Επανάσταση λόγω κορωνοϊού: Το νέο μέτρο των τραπεζών που αλλάζει τα πάντα στις συναλλαγές

Από… μακριά κι αγαπημένοι, τράπεζες-πελάτες

Σε νέα εποχή μπαίνει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα το οποίο εκσυγχρονίζεται, με αποτέλεσμα στο άμεσο μέλλον να μην απαιτείται σχεδόν για κανενός είδους συναλλαγή η παρουσία πελατών σε κατάστημα.

Η Τράπεζα της Ελλάδας έδωσε την έγκρισή της προκειμένου να προχωρήσει το digital onboarding, μια ανάγκη που έγινε ακόμη εντονότερη κατά  την διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, η οποία κατέδειξε το πρόβλημα του συνωστισμού και κατά συνέπεια της ταλαιπωρίας, ακόμη και για τις πιο απλές συναλλαγές των πελατών με τις τράπεζες.

Τι είναι όμως αυτό το digital onboarding;

Ουσιαστικά πρόκειται για την δυνατότητα της εξ αποστάσεως ηλεκτρονικής ταυτοποίησης νέων ιδιωτών πελατών, ενώ βάσει προγραμματισμού και σχεδιασμού, το ίδιο αναμένεται σύντομα να μπορεί να συμβεί και για τον τομέα των επιχειρήσεων.

Μετά την ταυτοποίηση των νέων πελατών χωρίς την υποχρέωσή τους να παρίστανται σε τραπεζικό κατάστημα, δίνεται η δυνατότητα στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να προχωρήσουν σε αυτό που συνιστά μια πραγματική «ψηφιακή επανάσταση» καθώς πλέον το σύνολο των προϊόντων προς τους πελάτες θα προσφέρεται από απόσταση… ασφαλείας. Διαδικασίες όπως το απλό άνοιγμα ενός λογαριασμού, η έκδοση και η χορήγηση πιστωτικών καρτών αλλά και κάθε άλλη συναλλαγή είναι δυνατόν πλέον να πραγματοποιούνται χωρίς να είναι αναγκαία η παρουσία και φυσικά η… από κοντά ταυτοποίηση των πελατών των τραπεζών που θα χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο την διαθέσιμη τεχνολογία.

Με αυτόν τον τρόπο τα πάντα (ή σχεδόν τα πάντα) που αφορούν στις σχέσεις τράπεζας-πελάτη θα γίνονται μέσω μιας οθόνης κινητού, λάπτοπ ή ηλεκτρονικού υπολογιστή, όπως άλλωστε συμβαίνει με ολοένα και περισσότερες ενέργειες στην απαιτητική καθημερινότητα του σύγχρονου ανθρώπου.

Υπακούοντας στον κανόνα ότι «ο χρόνος είναι χρήμα», οι… «Μέκκες» του χρήματος εκσυγχρονίζονται καθορίζοντας παράλληλα διαδικασίες με τις οποίες θα διασφαλίζεται τόσο το απόρρητο όσο και η ίδια η ασφάλεια των πελατών.

Το πρώτο τραπεζικό ίδρυμα που είχε προαναγγείλει στη μετάβαση στη νέα εποχή ήταν η Εθνική κάνοντας τις σχετικές γνωστοποιήσεις από τον περασμένο Δεκέμβριο, ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα και τα υπόλοιπα αναμένεται να υλοποιήσουν την Πράξη Εκτελεστικής Επιτροπής της Τράπεζας της Ελλάδας η οποία καθόρισε το ρυθμιστικό πλαίσιο για την εξ αποστάσεως ηλεκτρονική ταυτοποίηση νέων πελατών.

Ωστόσο για να συμβεί κάτι τέτοιο και να υλοποιηθεί το πρόγραμμα, οι τράπεζες οφείλουν να ακολουθήσουν μια σειρά από βήματα που θα ελαχιστοποιήσουν τους κινδύνους που προκύπτουν. Δηλαδή θα πρέπει να είναι σε θέση να εξασφαλίσουν ότι το σύστημα δεν θα είναι τρωτό σε απάτες που προέρχονται από αδυναμίες σωστής ταυτοποίησης, επαλήθευσης των στοιχείων που παρέχουν οι δυνητικοί πελάτες και –φυσικά- να προστατεύουν τα προσωπικά δεδομένα αλλά και τους υπόλοιπους πελάτες από ενδεχόμενες απάτες και παραβατικές συμπεριφορές απατεώνων που είναι σίγουρο ότι θα δοκιμάσουν να ανιχνεύσουν τα κενά του συστήματος και να τα εκμεταλλευτούν για ίδιο όφελός και σε βάρος των υπολοίπων νομοταγών πολιτών.

Για να λειτουργήσει το σύστημα θα υιοθετηθούν μια σειρά από διαδικασίες ασφαλείας που θα περιλαμβάνουν video conference του υποψήφιου πελάτη με εκπαιδευμένο υπάλληλο ή και με λήψη δυναμικού αυτοπορτρέτου (dynamic-selfie), η οποία βασίζεται στη δυναμική και όχι στατική λήψη φωτογραφιών του φυσικού προσώπου, ώστε να διασφαλίζεται ότι αυτό μετέχει ζωντανά στη διαδικασία! Ανεξάρτητα από την μέθοδο, θα χρειάζεται ειδικός φωτισμός ώστε να είναι δυνατή η αναγνώριση του προσώπου από πολλές διαφορετικές γωνίες. Παράλληλα θα πραγματοποιούνται real time έλεγχοι των βιομετρικών χαρακτηριστικών του φυσικού προσώπου, συγκρινόμενοι με τη φωτογραφία του εγγράφου ταυτοποίησης, δηλαδή του διαβατηρίου που θεωρείται πολύ πιο αξιόπιστο σε σχέση με την απλή φωτογραφία ταυτότητας.

Επιπλέον θα ζητείται από το φυσικό πρόσωπο να καταχωρίσει μοναδικό αριθμό, που λαμβάνει με μήνυμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας ή με γραπτό μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο.