«Το διοικείν εστί προβλέπειν», είχε πει ο Αλκιβιάδης, που ναι μεν αποτυγχάνοντας να το τηρήσει εξελίχθηκε στον πιο μοιραίο άνδρα της αρχαίας Αθήνας, αλλά μας έδωσε μια ρήση που αν σπουδαιολογούσαν στοιχειωδώς οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις, η Ελλάδα θα ήταν ένα καλύτερο (και πολύ πιο σύγχρονο) μέρος για να ζεις.
Η πρόγνωση της μετεωρολογικής υπηρεσίας ήταν στο τραπέζι για μέρες, αλλά ο σχεδιασμός επί αυτής αποδείχτηκε μια προχειροδουλειά από αυτές που στην Ελλάδα διακρίνουν τον κρατικό μηχανισμό σε περιπτώσεις ακραίων καιρικών φαινομένων.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως και τον ιδιωτικό. Αναφερόμενος στο φιάσκο της Αττικής Οδού, ο υπεύθυνος κυκλοφορίας κ. Φάνης Παπαδημητρίου, ομολόγησε ότι εγκλωβίστηκαν ακόμα και κάποια από τα 35… εκχιονιστικά που είχε επιστρατεύσει η εταιρία και μάλλον αυτό αρκεί για να καταδείξει την παντελή έλλειψη οργάνωσης και συνεργασίας ανάμεσα στις αρμόδιες αρχές. Ο ίδιος, σε μια προσπάθεια να αποκαταστήσει εν μέρει την εικόνα της εταιρίας, δήλωσε ότι στη σύσκεψη υπό τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας η εισήγηση ήταν να απαγορευτεί η κυκλοφορία των φορτηγών από την Κυριακή, κάτι που δεν συνέβη. Από την πλευρά της πολιτείας, ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης, κατηγόρησε την Αττική Οδό για το ότι είχε δεσμευτεί ότι θα κατόρθωνε να κρατήσει τον δρόμο ανοιχτό, ενώ το ίδιο έκαναν και ο Άδωνις Γεωργιάδης με τον Τάκη Θεοδωρικάκο, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά ότι «θα αποδοθούν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα της Αττικής Οδού στην Αττική Οδό».
Ποιος φταίει τελικά; Ουδείς έχει αναλάβει το μερίδιο υπαιτιότητάς του και το μπαλάκι μετάθεσης ευθυνών θα συνεχιστεί λογικά για μέρες. Εμείς πάντως τασσόμαστε αναφανδόν υπέρ της θέσης που διατύπωσε στην αρχική ανακοίνωση της η εταιρία, όταν με αξιοζήλευτη ευθιξία και ευσυνειδησία ανέδειξε ως πηγή του κακού τους… ατζαμήδες και φοβιτσιάρηδες οδηγούς. «Τα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα δημιουργήθηκαν εξαιτίας οχημάτων που ακινητοποιήθηκαν είτε λόγω μηχανικής βλάβης, είτε φόβου και έλλειψης εμπειρίας των οδηγών τους, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία και να δημιουργηθούν μεγάλες ουρές», ήταν η σχετική μνημειώδης αναφορά.
Και φυσικά στηρίζουμε και τη βουλευτή Τρικάλων της Νέας Δημοκρατίας Κατερίνα Παπακώστα, που πήγε ένα βήμα παραπέρα αυτή τη σκέψη, ζητώντας από την Τροχαία να βγει παγανιά στην Αττική Οδό και να αρχίσει να κόβει κλήσεις στα αυτοκίνητα που δεν «φορούσαν» αλυσίδες. Η κ. Παπακώστα είναι δικηγόρος στο επάγγελμα και ίσως η Αττική Οδός θα έπρεπε να την προσλάβει από τώρα σε περίπτωση που οι εγκλωβισμένοι οδηγοί (ή η κυβέρνηση) κινηθούν νομικά εναντίον της διεκδικώντας αποζημίωση. Με ένα τέτοιο επιχείρημα στο δικαστήριο είναι βέβαιο ότι θα θριαμβεύσει. Κλήσεις σε άτομα που πιθανώς χρειαζόταν ιατρική βοήθεια, δεν είχαν μαζί τους τη θεραπευτική αγωγή τους ή μετέφεραν μωρό στο πίσω κάθισμα και έμειναν καθηλωμένοι επί ώρες. Εξαιρετικά καλή ιδέα. Όμως για μια στιγμή. Γιατί ουδείς από την κυβέρνηση ή την εταιρία δεν προειδοποίησε τους οδηγούς να μην χρησιμοποιήσουν τη Δευτέρα χωρίς αλυσίδες το μεγαλύτερο αυτοκίνητοδρομο της χώρας; Ή για ποιο λόγο δεν αποφασίστηκε ένα γενικό lockdown για τη Δευτέρα και την Τρίτη, τώρα που έχουμε πάρει το «κολάι» και δεν ξενίζει κανέναν. Αντίθετα ανακοινώθηκε, ως είθισται, κατόπιν εορτής και εντελώς στο πόδι γενική αργία για την Τρίτη και την Τετάρτη, περιλαμβάνοντας ακόμα και περιοχές που δεν έχουν κανένα πρόβλημα με την κακοκαιρία.
Η κ. Παπακώστα υιοθέτησε την «αποποίηση ευθυνών» στην πιο επιθετική μορφή της, όπως κάνουν οι μικροπρεπείς όταν αντί να απολογηθούν όταν έχουν φταίξει, κατηγορούν τους άλλους. Η «ατομική ευθύνη» στην οποία αναφέρθηκε η βουλευτής Τρικάλων έχει εξελιχθεί σε εξαιρετικά βολικό αφήγημα σε σειρά περιπτώσεων κυβερνητικής ανικανότητας. Εδώ όμως δεν πείθει. Ούτε στο ελάχιστο. Οι οδηγοί πληρώνουν για να χρησιμοποιήσουν την Αττική Οδό, για την οποία υπήρχε δέσμευση ότι θα μείνει ανοιχτή με ή χωρίς αλυσίδες. Κάποιοι έμειναν εγκλωβισμένοι στα αυτοκίνητά τους για μια ολόκληρη ημέρα και υπάρχει αυτή τη στιγμή μέλος του ελληνικού κοινοβουλίου που τους θέλει και κερατάδες και δαρμένους.
Το μόνο που δεν μας είπε είναι αν θα πρέπει να φύγει όλο το «2χίλιαρο» της αποζημίωσης του κάθε οδηγού σε πρόστιμο προς την Τροχαία. Θα επρόκειτο και για μια εξαιρετική εφαρμογή μιας νέας εκδοχής «κυκλικής οικονομίας». Τα παίρνεις από τον ιδιωτικό τομέα, τα βάζεις στην τσέπη των πολιτών και από εκεί στον κρατικό κορβανά…