«Τέλος τα αυτοκίνητα άνω των 15 ετών»: Τρελάθηκαν ή όχι τελικά στην Ε.Ε.;

Να μπει «φρένο» στις φήμες

Εάν είστε κάτοχος αυτοκινήτου που τα… έχει τα χρονάκια του και διαβάζετε δεξιά και αριστερά τα σενάρια περί υποχρεωτικής «εξαφάνισής» τους κατόπιν οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μην τα βάφετε μαύρα (προφανώς δεν αναφερόμαστε στο χρώμα των αμαξιών) και μην ετοιμαστείτε να τα ξεφορτωθείτε άρον-άρον…

Το τελευταίο διάστημα τα σχετικά δημοσιεύματα γίνονται ολοένα και συχνότερα υποκινούμενα από ανάλογες δημοσιεύσεις στα social media του διαδικτύου, τα οποία έχουν προκαλέσει έναν μίνι πανικό στους ιδιοκτήτες Ι.Χ μιας κάποιας ηλικίας.

Πιο συγκεκριμένα, διάφοροι υποστηρίζουν ότι τα αυτοκίνητα άνω των 15 ετών έχουν μπει στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία με την σειρά της ετοιμάζεται να νομοθετήσει προκειμένου να απαγορευτεί ακόμη και η επισκευή τους. Με λίγα λόγια δηλαδή έχει προκληθεί η εντύπωση πως εάν ένας ιδιοκτήτης τέτοιου αμαξιού επισκεφθεί τον μηχανικό του για την επισκευή μιας βλάβης, όχι μόνο δεν θα του επιστραφεί έτοιμο, αλλά θα του το πάρουν κιόλας οι Αρχές!

Βέβαια αποδεικνύεται ότι όλες αυτές οι φήμες δεν έχουν την παραμικρή δόση αλήθειας, παρά την δεδομένη επιθυμία της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μειωθεί δραστικά ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου που κυκλοφορεί στους δρόμους και την αντικατάστασή τους από άλλα νέας τεχνολογίας πιο φιλικής προς το περιβάλλον.

Ουσιαστικά αυτό που έχει συμβεί είναι μια παρανόηση παλιότερης οδηγίας η οποία στηρίχθηκε στην διαπίστωση ότι μόνο το 2017 εξαφανίστηκαν από την νόμιμη αγορά περίπου 3,8 εκατομμύρια οχήματα τα οποία προορίζονταν για απόρριψη. Η συγκεκριμένη έκθεση της Κομισιόν που εκδόθηκε το 2021 υποστηρίζει με βάση τα στοιχεία ότι κάθε χρόνο σχεδόν 6.000.000 θεωρούνται ότι έχουν κλείσει τον κύκλο ζωή τους και πλέον είναι για πέταμα, όπως λέμε στην καθομιλουμένη.

Αυτό που ουσιαστικά προτείνει όμως η Κομισιόν δεν φαίνεται να αφορά τους κανονικούς ιδιοκτήτες τέτοιων αυτοκινήτων, αλλά σχετίζεται με τους παράνομους μεταπωλητές αμαξιών που κανονικά θα έπρεπε να έχουν αποσυρθεί από τους δρόμους της Ευρώπης. Με αυτόν τον τρόπο δηλαδή επιθυμεί να υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός ανάμεσα σε εκείνα που όντως χρήζουν επισκευής από τους ιδιοκτήτες και σε αυτά που ενώ προορίζονται για απόσυρση με οποιονδήποτε τρόπο, τελικά επιστρέφουν από τους επιτήδειους που τα προωθούν στην αγορά των μεταχειρισμένων.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα αυτοκίνητο θεωρείται ότι έχει κλείσει τον κύκλο του εάν είναι κομμένο κομμάτια, καμένο ολοσχερώς ή θεωρείται πως δεν επισκευάζεται, με τον εκπρόσωπο της αρμόδιας επιτροπής μεταφορών και περιβάλλοντος να εξηγεί γιατί προκύπτει αυτός ο διαχωρισμός.

«Ο λόγος που είναι σημαντικό να υπάρχει σαφής ορισμός του τι είναι μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και τί είναι για πέταμα ή αυτοκίνητο που έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του, είναι πως υπάρχει ένας τύπος απάτης που λειτουργεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ξέρουμε ότι περίπου το ένα τρίτο παλιών αυτοκινήτων στο τέλος της ζωής του εξαφανίζονται από την αγορά των κρατών-μελών. Αυτό συμβαίνει γιατί πωλούνται παρανόμως ως μεταχειρισμένα. Και τελικά αυτά τα μεταχειρισμένα δεν κυκλοφορούν ποτέ στους δρόμους και απορρίπτονται με τρόπους που δεν είναι περιβαλλοντικά αποδεκτοί ενώ πετούν και τα πολύτιμα υλικά κατασκευής αυτών των αυτοκινήτων» τόνισε χαρακτηριστικά ο Ανταλμπέρ Γιαντζ.

Επομένως, μια και καλή, ξεκαθαρίζεται ότι δεν συντρέχει κάποιος λόγος ανησυχίας εφόσον διαθέτετε ένα μεγαλύτερης ηλικίας αυτοκίνητο και δεν χρειάζεται να ανησυχείτε ότι δεν θα γίνει δεκτό για επισκευή εφόσον προκύψει κάποια ζημιά. Άλλωστε δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα καν η κύρωση της παραπάνω οδηγίας (που επαναλαμβάνουμε δεν αφορά τους ιδιοκτήτες) κι επομένως μια τέτοια διαδικασία ακόμη κι αν τελικά εφαρμοστεί, θα χρειαστεί χρόνο.