H Ryanair είναι μια από τις αεροπορικές εταιρείες που έχει καταφέρει το εξής πρωτόγνωρο: να αποτελεί ζήτημα συζήτησης ανάμεσα σε έναν σωρό ανθρώπους. Δεν πρέπει να υπάρχει άλλη εταιρία που να είναι τόσο συχνό ζήτημα συζήτησης ανάμεσα σε κόσμο που δεν ασχολείται στενά με τα αεροπλάνα ως τμήμα της καθημερινότητάς του.
Για παράδειγμα, το να μιλάνε μεταξύ τους δυο αεροσυνοδοί ή δυο πιλότοι και να συγκρίνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα ανάμεσα στην τάδε και την δείνα εταιρεία είναι κάτι αναμενόμενο. Μπορεί να συμβεί ανάμεσα σε ανθρώπους που το να πετάνε είναι το επάγγελμά τους. Η Ryanair όμως, παραδοσιακά, είναι η πιο πολυσυζητημένη αεροπορική εταιρεία ανάμεσα σε επιβάτες (ή εν δυνάμει επιβάτες). Αυτό είναι πραγματικά πρωτόγνωρο.
Ο λόγος είναι προφανής. Η Ryanair δίνει την δυνατότητα σε πάρα πολύ κόσμο να πετάει με εξαιρετικά χαμηλές τιμές, τόσο χαμηλές που πριν την εμφάνισή της το ταξίδι με το αεροπλάνο ήταν κάτι που αφορούσε οικονομικά προνομιούχες ομάδες ανθρώπων ή εκείνους που έκαναν τρελές οικονομίες. Μετά την εμφάνισή της έχει γίνει μια συνήθεια που μπορεί με σχετική ευκολία να υιοθετήσει ο μέσος άνθρωπος.
Φυσικά, πολύ σύντομα φάνηκε πως ό,τι λάμπει δεν είναι και χρυσός. Η δυσαρέσκεια απέναντι στην Ryanair για το γεγονός ότι μια πτήση μαζί της σημαίνει ανύπαρκτες υπηρεσίες, άβολο ταξίδι και φυσικά μόνο χειραποσκευές αν δεν θες να αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου, υπήρξε μεγαλύτερη ακόμα και από τον ενθουσιασμό για τα φτηνά εισιτήριά της. Αλήθεια, ωστόσο, τι ακριβώς περίμενε κανείς από μια αεροπορική εταιρεία με τόσο φθηνά εισιτήρια; Να είναι γεμάτη πολυτέλεια;
Ζούμε σε έναν κόσμο που, πάνω ακόμα και από την πολιτική την ίδια, είναι το χρήμα που καθορίζει τα πράγματα. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να προκύπτουν πολύ συχνά τρελοί και παλαβοί παραλογισμοί αλλά η πραγματικότητα δεν αλλάζει την αξία του χρήματος. Συνεπώς, ο μέσος καταναλωτής θα έπρεπε να το ξέρει: ότι πληρώνεις παίρνεις. Όταν μπορείς να ταξιδέψεις στο εξωτερικό δαπανώντας διψήφιο αριθμό ευρώ είναι μάλλον αυτονόητο πως δεν μπορείς να «αγοράσεις» τις ίδιες υπηρεσίες που θα είχες με ένα πιο ακριβό εισιτήριο.
Αλλά αρκεί να το δει κανείς και από την άλλη μεριά για να κατανοήσει ότι είναι μάλλον «άκυρο» να κατηγορείς την Ryanair για το ότι δεν περιποιείται τους πελάτες της. Η Ryanair είναι μια εταιρεία που λειτουργεί με βάση το κέρδος και όχι με βάση τον ιδεαλισμό όπως άλλωστε όλες οι εταιρείες του κόσμου. Στόχος της είναι να βγάλει λεφτά, όχι να κοινωνικοποιήσει την έννοια της μετακίνησης. Ο λόγος που προσφέρει τόσο χαμηλά εισιτήρια δεν είναι επειδή έχει καλή καρδιά αλλά γιατί έτσι πιστεύει ότι μπορεί να προσελκύσει πελάτες. Αυτό σημαίνει πως αναπόφευκτα πρέπει να μειώσει άλλες υπηρεσίες που κοστίζουν. Όταν παίρνει κάποιος την απόφαση να συμπορευτεί μαζί της κάνει και αυτή την άτυπη συμφωνία.
Όλα αυτά βέβαια έχουν ξαναέρθει στο επίκεντρο της δημοσιότητας εξαιτίας ενός γεγονότος που απλά έτυχε να αφορά την Ryanair. Το αεροσκάφος που έπρεπε να προσγειωθεί στην Θεσσαλονίκη αλλά προσγειώθηκε στην… Ρουμανία και όλη η ταλαιπωρία που ακολούθησε για τους επιβάτες ξεκίνησε μια τεράστια συζήτηση για το πόσο… ξεπέτα αποτελεί για την Ryanair ένα ταξίδι με αεροπλάνο. Η αλήθεια είναι πως όσοι ασχοληθούν με τις λεπτομέρειες της υπόθεσης θα καταλάβουν πως το πρόβλημα δεν ήταν της Ryanair αλλά του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης. Αυτό που έλαχε στην συγκεκριμένη εταιρεία θα μπορούσε να είχε συμβεί οπουδήποτε.
Αν μάλιστα τα όσα αναφέρει η Ryanair στην ανακοίνωσή της ισχύουν, τότε ακόμα και το ζήτημα της ταλαιπωρίας δεν την βαραίνει παραπάνω απ’ ότι θα βάραινε μια οποιαδήποτε εταιρεία.
Εν κατακλείδι: πολύ κακό για το τίποτα. Όλα όσα ειπώθηκαν εναντίον της Ryanair ήταν η συσσωρευμένη τσαντίλα εναντίον της και όχι μια δικαιολογημένη αγανάκτηση. Αλλά όσο και αν εκνευριζόμαστε με την πάρτη της γιατί είναι άβολο να ταξιδεύεις μαζί της, η αλήθεια είναι πως ακόμα και όσοι την έβριζαν τις προηγούμενες μέρες, είναι βέβαιο ότι θα την επιλέξουν ξανά σε ένα απ’ τα μελλοντικά ταξίδια τους….