Άγιο Φως: Είναι τόσο λάθος η Ένωση Αθέων κι ο Μπαλαούρας;

Στο ίδιο έργο θεατές για τρίτη σερί χρονιά...

Ο κόσμος του μαύρου και του άσπρου βρίσκεται στον προθάλαμο του ξεσηκωμού για άλλη μια φορά. Αιτία στέκεται και τη φετινή χρονιά η Ένωση Αθέων Ελλάδος. Η τοποθέτηση της κάθε χρόνο για την πολυδάπανη μεταφορά του Άγιου Φωτός με τιμές αρχηγού κράτους εννοείται πως ενοχλεί τους υπέρμαχους του χριστιανισμού και θεριεύει το εύκολο μίσος στο ιερατείο. Ας μην ξεχνάμε τι λόγους έχουν βγάλει προσφάτως ο Άνθιμος, ο μητροπολίτης Καλαβρύτων και ο μητροπολίτης Πειραιώς. Μπορεί και να τους δοθεί πάλι κάποιο βήμα στα κανάλια για να χαρακτηρίσουν «απεσταλμένους του Σατανά, αδερφές, υπανθρώπους» και όλα τα γλυκούλικα κοσμητικά που αποδίδουν τόσο αβίαστα σε όσους αντιτίθεται στο σκηνικό με το Άγιο Φως, περιμένοντας από εμάς να τα δεχτούμε αγόγγυστα.

Στη χορεία της Ένωσης στάθηκε και ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γεράσιμος Μπαλαούρας. Το λάθος του κύριου Μπαλαούρα ήταν ο χαρακτηρισμός «παγανιστικό κατάλοιπο», που αν το δεις από επιστημονική σκοπιά, δεν εμπεριέχει κάποια προσβολή. Αλλά στην Ελλάδα είμαστε και είναι βέβαιο ότι πολύ λίγοι θα το δουν έτσι. Όπερ και εγένετο.

Κατ΄αρχάς να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Είναι αυτονόητο αλλού, αλλά εδώ όχι και τόσο. Αν εσύ νιώθεις την ανάγκη να πιστέψεις σε έναν Θεό, Χριστό και Παναγία είναι αναφαίρετο δικαίωμα σου. Κανείς δεν μπορεί να στο στερήσει ή να το προσβάλλει. Αν εγώ επιθυμώ να πιστέψω στην επιστήμη είναι ισάξιο δικαίωμα μου. Αν κάποιος άλλος θέλει να πιστέψει στον Μανιτού – μαντέψτε – ισχύει το ίδιο. Αυτή είναι πάνω κάτω και η θρησκευτική προέκταση του ζητήματος που αφορά στο Άγιο Φως.

Το υπόλοιπο κομμάτι είναι καθαρά πολιτικό. Και στην πολιτική που αναπτύσσεται εντός της δημοκρατίας, κάθε ένας από τους 3 παραπάνω έχει δικαίωμα να εκθέσει μια άποψη. Σεβόμενος πάντοτε τις πεποιθήσεις του άλλου. Το τονίζω συνεχώς γιατί υπάρχει πάντα μια πλευρά που το αγνοεί. Το παιχνίδι είναι αμφίδρομο. Δεν υπάρχουν έννοιες ανωτερότητας και κατωτερότητας εδώ. Άλλωστε, τελευταία φορά που κοίταξα δεν υπάρχει κανείς που να έχει δει τον Θεό, τον Αλλάχ και όποιον άλλο. Οι μόνες μαρτυρίες είναι από απεσταλμένους τους από 1000 ως 3.000 χρόνια πίσω. Άρα το που θα σταθείς δεν επιφέρει και κάποιο αξίωμα απόλυτης γνώσης.

Πάνω σε αυτή τη βάση θεωρώ πως για το Άγιο Φως ορθώνεται μια διαφωνία που ούτε προσβάλλει, ούτε ζητά κάτι παράλογο. Τι λέει; Ότι μπορεί ο Ιερώνυμος να έβαλε λυτούς και Καμμένους για να μην υπάρξουν αλλαγές στη διδασκαλία των θρησκευτικών και να το κατάπιαμε, αλλά εδώ πρέπει να συμβεί μια αλλαγή. Το Άγιο Φως είναι ένα σύμβολο που το σέβονται όσοι πιστεύουν στον Χριστό και τον Θεό σύμφωνα με το ορθόδοξο δόγμα. Εμείς οι υπόλοιποι που δεν πιστεύουμε σε αυτά, για ποιο λόγο θα πρέπει να σιωπούμε βλέποντας την δαπάνη που γίνεται και τις τιμές που του περιποιούν;

Ναι, προφανώς δεν θα σβηστεί το χρέος της Ελλάδας – αν και βάζοντας κάτω τα έξοδα 17 ετών σώζονται μισθοί του δημοσίου για ένα δίμηνο – αλλά είναι μια συμβολική κίνηση. Μια ένδειξη σεβασμού του κράτους προς τον πολίτη που δεν θέλει να πηγαίνει σε αυτό το τελετουργικό κανένα σεντ των φόρων και των εισφορών του.

Ο οποίος πολίτης βέβαια – εμού συμπεριλαμβανομένου – θα πρέπει ταυτόχρονα να απαρνηθεί και τις μέρες που κάθεται λόγω θρησκευτικών αργιών. Για να δείξουμε ότι δεν τα θέλουμε μονά-ζυγά δικά μας.

Για ποιο λόγο η Εκκλησία δεν αναλαμβάνει πλήρως τα έξοδα της μεταφοράς; Για ποιο λόγο δεν δίνει το δικαίωμα σε όσους πιστεύουν βαθιά σε αυτή την τελετουργία να συμβάλλουν; Για ποιο λόγο η Εκκλησία και το κράτος δεν σέβονται την επιθυμία τόσων ανθρώπων – που είναι ένα 35% το λιγότερο του πληθυσμού – που ζητούν να καταργηθεί αυτή η διαδικασία; Όχι να καταργηθεί εντελώς. Αλλά να καταργηθεί η πολιτική ιδιότητα αυτής. Θα ακουστεί ένα επιχείρημα που μιλάει για ένα έθιμο που ενώνει το έθνος ή ένα έθιμο σκέτο. Και γνωρίζετε τι συμβαίνει αν τολμήσεις να πεις κάτι αντίθετο για κάποιο έθιμο; Σταυροφορία και κυνήγι μαγισσών ταυτόχρονα. Η συμμετοχή σε ένα έθιμο δεν είναι υποχρέωση. Ο σεβασμός προς όσους συμμετέχουν είναι. Η αποχή ή η συμμετοχή είναι κι αυτό ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ.

Όλα αυτά ξαναλέω με ΑΠΟΛΥΤΟ ΣΕΒΑΣΜΟ προς την πίστη του οποιουδήποτε. Χριστιανών, Βουδιστών, Άθεων, Κομφουκιανιστών, Ινδουιστών, Τοτεμιστών κτλ.