Ποιο «Joker», ποια «Παράσιτα» και κουραφέξαλα; Όσο επίκαιρες και μέσα στο πνεύμα των καιρών και αν κατάφεραν να είναι ορισμένες από τις πρόσφατες ταινίες που πολυσυζητήθηκαν φέτος, καμία δεν έχει καταφέρει να γίνει τόσο μα τόσο πολύ δομικά τμήμα της εποχής της όσο μια ταινία που κυκλοφόρησε εννιά χρόνια πριν: το γεγονός ότι τις τελευταίες μέρες, σαρώνει στην online θέαση ταινιών μια ταινία του 2011 δεν είναι τυχαίο.
Ο λόγος για το «Contagion», μια ταινία του Στίβεν Σόντεμπεργκ που προσομοίαζε σε ιστορία επιστημονικής φαντασίας όταν είχε κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και περιέγραφε την παγκόσμια εξάπλωση ενός θανατηφόρου ιού, που ήταν υπεύθυνος για άπειρους θανάτους ανθρώπων ανά τον κόσμο. Και αν το 2011, η εν λόγω ταινία πέρασε σχετικά απαρατήρητη, πλέον δεν είναι λίγοι εκείνοι που νιώθουν λες και προέβλεπε πράγματι το μέλλον.
Ένα μέλλον βέβαια, που πλέον προσομοιάζει σε ένα ομιχλώδες παρόν. Άλλωστε, ούτε λίγο ούτε πολύ, το «Contagion» μοιάζει να μιλάει για την ιστορία της εξάπλωσης του κορωναϊού και μάλιστα με ορισμένες ανατριχιαστικές ομοιότητες αναφορικά με κάποιες λεπτομέρειες: τόσο στην ταινία όσο και στην πραγματικότητα, ο ιός προήλθε από την Κίνα και εξαπλώθηκε μέσω πτηνών. Πρόκειται με άλλα λόγια για μια τυπική περίπτωση αντιγραφής της τέχνης από την ζωή αλλά με όρους εξαιρετικά τρομακτικών συμπτώσεων.
Φυσικά, ο κορωναϊός δεν έχει μετουσιωθεί σε μια ασθένεια με τόσο δολοφονικά και απειλητικά χαρακτηριστικά για όλη την ανθρωπότητα. Μάλιστα, αν δει κανείς τον σοκαριστικό τρόπο που μέσω του φιλμικού ιού του «Contagion», πεθαίνει η Γκουίνεθ Πάλτροου θα αντιληφθεί πως για την ώρα πράγματι, τα πράγματα δεν είναι ακόμα σε τόσο ακραία κατάσταση. Αυτό βέβαια, δεν αναιρεί πως η επαναφορά του «Contagion» στις δημοφιλέστερες ταινίες των ημερών έχει προκαλέσει ένα μίνι πανικό.
Οι συσχετισμοί ανάμεσα στην ταινία του Σόντεμπεργκ και την πραγματικότητα έχουν γίνει ήδη πάντως ένα πανικόβλητο θέμα στις διαδικτυακές συζητήσεις, με τους συνωμοσιολόγους να έχουν βρει πεδίον δόξης λαμπρό για να αναπτύξουν τις (ψεκασμένες) θεωρίες τους . Γενικά, αυτή η αυθόρμητη σχέση ανάμεσα στην τέχνη και την πραγματικότητα προκαλεί για την ώρα, έναν -κακώς εννοούμενο- παροξυσμό.
«Σημαντικό κομμάτι της ιστορίας είναι ότι η πληροφορία εξαπλώνεται με παρόμοιο τρόπο με τον ιό: μεταδίδεται από τον ένα στον άλλο και μεταβάλλεται από στόμα σε στόμα όπως ακριβώς μεταλλάσσεται και ο ιός από οργανισμό σε οργανισμό. Αυτός ήταν ο στόχος μας σε όλη την ταινία, να χειριστούμε την πληροφορία ως μια σκυτάλη που περνάει από τη μία σκηνή στην άλλη. Πρόκειται για ένα πραγματικά φονικό πρόβλημα, γιατί η παραπληροφόρηση μπορεί να σε σκοτώσει», δήλωσε με νόημα ο Σόντεμπεργκ μιλώντας για το ξαφνικό viral αναφορικά με την προ εννιά χρόνων ταινία του.
Όσο πρωτότυπη και αν είναι η αντιστροφή της παραδοσιακής διαδικασίας πάντως -μέσω του «Contagion» το σινεμά προέβλεψε το μέλλον αντί να αποτυπώσει το παρελθόν- η αλήθεια είναι πως η αληθινή αξία της ταινίας κινείται ανάμεσα στην μετριότητα και την αδιαφορία. Άλλωστε, εδώ που τα λέμε κάτι τέτοιο είναι λογικό: θα περίμεναν εννιά χρόνια τόσοι άνθρωποι ανά τον κόσμο για να την ανακαλύψουν αν έλεγε κάτι παραπάνω;