Θα είναι ένα από τα βασικά ζητήματα της πολιτικής τα επόμενα χρόνια. Και αυτό παρά το γεγονός ότι μοιάζει ακόμα και τώρα να βρίσκεται πολύ χαμηλά στα ενδιαφέροντα των περισσότερών μας. Βασικά, ακριβώς εξαιτίας της τεράστιας υποτίμησης του ζητήματος όλα τα προηγούμενα χρόνια είναι που σύντομα θα μας απασχολήσει πάρα πολύ. Για το περιβάλλον και το πως αυτό θα επηρρεάσει την καθημερινότητά μας ο λόγος.
Ήδη μια σειρά από καινούρια μέτρα αναφορικά με τα αυτοκίνητα, τις τεχνολογίες που τα διέπουν και την κινησιολογία τους έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να μειωθούν δραστικά οι ρύποι που παράγονται από την λειτουργία των αμαξιών. Η δραστική αλλαγή της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και ο τρόπος που θα κινούνται τα αμάξια εξαιτίας της αναμένεται να διαφοροποιηθεί.
Και όμως, ενώ η λογική θα έλεγε πως όλο αυτό θα οδηγούσε σε μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήδη συζητάνε προς την αντίθετη κατεύθυνση. Και γιατί όχι άλλωστε; Αν τα αυτοκίνητα παράγουν λιγότερο καυσαέριο γιατί να τα όρια να είναι χαμηλότερα και όχι υψηλότερα; Τα ποσοστά ατυχημάτων και δυστυχημάτων άλλωστε είναι πολύ χαμηλά στις εθνικές οδούς της Ευρώπης.
Το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους που βρίσκονται στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τα 130 χιλιόμετρα ανά ώρα. Υπάρχει βέβαια και η χαρακτηριστική εξαίρεση της γερμανικής Autobahn, που υπό νορμάλ συνθήκες δεν έχει μέγιστο όριο ταχύτητας κίνησης.
Μετά την Γερμανία, μέχρι σήμερα ήταν η Πολωνία η χώρα που ξεχώριζε ανάμεσα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το όριο στους αυτοκινητόδρομούς της να βρίσκεται στα 140 χιλιόμετρα την ώρα. Πλέον, τον πολωνικό δρόμο αναμένεται να ακολουθήσουν ή και να ξεπεράσουν πολύ σύντομα η Ιταλία και η Τσεχία.
Για την ακρίβεια, στην Τσεχία ήδη ψηφίστηκε από την Κάτω Βουλή η αύξηση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από τα 130 στα 150 χιλιόμετρα ανά ώρα και αν αυτό επικυρωθεί και από την Άνω Βουλή τα όρια θα αλλάξουν με την έλευση του 2024. Τα 150 χιλιόμετρα ανά ώρα «βλέπει» ως νέο ανώτατο όριο και η Ιταλία, εκεί όπου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της χώρας, Ματέο Σαλβίνι έχει δηλώσει πως με βάση τις σχετικές μελέτες από το επιτελείο, υπάρχουν κομμάτια των ιταλικών αυτοκινητόδρομων όπου το υψηλότερο ανώτατο όριο θα μπορούσε να εφαρμοστεί με ασφάλεια.
Όσον αφορά τη Γαλλία, υπάρχουν ήδη αντιδράσεις απέναντι στην πρόθεση της κυβέρνησης Μακρόν να μειωθεί το μέγιστο όριο ταχύτητας για λόγους που έχουν να κάνουν με την κλιματική αλλαγή. Οι Γάλλοι θέλουν στην πλειονότητα τους το ακριβώς αντίθετο: αύξηση του ορίου πάνω από τα 130 χιλιόμετρα ανά ώρα, που αποτελεί το σημερινό όριο και δεν αποκλείεται να υπάρξει και εκεί αναπροσαρμογή.
Υπενθυμίζεται πως μια τέτοιου τύπου αύξηση δεν επηρεάζει το επίπεδο οδικής ασφάλειας καθώς σύμφωνα και με τα υπάρχοντα δεδομένα πάνω από το 75% των ατυχημάτων και των δυστυχημάτων συντελείται σε δρόμους που βρίσκονται στο αστικό περιβάλλον και μόλις 10% αφορά τους σύγχρονους αυτοκινητόδρομους 3-4 λωρίδων που έχουν παράλληλα στηθαίο.
Φαίνεται πως είναι αναπόφευκτο το μέτρο περί αύξησης του όριου ταχύτητας να έρθει σύντομα και στην Ελλάδα, γεγονός που σίγουρα θα διαφοροποιήσει τις μετακινήσεις του κοινού στη χώρα μας…