Αν άνηκε σε μια «φαμίλια» θα ήταν ο άνθρωπος που υπογείως κινεί τα νήματα, αλλά δεν φαίνεται ποτέ. Αν ήταν ηθοποιός θα διεκδικούσε μονίμως το Όσκαρ του Β’ ανδρικού ρόλου (και πάντα θα το έπαιρνε)! Προς τέρψιν Γερμανών και Μαδριλένων, έγινε ποδοσφαιριστής. Και χθες βράδυ έσπασε με κρότο την ταμπέλα του «αθόρυβου». Όταν το σενάριο χρειάστηκε έναν πρωταγωνιστή για ένα all-time classic φινάλε, είπε «εγώ». Τόνι Κρόος και β’ ρόλος δεν θα μπουν ποτέ ξανά στην ίδια πρόταση. Ήταν ένα «λάθος» που έπρεπε να αποκατασταθεί. Και συνέβη με τον πιο εμφατικό τρόπο. Με τρόπο που υποψιάζεσαι ότι ο πιο υποτιμημένος χαφ παγκόσμιας κλάσης του 21ου αιώνα, θα αλλάξει ξανά την ιστορία…
«Ναι, ήταν ένα πολύ μεγάλο λάθος το ότι τον άφησα να φύγει το 2014», δήλωσε τον περασμένο Φεβρουάριο ο Ματίας Ζάμερ, τεχνικός διευθυντής της Μπάγερν όταν ο Κρόος μετακόμισε από το Μόναχο στη Μαδρίτη για μόλις 30 εκατ. ευρώ. Ο Πεπ Γκουαρδιόλα δεν ήταν τόσο «ζεστός» για προσφορά νέου συμβολαίου. Προτίμησε τον Τσάμπι Αλόνσο (που έκανε το αντίθετο δρομολόγιο), αν και ο 24χρονος τότε μέσος υπήρξε βασικό γρανάζι της υπερομάδας του Γιουπ Χάινκες, που κατέκτησε το τρεμπλ το 2013.
Το μετάνιωσε ένα μήνα μετά; Κανείς δεν ξέρει. Άπαντες όμως θα τους ενιωθαν, αν παρέα με τον Ζάμερ… μιζέριαζαν με την επιλογή τους, μεταξύ τύρου και αχλαδίου σε κάποια μπυραρία του Μονάχου. Βλέποντας τον απερχόμενο να οδηγεί την Εθνική Γερμανίας, ως κινητήρας μιας καλοκουρδισμένης μηχανής, στην κορυφή του κόσμου στα γήπεδα της Βραζιλίας.
Απ’ όλα τα ατομικά βραβεία που έχει πάρει ο Λίονελ Μέσι εκείνο του MVP στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2014 ήταν μάλλον το πιο fake. O Κρόος ήταν ο πρώτος των πρώτων στο τουρνουά, βάσει της στατιστικής υπηρεσίας που χρησιμοποιήθηκε στη διοργάνωση (Castrol Performance Index) για τις ατομικές επιδόσεις των παικτών. Η αξιολόγηση του άγγιξε το τέλειο (9,79 στα 10), αποτυπώνοντας ό,τι ακριβώς είχε εκτυλιχτεί στο τερέν.
Δεν ήταν τα 2 γκολ και οι 4 ασίστ που είχε στη διοργάνωση, αλλά, ως είθισται, ο τρόπος του να διαφεντεύει με αυτόν τον ατάραχο, γαλήνιο – ράθυμο θαρρείς – τρόπο του τη μεσαία γραμμή. Ο ορισμός της ήρεμης δύναμης. Πολύ λίγοι παίκτες στον πλανήτη έχουν τόσο ανεπτυγμένο το συνδυασμό δημιουργικής και ανασταλτικής ικανότητας.
Ο ίδιος είχε είδωλο του τον Γάλλο Ζοάν Μικού, αλλά η οξυδέρκεια, η αντίληψη, η τεχνική ικανότητα, ο τρόπος που διαβάζει το παιχνίδι και η συνεισφορά του σε όλους τους τομείς αυτού, προκαλούν ευθείες συγκρίσεις με τον Τσάβι και τον παρτενέρ του στη Ρεάλ, Λούκα Μόντριτς. Άπαντες «6αρια» πολυτελείας, που δεν καταφεύγουν ποτέ στο περιττό και πολύ άνετα θα διέπρεπαν σε ρόλο «10».
Ο Κρόος ξετυλίγει σε κάθε παράσταση του, αυτή την ομορφιά της απλότητας. Και μετά την επιρροή του Γιουπ Χάινκες πάνω του, αφοσιώθηκε να την τελειοποιήσει. Αυτός βάφτισε «8αρι» ή «6αρι», ανάλογα με τις απαιτήσεις, έναν πιτσιρικά που ξεκίνησε την καριέρα του, διαπρέποντας ως επιθετικός χαφ.
Στο Παγκόσμιο Κύπελλο U-17 του 2007 ήταν ο MVP της διοργάνωσης με 5 γκολ και 4 ασίστ. Στο ντεμπούτο του με την Μπάγερν το Σεπτέμβρη του 2007 -οπότε σε ηλικία 17 ετών και 265 ημερών έγινε ο νεαρότερος παίκτης στην ιστορία της που φόρεσε τη φανέλα της σε επίσημο ματς (το ρεκόρ έσπασε από τον Νταβίντ Αλάμπα)- έδωσε δύο ασίστ, αντικαθιστώντας τον Ζε Ρομπέρτο.
