Η νύχτα που η ελληνική τηλεόραση παραδόθηκε στο Ίντερνετ
Βρείτε μας στο
EXTRAS

Η νύχτα που η ελληνική τηλεόραση παραδόθηκε στο Ίντερνετ

Αφού δεν έτρεξε... αίμα, ποιος ο λόγος να ασχοληθούν εκτενώς τα ελληνικά κανάλια με το δράμα της Παναγίας; Αν ήταν κάποιο «θαύμα» θα το συζητούσαμε...

Η μεγάλη Δευτέρα των Καθολικών το σωτήριο έτος 2019 θα μείνει για καιρό στη μνήμη του δυτικού κόσμου ως η αποφράδα ημέρα καταστροφής ενός εκ των σπουδαιότερων μνημείων της παγκόσμιας κληρονομιάς.

Ένα αντίστοιχο «σοκ» για την ορθοδοξία θα ήταν η καταστροφή της Αγίας Σοφίας αν είχε παραμείνει σε ελληνικά χέρια και λειτουργούσε ακόμα ως εκκλησία.

«Notre Dame» σημαίνει η «Κυρία μας», «Notre Drame», παράφρασε η Liberation στο πρωτοσέλιδό της, τιτλοφορώντας «Το δράμα μας». «Εννέα αιώνες ιστορίας κατέρρευσαν σε 63 λεπτά», αναφέρει ο Independent, ενώ ακόμα και οι Financial Times είχαν πρώτο θέμα την παράδοση του εμβληματικού ναού στις φλόγες.

Ο απόηχος στα παγκόσμια μέσα ενημέρωσης είναι τεράστιος, αφού εκτός των άλλων η Παναγία των Παρισίων είναι (με τη συμβολή και του Βίκτορως Ουγκό) μία από τις μεγαλύτερες τουριστικές -θρησκευτικές ή μη- attraction του πλανήτη, με επισκεψιμότητα που ξεπερνάει τους 13 εκατ. ανθρώπους ετησίως. Ο πύργος του Άιφελ για παράδειγμα είναι πολύ πίσω στη σχετική λίστα, «υποδεχόμενος» περίπου τους μισούς επισκέπτες κάθε χρόνο.

Η πυρκαγιά ωστόσο δεν προκάλεσε θύματα, ούτε υπήρξε προϊόν δολιοφθοράς (τουλάχιστον εξ’ όσων γνωρίζουμε έως τώρα) ή κάποιας τρομοκρατικής ενέργειας. Άρα γιατί να ασχοληθεί εκτενώς μαζί της η ελληνική τηλεόραση; Νεκροί δεν υπήρξαν, αίμα δεν έτρεξε, για ντουβάρια, τούβλα και σοβάδες θα έκανε άνω-κάτω το πρόγραμμα της;

Τη στιγμή που όλα τα μεγάλα (και πολλά μικρότερα) διεθνή ειδησεογραφικά δίκτυα είχαν live εικόνα από το Παρίσι και ενημέρωναν τον κόσμο για τι εστί η «Notre Dame» σε πολιτιστικό, αρχιτεκτονικό και θρησκευτικό επίπεδο, τα δικά μας κανάλια «καθάριζαν» με κάποια σκόρπια έκτακτα, δέσμια των «reality» σχέσεων που έχουν συνάψει και της εξάρτησης τους από την υποκουλτούρα.

Αναλογικά με τη διάρκεια «ζωής» τους, μόνο το Open στάθηκε εν μέρει στο ύψος των περιστάσεων, μεταδίδοντας δύο έκτακτα. Ο ΣΚΑΪ, που κάποτε πλασαρίστηκε ως το μεγάλο, έγκυρο ενημερωτικό κανάλι, αρκέστηκε σε ένα τέτοιο, κρίνοντας σκόπιμο να παραμείνει προσηλωμένο στις περιπέτειες Ελλήνων και Τούρκων στο Survivor.

Μοναδική παγκοσμίως: Η ομάδα που είχε 10 παίκτες με το ίδιο επώνυμο, έπαιξε κάποτε και στην Α’ Εθνική
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Μοναδική παγκοσμίως: Η ομάδα που είχε 10 παίκτες με το ίδιο επώνυμο, έπαιξε κάποτε και στην Α’ Εθνική

O Star δεν μπήκε καν στον κόπο να διακόψει το «Master Chef», o Alpha είχε προαναγγείλει τις καταιγιστικές εξελίξεις στο «Τατουάζ» και δεν γινόταν να πάει για πουρνάρια, ενώ Antenna μετέδωσε ένα… έκτακτο δελτίο, αλλά ήταν για τον επερχόμενο καταστροφικό τυφώνα στο Φτασμένο, εκεί όπου βάσει σεναρίου διαμένουν οι πρωταγωνιστές του «Πέτα τη Φριτέζα».

Για μια έκτακτη ενημερωτικού τύπου εκπομπή ούτε λόγος βέβαια. Τα τρία κρατικά κανάλια «έπαιξαν» με σκάνδαλο Novartis (ΕΡΤ 1), Fargo (ΕΡΤ 2) και Ειδήσεις από την Περιφέρεια (ΕΡΤ 3), ενώ το Open συνέχισε το πρόγραμμα του με ταινία του Ράσελ Κρόου.

Τη στιγμή που δαπανώνται τεράστια χρηματικά ποσά για τα δικαιώματα εκπομπών που ασχολούνται αποκλειστικά με τον σεξισμό, το σωβινισμό και το… φαγητό (πότε θα σκάσει αυτή η γαστρονομική «φούσκα» αναρωτιέμαι), δεν βρέθηκε ούτε μία τηλεοπτική παραγωγή με αντανακλαστικά αμεσότητας στην ενημέρωση για μία από τις επιδραστικές ειδήσεις του 2019. Ούτε ένα κανάλι να επιδείξει στοιχειώδη ανταπόκριση σε αυτό που επίμονα διαλαλεί, την «έγκυρη δημοσιογραφική κάλυψη».

Θα έκανε το Ίντερνετ και το facebook τη δουλειά, μπορεί και να σκέφτηκαν οι ιθύνοντες. Ας μην μπλέκουμε στα… χωράφια τους, μπορεί και να συμφώνησαν κάνα – δύο αντίζηλοι μεταξύ τους.

Το επόμενο εξάμηνο, στο πλαίσιο των τριών εκλογικών αναμετρήσεων, θα παρελάσει κάθε καρυδιάς καρύδι από τα τηλεοπτικά παράθυρα των καναλιών, διότι θα πρέπει να γνωρίσουμε και τον τελευταίο ανεπαρκή ή ακατάλληλο που θα διεκδικεί την ψήφο μας για να μας εκπροσωπήσει.

Και αυτό θα βαφτιστεί από τους τηλεοπτικούς σταθμούς «εγκυρότητα», ενώ η εξασφάλιση σε κάποιο πάνελ της παρουσίας ενός πολιτικού «σταρ» θα συνιστά δημοσιογραφική επιτυχία.

Αλλά όπως δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε, το ποιόν του τηλεοπτικού προϊόντος καθορίζεται κατά βάση από τις προτιμήσεις του «πελάτη». Τον ίδιο δηλαδή που επικαιροποιώντας κάθε τέσσερα χρόνια το προαιώνιο ερώτημα περί αυγού και κότας, ανέδειξε σε πολιτικό σταρ κάθε ακατάλληλο και ανεπαρκή.

Γιατί η τηλεόραση να εξαιρείται αυτού του φαύλου κύκλου;