσαν εναντίον των καμαρότων και όσων φιλάθλων τολμούσαν να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους.
Χαρακτηριστικά του πόσο ξέφυγε η κατάσταση είναι τα ρεπορτάζ της εποχής που αναφέρουν ότι στήθηκε ακόμα και διαγωνισμός… αυνανισμού στο κατάστρωμα με στόχο τη θάλασσα.
Μέσα σε αυτό το κομφούζιο (που εκτός των άλλων είχε αποτέλεσμα και τον ελαφρύ τραυματισμό ενός ναυτικού) ο καπετάνιος απείλησε να γυρίσει το πλοίο στην Κρήτη.
Έδωσε εντολή σε όλο το πλήρωμα να βρίσκεται σε επιφυλακή για το ενδεχόμενο κάποιας πυρκαγιάς, που θα μπορούσε ν’ αποφέρει ακόμα πιο τραγικές συνέπειες.
Και με τους ναύτες να δημιουργούν ανθρώπινη ασπίδα για να προστατεύσουν εκείνον και τις εγκαταστάσεις του πλοίου όπου υπήρχε κίνδυνος ανάφλεξης, από τα μεσάνυχτα και έπειτα η κατάσταση άρχισε να εκτονώνεται.
Όχι επειδή οι χούλιγκαν ηρέμησαν, αλλά επειδή αποκαμωμένοι από την έντονη δραστηριότητα, έπεσαν για ύπνο.
Όταν όμως το πλοίο έφτασε περίπου στις 8 στο λιμάνι της Ραφήνας, ξεκίνησε το… δεύτερο ημίχρονο.
Στη θέα των τεσσάρων διμοιριών ΜΑΤ και δυνάμεων του λιμενικού που περίμεναν στην προβλήτα, οι οπαδοί ξεκίνησαν εκ νέου τις ρίψεις.
Αφού εκτόξευσαν λοιπόν αντικείμενα και φωτοβολίδες (με μια εξ αυτών να τραυματίζει στο πόδι λιμενικό) και πέρασαν δυο ώρες μέχρι να δέσει το πλοίο, υπήρξε επέμβαση των δυνάμεων ασφαλείας.
Αν και υπήρχε ωστόσο ξεκάθαρο αίτημα της ΠΑΕ ΑΕΚ (μέσα στη νύχτα και ενώ το βαπόρι ήταν ακόμα εν πλω) να γίνουν συλλήψεις όλων των ταραξιών, οι περισσότεροι την έβγαλαν καθαρή.
Έγιναν 9 προσαγωγές (κατόπιν υπόδειξης μελών του πληρώματος) και συνελήφθησαν μόλις 4 από τους δράστες.
Με τη λυπητερή λοιπόν των ζημιών να ξεπερνάει τις 150.000 ευρώ και τα συμβάντα να γίνονται θέμα ακόμα και στο Reuters ή το Associated Press, γράφτηκε ο επίλογος της πρώτης οπαδικής… πειρατείας όλων των εποχών.