Μέσα στο lockdown, η εταιρεία Jumbo διατήρησε σε ένα αρκετά υψηλό επίπεδο, τηρουμένων των αναλογιών, τον κύκλο εργασιών της, με το e-shop της να καλύπτει ένα μεγάλο κομμάτι των αναγκών της καταναλωτικής αγοράς.
Αυτό προφανώς δε σημαίνει πως δεν υπήρξαν απώλειες. Θα φανταζόταν κανείς πως αυτές οι απώλειες θα μετριάζονταν κι άλλο στην προοπτική να μην υπάρξει άλλο τέτοιο lockdown, τουλάχιστον ως προς το λιανικό εμπόριο. Όμως αυτή η αίσθηση θα ταίριαζε μόνο σε εμάς που δεν έχουμε επαφή με όλα τα στάδια της λειτουργίας ενός τέτοιου ομίλου που δραστηριοποιείται και σε Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία.
Κι αυτό γιατί μπορεί το άνοιγμα των καταστημάτων να φέρνει μεγαλύτερο τζίρο, όμως την ίδια στιγμή συγκεκριμένα κομμάτια της αλυσίδας που αφορούν στην τροφοδοσία της εταιρείας με υλικά και προϊόντα, έχουν παρουσιάσει αύξηση στα όρια του δυσβάσταχτου. Είναι σίγουρα μια αύξηση που αποτρέπει οποιοδήποτε πλάνο έχει ο κ. Απόστολος Βακάκης και ο όμιλος Jumbo συνολικά για επέκταση.
Όπως αναφέρθηκε από τον επιχειρηματία, η εφοδιαστική αλυσίδα έχει διαταραχθεί αρκετά, με το κόστος για τις πρώτες ύλες και τα μεταφορικά να έχει παρουσιάσει σε αρκετές περιπτώσεις αύξηση ως και δέκα φορές.
Στην ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας που έχει χρηματιστηριακή αξία άνω των 2,14 δισ. ευρώ, ο κ. Βακάκης εστίασε σε αυτό το τεράστιο πρόβλημα που ανατρέπει τις φιλοδοξίες για το 2021 και το 2022, σε βαθμό να τις χαρακτηρίσει ως χαμένες χρονιές κι αυτές.
«Δεν θα αποκαλύψω τη στρατηγική μου ούτε θα τη χαρίσω στους ανταγωνιστές μου. Η τροφοδοτική αλυσίδα είναι σε διάλυση, με αποτέλεσμα να έχουμε σοβαρότατες παρενέργειες. Ακολουθούμε την πολιτική του Γκάντι. Δεν τρώμε, ελπίζοντας ότι θα νικήσουμε το τέρας».
Στο πλάνο της Jumbo για το τρέχον έτος ήταν το άνοιγμα ενός ακόμα καταστήματος, αλλά αυτές οι ανατιμήσεις στο εφοδιαστικό πεδίο, ανάγκασαν αλλαγή πλάνου, με την εταιρεία να μην έχει προβεί σε αγορές πρώτων υλών, ενώ τα franchise καταστήματα του ομίλου τροφοδοτούνται με τα απολύτως απαραίτητα μέχρι νεωτέρας.
Οι εκτιμήσεις του κ. Βακάκη κάνουν λόγο για μια σταθεροποίηση των τιμών στο επόμενο εξάμηνο, αλλά προς τα πάνω, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα να δει σύντομα και ο καταναλωτής το μεγάλο πρόβλημα, αφού προϊόντα που μπορεί να κόστιζαν 39.99, βρίσκονται να κοστίζουν 150 ευρώ ή από 50 έχουν πάει στα 200 ευρώ. Προϊόντα μεγάλου όγκου, αλλά μικρής αξίας, έχουν υποστεί ανατίμηση ως και 300% προς τα πάνω και αυτό τα θέτει αυτομάτως εκτός χαρτοφυλακίου της Jumbo.
Οι τιμές των ραφιών που χρησιμοποιούνται στα καταστήματα έχουν δεκαπλασιαστεί, ενώ το σίδηρο που θα χρειαζόταν για την κατασκευή των νέων καταστημάτων, έχει ανοδική τάση, έχοντας φτάσει σε τιμή 60% πιο πάνω απ΄αυτή που είχε στις αρχές του 2020.
«Κάθε μέρα παραλαμβάνουμε εμπορεύματα με διαφορετικό κόστος και προσπαθούμε να διαχειριστούμε την ισορροπία των τιμών. Δεν μας ενδιαφέρει να κερδοσκοπήσουμε. Το μοντέλο μας είναι κάθε μέρα η σωστή τιμή. Είναι αυτονόητη η αλλαγή του προϊοντικού μείγματος, για να μην αγοράζουμε προϊόντα εις το όνομα των εφοπλιστών» ανέφερε ο κ. Βακάκης.
Αντιλαμβάνεται κανείς πως το διαχρονικό πλεονέκτημα των Jumbo, η τιμολογιακή τους πολιτική, μπορεί να πάψει να είναι τέτοιο, αν οι τιμές υλών και μεταφορικών σταθεροποιηθούν σε σχεδόν δεκαπλάσια επίπεδο, ενώ αν παρθεί απόφαση για αφαίρεση κάποιων προϊόντων, θα πρόκειται για ένα χτύπημα στην ποικιλία που διαθέτουν τα Jumbo.
Σε κάθε περίπτωση, οι απώλειες φαντάζουν αναπόφευκτες. Μένει να φανεί αν θα περιοριστούν στο ελάχιστο ή θα φέρουν ριζικές αλλαγές σε εταιρικό επίπεδο…