ΗΛΤΕΞ Λύκοι και Chipita Πανιώνιος: 10 ελληνικές ομάδες που «βαφτίστηκαν» απ’ τους χορηγούς τους

«Καλησπέρα σας από το Αλεξάνδρειο, όπου θα παρακολουθήσουμε το μεγάλο ντέρμπι για τη 12η αγωνιστική της Α1, ανάμεσα στον BRAVO ΠΑΟΚ και τον Άρη Moda Bagno…»

Υπάρχουν κάποια πράγματα στον αθλητισμό που δεν είναι διαπραγματεύσιμα.

Τα χρώματα μιας ομάδας. Το έμβλημά της. Η φανέλα της. Το όνομά της…

Όσο ιερά κι αν φαντάζουν όμως όλα αυτά, κατά περιπτώσεις έχουν προσαρμοστεί κι εκείνα στην αλλαγή των εποχών.

Στην εμπορευματοποίηση και τα σύγχρονα δεδομένα.

Εδώ κοτζάμ Μπαρτσελόνα που κατάφερε να κρατήσει «καθαρή» τη φανέλα της από χορηγό για 112 χρόνια και τελικά ενέδωσε.

Δεν είναι περίεργο λοιπόν που αρκετές ομάδες και στη δική μας ταπεινή χώρα δελεάστηκαν (κυρίως στο παρελθόν) να συνδέσουν το όνομά τους με έναν σπόνσορα.

Ειδικά τη δεκαετία του ’90 και κυρίως στον χώρο του μπάσκετ υπήρξαν κάποιες χαρακτηριστικές και αξέχαστες περιπτώσεις.

Κάποιες συνεργασίες που «βάφτισαν» (προσωρινά) ακόμα και ιστορικές ομάδες. Κι είχαν ως αποτέλεσμα μερικές πολύ cult ονομασίες.

Όπως οι παρακάτω:

SKODA Ξάνθη

Το πιο χαρακτηριστικό -και το πιο πετυχημένο- παράδειγμα. Η (πρωτοπόρα τότε) ιδέα της ονομασίας με το όνομα της αυτοκινητοβιομηχανίας έπιασε για τα καλά. Σε τέτοιο σημείο που να αποκαλούνταν ενίοτε σκέτο SKODA και τώρα που αφαιρέθηκε πια από την ονομασία της ομάδας να φαίνεται… περίεργο στ’ αυτιά σου το απλό «Ξάνθη».

ΗΛΤΕΞ Λύκοι

Δημιούργημα του συγχωρεμένου ιδιοκτήτη της γνωστής κλωστοϋφαντουργίας, Κώστα Ηλιάδη, η ερασιτεχνική ομάδα έγινε υπόδειγμα: Στα χέρια του ανέβηκε τρεις κατηγορίες και έφτιαξε ένα γήπεδο-κόσμημα. Δυστυχώς δεν απέφυγε τη χρεωκοπία και τη συγχώνευση, με το «ΗΛΤΕΞ Λύκοι» να παραμένει ως χαρακτηριστική ανάμνηση στο μυαλό των ποδοσφαιρόφιλων του ’90.

Chipita Πανιώνιος

Από τα πιο ταιριαστά -τουλάχιστον από ηχητικής απόψεως. Προέκυψε σε χρόνια που τα πατατάκια, τα κρουασάν και τα λοιπά σοκολατο-μπινελίκια έκαναν το μπάσιμό τους στην ελληνική αγορά και άξιζε τον κόπο μόνο και μόνο για το επικό σύνθημα στον Χριστοδούλου «Φάνη, σ’ αγαπούν όλα τα παιδάκια, γιατί βγαίνεις στην TV και τρως τα γαριδάκια».

SATO Άρης και Άρης Moda Bagno

Διαφορετικές περιπτώσεις -με μόνη ομοιότητα ότι αμφότερες οι εταιρείες δραστηριοποιούνται σε προϊόντα για το σπίτι. Μεγάλες μορφές του «αυτοκράτορα» αγωνίστηκαν με τα συγκεκριμένα λογότυπα στη φανέλα και το ιστορικό όνομα του συλλόγου να συνοδεύεται (όχι φυσικά προς τέρψιν των οπαδών του) από εκείνα των χορηγών.