«Είναι το καλύτερο ποδοσφαιρικό… πράγμα που έχω δει σε επίπεδο Νέων», έλεγε ύστερα από εκείνο το ματς ο πάντα αλλεργικός στα κοπλιμέντα Όλιβερ Καν. «Αν δείτε τι κάνει στις προπονήσεις θα διαπιστώσετε κι εσείς ότι κουβαλάει πάνω του παγκόσμια κλάση», υπερθεμάτιζε ο Μίρο Κλόζε.
Τη σεζόν 2009/10 ο Κρόος έπαιξε δανεικός στη Λεβερκούζεν υπό τις οδηγίες του Χάινκες και ήταν αυτός –ένας 19χρονος- ο MVP των «ασπιρίνων» εκείνη τη σεζόν. Παίζοντας ως αριστερός χαφ (διότι έχει επιπλέον το σπάνιο προσόν να χρησιμοποιεί εξίσου καλά τα δύο του πόδια), ολοκλήρωσε την Μπουντεσλίγκα με 9 γκολ και 12 ασίστ!
Η Μπάγερν φυσικά δεν χρειάστηκε άλλο δείγμα… μακριά της. Tο καλοκαίρι του 2010 έκανε το σωστό, επαναφέροντας τον στο Μόναχο. Το καλοκαίρι του 2014 έκανε το λάθος, με την απερισκεψία παραχώρησης του (αντί πινακίου φακής για την ποιότητα του).
«Πιθανότατα, αν είχε μείνει, η Μπάγερν θα είχε κατακτήσει περισσότερες φορές το Τσάμπιονς Λιγκ. Ή θα είχε παίξει περισσότερες φορές στον τελικό», κατέληγε σε εκείνο το mea culpa ο Ζάμερ, υποννοώντας ότι εκείνη η μεταγραφή μπορεί και να άλλαξε την ιστορία του συλλογικού ποδοσφαίρου στην Ευρώπη.
Ο ίδιος ο παίκτης, που ως γνωστόν κατέκτησε τρία σερί Τσάμπιονς Λιγκ με τη Ρεάλ, δεν μίλησε ποτέ για την αιτία του διαζυγίου. Δεν κάκισε ποτέ κανέναν, είναι υπεράνω όλων αυτών. Όπως υπεράνω είναι στο γήπεδο.
Μια «μηχανή» αυτοκυριαρχίας και αυτοσυγκέντρωσης, που δεν γκρινιάζει, δεν ζοχαδιάζει, δεν θολώνει, δεν ξεσπάει σχεδόν ποτέ. Είναι αυτός, η μπάλα, ο χώρος και ο αντίπαλος. Σα να μην έχει συναίσθημα, η προσήλωση του στο στόχο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε γιαπωνέζικη παροιμία.
Ομοίως αδιάφορο τον αφήνουν οι προβολείς και τα φώτα της δημοσιότητας. Είναι σαφές ότι αν πούλαγε σταριλίκι, θα ήταν και πολύ περισσότερο διαφημισμένος.
Όχι μόνο προσεγγίζει εντελώς περιφρονητικά την έννοια «star system», αλλά στέκει ολότελα στο απέναντι άκρο. Το καλοκαίρι του 2015 παντρεύτηκε την επί μία επταετία τότε σύντροφό του Τζέσικα και τα γερμανικά Μ.Μ.Ε. τo έμαθαν 5 ημέρες μετά, από ένα ποστάρισμά του στο Twitter! Ο γάμος είχε μείνει κρυφός απ’ όλους, εκτός από τους ελάχιστους προσκεκλημένους που ενσάρκωσαν το «άκρως στενός κύκλος».
Λίγοι επιπλέον γνωρίζουν ότι ο 28χρονος μέσος έχει έντονο φιλανθρωπικό έργο, μέσω του ιδρύματος «Τόνι Κρόος», που υποστηρίζει άπορα παιδιά και τις οικογένειές τους. Σε μια άκρως συμβολική κίνηση, δεν δίστασε μάλιστα να δημοπρατήσει τη φανέλα που φόρεσε στον τελικό του Μουντιάλ το ’14 για να ενισχύσει το ίδρυμα, με τα 31.099 ευρώ που καρπώθηκε από την πώληση της.
Για τους Σουηδούς όλου του κόσμου βέβαια, ο Τόνι Κρόος απέχει πολύ πια απ’ το να χαρακτηριστεί… φιλάνθρωπος. Μάλλον το όνομα του θυμίζει πια τον killer της τελευταίας στιγμής στο πιο un…happy end που είδαν ποτέ τα μάτια τους.
Αυτή τη φορά ξέσπασε. Δεν γινόταν αλλιώς, η περίσταση τον «κάλεσε» να βγάλει από μέσα του τον απόλυτο σταρ, που τόσο καλά κρύβει.
Με το δράμα του γερμανικού αποκλεισμού να απέχει δευτερόλεπτα και την πίεση στις πλάτες του να ζυγίζει τόνους, ο «αθόρυβος» μπορεί και να ζωγράφισε το πιο θορυβώδες φάουλ από καταβολής παγκοσμίων Κυπέλλων.
Θα το μάθουμε στις 15 Ιουλίου. Μαζί και αν ο Τόνι Κρόος έχει αλλάξει, μετά του ευρωπαϊκού, την ιστορία και του παγκοσμίου ποδοσφαίρου…