Αυτό που διαχωρίζει τους διορατικούς entrepreneurs, αυτούς που έχουν και το brand για να εξασφαλίσουν πόρους, από εμάς τους υπόλοιπους, είναι η καθαρή ματιά στα κενά της αγοράς. Ο «Mr. Beat» βρήκε ένα τέτοιο κενό και το κάλυψε με την Flyway, την Airbnb του high luxury.
Ένας κανόνας της επιχειρηματικότητας είναι πως αν δε μπορείς να καλύψεις μια ανάγκη που υπάρχει ή αν υπάρχει μεγάλη συσσώρευση από εταιρείες που καλύπτουν μια ανάγκη, τότε προκάλεσε το κενό που θα δημιουργήσει την ανάγκη και προετοίμασε τις υπηρεσίες που θα την εξυπηρετήσουν.
Ο Νίκος Δρανδάκης, ο Mr. Beat, είδε πριν μερικά χρόνια ότι υπήρχε μια κατασπατάληση πόρων στην εξοχική κατοικία της μεγαλοαστικής τάξης και φυσικά των πλουσίων. Τι διείδε;
Αρχικά, ένας πολύ πλούσιος δεν πρόκειται ποτέ να δεχτεί να μοιράζεται την κατοικία του με άλλους. Ένας μεγαλοαστός όμως, που μπορεί να διαθέτει μπάτζετ για μια πολυτελή κατοικία σε θέρετρο ή στο εξωτερικό, θα ήθελε πολύ να σπάσει αυτό το μπάτζετ σε 3 ή και 4 επιλογές.
Έτσι, η Flyway στόχευσε στην διεθνή αγορά δεύτερης κατοικίας, γνωστή ως pied-à-terre, μετατρέποντας τα σπίτια αυτής της χρήσης σε ένα μικρό χρηματιστήριο όπου κάποιος θα αγοράσει μια μετοχή.
Η Flyway προχωρά στην εξαγορά κατοικιών που χρησιμοποιούνται ως εξοχικά ή δεύτερες κατοικίες σε δημοφιλείς προορισμούς για ξεκούραση, τους επιπλώνει και χωρίζει κάθε ιδιοκτησία σε 8 μερίδια. Το σπίτι αποκτά ταυτόχρονα 8 ιδιοκτήτες.
Όλους τους όμως είναι ουσιαστικά ιδιοκτήτες-ένοικοι. Κι αυτό γιατί μπορεί να μην πληρώνουν ενοίκιο, αλλά πληρώνουν κοινόχρηστα που στην προκειμένη είναι η προμήθεια που παίρνουν οι άνθρωποι της Flyway, που λειτουργούν ως concierge, για να διαχειρίζονται την κατοίκηση του σπιτιού.
Αυτό που παρατήρησε ο Δρανδάκης και οι συνεργάτες του, είναι πως κάποιος είναι ιδιοκτήτης μιας δεύτερης κατοικίας και διαμένει σε αυτήν για μερικές εβδομάδες τον χρόνο – από έρευνα, παρατηρήθηκε πως ο μέσος χρόνος παραμονής είναι 44 μέρες. Τον υπόλοιπο χρόνο συντηρεί ένα σπίτι στο οποίο δεν μένει, δεν απολαμβάνει τις υπηρεσίες του.
Παγκοσμίως, υπάρχουν πάνω από 100 εκατομμύρια δεύτερες κατοικίες, οι 15 εκατομμύρια στην Ευρώπη.
Με την ύπαρξη 8 ιδιοκτητών, εξασφαλίζεται πως αυτό το σπίτι θα κατοικείται στο μεγαλύτερο μέρος του χρόνου, αν όχι κάθε μέρα, και δεν θα δημιουργείται πρόβλημα σε κανέναν από τους 8. Η Flyway θα διαχειρίζεται τις ημέρες διαμονής, θα μεσολαβεί για τους 8 ώστε να συννενοούνται πότε θα το επισκεφτούν και θα λειτοργεί διαιτητικά.
Αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά που έφερε η Flyway σε σχέση με παλιότερες προσπάθειες που δεν κάλυπταν αυτό το κομμάτι τις διαχείρισης ή υπόκειντο σε μεγάλη γραφειοκρατία. Έχοντας μια προμήθεια 10% από την πώληση κάθε μερίσματος, η εταιρεία παραμένει διαχειριστής και εξυπηρετεί τις επιθυμίες και τη συνεννόηση μεταξύ των 8.
Η Flyway ανοίγει έναν δρόμο σε μια μεγάλη μάζα αγοραστών που έχουν ένα μέσο και μεγάλο εισόδημα, αλλά δεν είναι μεγαλοεπιχειρηματίες.
Αν έπρεπε να τους κατατάξουμε κάπου οικονομικά, θα μιλούσαμε για αυτούς που σε Αμερική, Ευρώπη, Ινδία, Άπω Ανατολή και Αυστραλία έχουν περί τα 15-20 χιλιάρικα μηνιαίο εισόδημα ως μίνιμουμ και μέχρι τα 70-80 χιλιάρικα πάνω κάτω.
Σε αυτούς δίνεται η ευκαιρία να έχουν πάνω από μία εξοχικές κατοικίες αγοράζοντας μερίσματα και ξέροντας πως θα έχουν ολόκληρο το σπίτι στη διάθεσή τους για την ίδια ακριβώς χρήση που θα έκαναν αν τους ανήκε.
Ήδη η εταιρεία εξασφάλισε 10 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση σποράς και χρέους, από διάφορους θεσμικούς επενδυτές αλλά και επενδυτικούς αγγέλους. Αυτά τα χρήματα θα πάνε στην εξαγορά κατοικιών σε Ελλάδα και Αγγλία, όπου είναι η βάση του operation της προς το παρόν.
* Φωτογραφία: Unsplash/Roberto Nickson