– Παιδί μου τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις; – Θα γίνω youtuber!

- Παιδί μου τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις; - Θα γίνω youtuber!
Το επάγγελμα που κάνει ακόμα και η κυρά Μερόπη.

Κάθε εποχή συνηθίζει να φέρνει μαζί της διαφορετικές συνήθειες. Και πολλές αλλαγές. Επαγγέλματα χάνονται, επαγγέλματα αναδύονται, επαγγέλματα «ανακαλύπτονται». Κάπου το 2011 γεννήθηκε ένα επάγγελμα με όνομα που αν το έλεγες στον πατέρα ή τον παππού σου θα σου έλεγε «μη βρίζεις». Υoutuber /influencer ή για να το γράψω όπως θα το έγραφαν οι new age χιπστεράδες «γιουτιούμπερ/ινφλουέντσε».

Είναι το επάγγελμα που ονειρεύονται 7 στα 10 παιδιά κάτω των 20 ετών. Είναι ο τρόπος που θέλει ο καθένας να διεκδικήσει την διασημότητα. Το Youtube βρήκε τον τρόπο να δώσει την ευκαιρία που δεν έδινε η τηλεόραση. Όποιος θέλει να διεκδικήσει τη δόξα και την αναγνωρισιμότητα. Πάρε για παράδειγμα τον Μαλιάτση. Το 2012 ήταν pr σε κλαμπ. Μέσα σε λίγους μήνες έγινε stand up κωμικός, μετά βρήκε μια ιδέα που θα είχε απήχηση, την έκανε πράξη και εδώ και μια διετία είναι από τους πιο δημοφιλείς. Κι αν σκεφτείς ότι το 70% του περιεχομένου που ανεβαίνει στο Youtube είναι η απενεχοποίηση της βρισιάς, τότε αντιλαμβάνεσαι πως παίζεται το παιχνίδι.

Ο Μαλιάτσης είναι μόνο ένα παράδειγμα youtuber. Και από τα λιγότερο εξωφρενικά. Σκέψου μόνο ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν στην Ελλάδα youtubers 18-19 ετών που έχουν 2 χιλιάρικα έσοδα το μήνα. Ποσό που το αποκτούν για πολύ λίγες ώρες δουλειάς την εβδομάδα. Ποσό που για να το αποκτήσεις εσύ ή εγώ, θα πρέπει να κάνουμε 3 δουλειές ή/και να δουλεύουμε 14 ώρες την ημέρα.

Το αξιοπερίεργο στην περίπτωση των youtubers/vloggers/influencers είναι το πως μετέτρεψαν την αγορά της διαφήμισης η οποία περνάει σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από το Youtube. Πρώτα και κύρια καθιέρωσαν ως τον απόλυτο κυρίαρχο της διαφήμισης το ηλικιακό φάσμα 14-25. Κάπου εκεί κυμαίνεται το κοινό των περισσότερων, άρα προσαρμόζεται και το περιεχόμενο τους. Αυτό το κοινό δεν τους προσφέρει το χρήμα έμμεσα μόνο, μέσα από την θέαση των βίντεο τους δηλαδή. Τους το προσφέρει και άμεσα. Με το να πάνε να δουν μια παράσταση τους. Να πάνε κάπου που θα εμφανίζονται. Σιγά σιγά δημιουργούν για τους youtubers μια αγοραστική δύναμη που δεν θα μπορούσε να δει ολόκληρη επιτυχημένη τηλεοπτική εκπομπή.

Η κατανάλωση λιγότερης ενέργειας για περισσότερο κέρδος είναι ο πιο ισχυρός νόμος στην αγορά εργασίας του σήμερα. Τόσο ισχυρός που κατάφερε να αφήσει σύξυλα τα τηλεοπτικά πρόσωπα. Σύξυλα και ταυτόχρονα να τα προσελκύσει. Πέρα από τη Μαίρη Συνατσάκη που έκανε παράλληλα τηλεόραση και youtube, υπήρξαν πρόσωπα όπως η Σοφία Μουτίδου και η Σίσσυ Χρηστίδου που βρήκαν μια προοπτική σε αυτό. Ειδικά η πρώτη, επειδή ξεφεύγει από τα στερεότυπα της βιομηχανίας του θεάματος κι επειδή είναι από τις πιο ειλικρινείς φιγούρες, πέτυχε να κάνει τον λογαριασμό της τόσο δημοφιλή ώστε να πιάνει για πλάκα τα 250 χιλιάρικα views. Δεν είναι μόνο το βίντεο. Μπορώ να αναφέρω τουλάχιστον 5 ονόματα Ελληνίδων ηθοποιών ήσσονος σημασίας και ταλέντου που πουλάνε την σοσιαλμιντιακή τους απήχηση ακόμα και στο νυχάδικο της γειτονιάς. Η αποθέωση της «ξεπέτας».

Όλα αυτά έφτασαν να απογειώνονται τον τελευταίο χρόνο. Τι ακριβώς συνέβη; Γνωστές ιστοσελίδες απευθύνθηκαν σε κάποιον youtuber με τρομερή απήχηση για να δίνει το περιεχόμενο του σε αυτές. Είτε γραπτώς είτε σε μορφή βίντεο. Στόχος να συστήσει το πρόσωπο το brand της ιστοσελίδας σε αυτό το τόσο δυναμικό κοινό που οι διαφημιστές κοιτάζουν πάνω απ΄όλους και όλα.

Ένα κοινό που έμαθε να ταυτίζεται με πρόσωπα και όχι αόριστα brands. Ένα κοινό που εμπιστεύεται τυφλά και σχεδόν παθολογικά τον εκάστοτε youtuber. Τον στηρίζει φανατικά κι έχει την απαίτηση απ΄αυτόν να του δίνει ψήγματα επικοινωνίας. Να του απαντάει σε σχόλιο στο Facebook για να περηφανευτεί την επόμενη μέρα στο σχολείο.

Όλα τα παραπάνω έφτιαξαν μια νέα μορφή διασημότητας που μπορεί να είναι πιο παροδική, αλλά έχω την αίσθηση ότι πρέπει να αποδείξει πολύ περισσότερο το αν διαθέτει ταλέντο σε σχέση με τα τηλεοπτικά πρόσωπα. Γιατί ευτυχώς στο Youtube κρίνονται επί πραγματικών αριθμών και όχι κατά προσέγγιση μέτρηση σαν την AGB. Αυτό βέβαια δεν παύει να σημαίνει ότι μιλάμε για ένα μέσο της πληθώρας. Από τους youtubers που υπάρχουν στην Ελλάδα και έχουν μια κάποια επιτυχία, μόνο 5-6 είναι πραγματικά ταλαντούχα παιδιά και αξιόλογα.

Ο άγραφος κανόνας ότι στα πολλά χάνεται η αξία και στα λίγα την ανακαλύπτεις εδώ παίρνει απόλυτη διάσταση!