31 νεκροί, εκατοντάδες τραυματίες: Το… σύγχρονο θαύμα που έγινε ο νο1 δρόμος- καρμανιόλα στην Ελλάδα
Βρείτε μας στο

Όταν οι κάτοικοι στα νότια του νομού Ηρακλείου είδαν να ξεκινούν τα έργα για έναν δρόμο που θα ένωνε την περιοχή με την πρωτεύουσα του νομού, ένιωσαν ανακούφιση καθώς θα δινόταν –επιτέλους- λύση σε ένα πρόβλημα δεκαετιών.

Οραματίστηκαν και εκείνοι έναν σύγχρονο και κυρίως ασφαλή αυτοκινητόδρομο, όμως, δυστυχώς 20 χρόνια μετά τα εγκαίνια και την παράδοσή του στην κυκλοφορία μετρούν ήδη 31 νεκρούς (σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν) και πολύ περισσότερους τραυματίες, ενώ οι προβλέψεις για το μέλλον είναι ακόμη πιο ανατριχιαστικές.

Και όλα αυτά ενώ πρόκειται για ένα έργο μήκους μόλις 30 χιλιομέτρων, γεγονός που μετατρέπει τον συγκεκριμένο δρόμο ως τον πιο επικίνδυνο όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα.

Πάντως, είναι παροιμιώδης η κατάσταση του οδικού δικτύου σε όλο το νησί, με τους περισσότερους από εμάς να διαβάζουμε πολύ συχνά για τα όσα συμβαίνουν στον διαβόητο –πια- ΒΟΑΚ, δηλαδή τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης ή απλά Αυτοκινητόδρομο 90, όμως τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα ούτε στον δρόμο που συνδέει το Ηράκλειο με τον Πύργο ή σε εκείνον προς Μεσσαρά, παρά το γεγονός ότι διαφημίστηκαν ως… σύγχρονα θαύματα. Προφανώς μιλάμε για ανώτερες κατασκευές σε σχέση με τις προϋπάρχουσες επαρχιακές οδούς, σε καμία περίπτωση όμως για έργα του… 21ου αιώνα.

Το τμήμα που πάντως έχει μετατραπεί στον φόβο και τον τρόμο για τους κατοίκους και έχει βυθίσει στο πένθος τόσες και τόσες οικογένειες είναι εκείνο μεταξύ Ηρακλείου και Βιάννου, που όπως γράφει ο Γιάννης Λιονάκης, μετρά ήδη 31 νεκρούς στα 20 χρόνια της λειτουργίας του, ενώ –επαναλαμβάνουμε- καλύπτει μόλις 30 χιλιόμετρα… Παρά τις δεδομένες κακοτεχνίες, αυτό το μακάβριο νούμερο θα μπορούσε να είναι αρκετά μικρότερο εάν απλά και μόνο είχε τοποθετηθεί ένα στηθαίο που να διαχωρίζει τα ρεύματα ώστε να αποφευχθούν οι μετωπικές συγκρούσεις. Φαίνεται, όμως, ότι χρήματα για επιπλέον απαλλοτριώσεις δεν… υπήρχαν, με αποτέλεσμα να μην κατασκευαστεί καν αυτό, με τα γνωστά σε όλους δυσάρεστα αποτελέσματα.

Τελευταία τραγωδία, αυτή που συνέβη το πρωί του Σαββάτου 19 Μαρτίου στο δεύτερο χιλιόμετρο του δρόμου Αρκαλοχωρίου – Βιάννου, όπου τη ζωή τους έχασαν ένας 23χρονος άνδρας και μία 51χρονη γυναίκα, κατόπιν σφοδρής πλαγιομετωπικής σύγκρουσης των οχημάτων τους.

Απόλυτα ενδεικτικό του πόσο «ανοχύρωτος» είναι ο δρόμος και πόσο ευάλωτοι οι διερχόμενοι οδηγοί είναι αυτό που συνέβη στις 19 Δεκεμβρίου του 2019, όταν ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Βιάννου, Πολυχρόνης Λουλάκης, είδε έντρομος να προσγειώνεται λίγα μέτρα μπροστά από το αυτοκίνητό του ένας βράχος ύψους 1,30μ. (κεντρική φωτ.), έχοντας κατρακυλήσει από το βουνό!

Ο κ. Λουλάκης πρόλαβε να φρενάρει την τελευταία στιγμή, αποφεύγοντας και τη ζημιά στο όχημα, όλοι όμως οι κάτοικοι της περιοχής είχαν τότε να λένε πως αν η κατολίσθηση είχε συμβεί βραδινή ώρα, η κατάληξη θα ήταν εκτός μεγάλου απροόπτου τραγική.

Δυστυχώς η παρούσα κατάσταση μόνο χειρότερη μπορεί να γίνει και μάλιστα στο σχετικά άμεσο μέλλον. Υπολογίζεται ότι μέσα στα επόμενα 6-7 χρόνια θα είναι έτοιμο το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου το οποίο θα εκτοξεύσει την χρήση του συγκεκριμένου δρόμου, καθώς θα προτιμάται από τους κατοίκους και άλλων περιοχών του νοτίου Ηρακλείου.

Την ίδια ώρα, βέβαια, εκτός από τους ντόπιους, αυτός ο δρόμος θα χρησιμοποιείται και από χιλιάδες τουρίστες οι οποίοι δεν θα έχουν την παραμικρή γνώση για τις ιδιαιτερότητές του και καμία τριβή με τους πιθανούς κινδύνους που κρύβονται σε κάθε στροφή. Εάν σε αυτά τα δεδομένα προσθέσεις τα βαρέα οχήματα όπως λεωφορεία (που θα χρειαστούν για να εξυπηρετηθεί το επιβατικό κοινό στη μετάβαση από και προς τον αερολιμένα), φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων αλλά και ο τρόπος με τον οποίο έχουμε μάθει να οδηγάμε στην Ελλάδα, οι εκτιμήσεις γίνονται εξαιρετικά δυσοίωνες.

Ωστόσο για την ώρα μόνο οι ίδιοι οι κάτοικοι δείχνουν να ανησυχούν, παρά το γεγονός ότι μιλάμε για μια διοικητική περιφέρεια όπως αυτή της Κρήτης, στην οποία κατά καιρούς έχει «πέσει» μπόλικο χρήμα για πολλά και διάφορα, όχι όμως για την βελτίωση ενός οδικού δικτύου που έχει κόψει το νήμα σε τόσες και τόσες ανθρώπινες ζωές πρόωρα.