BRAVO ΠΑΟΚ

Ακουγόταν περισσότερο σαν… επιβράβευση της ομάδας για κάτι που κατάφερε, παρά σαν χορηγική συνεργασία. Ωστόσο καθιερώθηκε και προφορικά, πέρα από τη φανέλα. Την ίδια εποχή που έκανε θραύση το σλόγκαν «Bravo, αυτός είναι καφές», στα αξέχαστα ντέρμπι με τον Άρη η προσφώνηση του ζευγαριού γινόταν (αναπόφευκτα αφού και οι «κίτρινοι» είχαν βαφτιστεί) με τέσσερα ονόματα.

 

Φυρογένης ΑΕΚ

Κι όμως, ακόμα και η μπασκετική ΑΕΚ (ή μάλλον η τότε διοίκησή της) έχει μπει στον πειρασμό να εμπλουτίσει το όνομά της. Σε μια ιδέα που δεν ενθουσίασε ακριβώς τους οπαδούς της -και δεν κράτησε για μεγάλο διάστημα- η «Ένωση» προσφωνούνταν μαζί με την εταιρεία θέρμανσης και κλιματισμού. Κάτι που είχε ως αποτέλεσμα ακόμα και… φύλο να αλλάξει σε μια μετάδοση, όταν στη γενική ακουγόταν «ΤΟΥ Φυρογένη ΑΕΚ».

Ηρακλής Stiebel Eltron

Εποχές κολασμένου Ιβανώφειου, ομαδάρας του Ηρακλή, με παιχταράδες όπως ο Γιούρι Ζντοβτς, ο Λευτέρης Κακιούσης, ο Γουόλτερ Μπέρι και ο Ξαβιέ ΜακΝτάνιελ (με τις λευκές κάλτσες σηκωμένες ως τα γόνατα). Κάπου ενδιάμεσα σε αυτές τις εποχές ο «γηραιός» κότσαρε κι εκείνος στο ιστορικό όνομά του τη γερμανική εταιρεία προϊόντων θέρμανσης και κλιματισμού.

Dur Απόλλων Πατρών

Αν δεν το άκουγες καλά (ή δεν ήξερες την γνωστή εταιρεία ένδυσης) θα μπορούσες να το εκλάβεις και σαν οπαδική παρότρυνση: «Ντου», Απόλλων Πατρών! Υπήρχε όμως και το r στο τέλος της λέξης και μαζί του υπήρχε και μια πολύ πετυχημένη χορηγική συνεργασία: Που εκτός των άλλων, επεκτάθηκε και στο όνομα της (ποιοτικότατης τότε) ομάδας της Πάτρας.

Nikas Περιστέρι

«Βλέπεις Nikas, είναι καλό», έλεγε το πασίγνωστο σλόγκαν της εταιρείας αλλαντικών. Και η αλήθεια είναι πως το Περιστέρι -την περίοδο που αποφάσισε να την βάλει και στο όνομα, πέρα από τη φανέλα- ήταν πολύ καλό. Το μόνο που δεν κόλλαγε ιδιαίτερα ήταν πως ακουγόταν κάπως οξύμωρο σε περιπτώσεις ήττας όταν ο σπορτκάστερ έλεγε ότι το Nikas Περιστέρι… έχασε!

Ηράκλειο Minoan Lines και Ηράκλειο Air Greece

Μπορεί το «ταξίδι» της κρητικής ομάδας στην Α1 να μην κράτησε πάρα πολύ (οκτώ χρόνια έπαιξε συνολικά), ωστόσο πρόλαβε να το συνοδεύσουν δυο εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα ταξίδια. Ακόμα όμως κι αν το «Minoan Lines» κράτησε περισσότερο, δεν ευνόησε ποτέ «διαμάντια» σαν το σύνθημα που ακούστηκε κάποτε στο κλειστό του Λίντο «είμαστε δυό-είμαστε τρεις, είμαστε Ηράκλειο Air Greece».