Είναι κοινό μυστικό πως η κρίση δεν κατάφερε να επηρεάσει τον αριθμό των μόνιμων και μη θαμώνων των μπουζουκιών. Αυτό που επηρέασε κατά πολύ, όμως, είναι το budget τους.
Οι «ζημιές» για χάρη των μεγαλύτερων ονομάτων της πίστας ουδεμία σχέση έχουν με τις αντίστοιχες προ κρίσης, με τους ιδιοκτήτες των κέντρων διασκέδασης να είχανν νωρίς καταλάβει πως έρχεται η νέα εποχή της νυχτερινής Αθήνας.
Και ήρθε. Ήδη από το 2008 τα έσοδα και συνεπώς οι αμοιβές των καλλιτεχνών μειώθηκαν δραματικά. Ωστόσο, ακόμα κι αυτοί αναγκάστηκαν να συμβιβαστούν με τη νέα πραγματικότητα «κόβοντας» από παντού: Από make-up artists και στυλίστες μέχρι… παρατρεχάμενους.
Ποιος ξεχνά τις αμοιβές που είχαν δει το φως της δημοσιότητας κατά τα τέλη των ‘90s με αρχές ‘00s;
Δεν είναι άγνωστο πως δύο – τρία grande ονόματα σε σχήματα – φωτιά στις μεγαλύτερες αθηναϊκές πίστες είχαν κάνει «χρυσά» deals που ανέρχονταν ακόμα και σε 40.000 ευρώ τη βραδιά, σε μια εποχή που τα μπουζούκια λειτουργούσαν 4ήμερο.
https://www.youtube.com/watch?v=txg_jcSHo10
Το πιο σύνηθες νυχτοκάματο, βέβαια, κυμαινόταν μεταξύ 10.000 – 15.000 ευρώ για τα πρώτα ονόματα, δηλαδή 40.000 – 60.000 την εβδομάδα. Σε μηνιάτικο; 160.000 – 240.000 ευρώ.
Ούτε τα δεύτερα ονόματα κακοπερνούσαν πάντως, καθώς μια εμφάνιση κοστολογούνταν γύρω στα 4 χιλιάρικα. Μιλάμε για ένα μηνιάτικο που πλησίαζε τις 50.000 ευρώ.
Σήμερα, τα ποσά αυτά ανήκουν στο μακρινό παρελθόν. Όπως στο παρελθόν ανήκουν και τα πανάκριβα, εντυπωσιακά σκηνικά που γίνονταν πρώτο θέμα συζήτησης.
Ποιος ξεχνά τη Δέσποινα Βανδή επί εποχής REX, όταν έκανε την εμφάνισή της… πετώντας κυριολεκτικά πάνω από την πίστα και τα τραπέζια των θαμώνων, κρεμασμένη με τη βοήθεια ειδικού (και πανάκριβου) εξοπλισμού ερμηνεύοντας το «Υποφέρω»;
Σίγουρα όχι οι επιχειρηματίες, οι οποίοι έβαζαν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να ικανοποιήσουν κάθε επιθυμία των καλλιτεχνών που τολμούσαν το πραγματικό σόου! Με το αζημίωτο, φυσικά, αφού οι «ζημιές» που προαναφέραμε ανέρχονταν σε εκατομμύρια δραχμές.
Νέα πραγματικότητα
Μετά το σύντομο ταξίδι στο χρόνο που μόλις πραγματοποιήσαμε, ας επιστρέψουμε στη σκληρή πραγματικότητα του 2019.
Πόσα βγάζει ένα πρώτο όνομα σε κάποια από τις πιο μεγάλες και πιο δημοφιλείς πίστες της πρωτεύουσας;
Η απάντηση δεν είναι η αναμενόμενη. Είναι όμως πέρα για πέρα ειλικρινής μιας και προέρχεται από καλλιτέχνες που άνοιξαν τα χαρτιά τους στο Menshouse.
Εν έτει 2019 λοιπόν, το πρώτο όνομα δεν αμείβεται με περισσότερες από 4.000 ευρώ τη βραδιά. Τα ποσά κυμαίνονται μεταξύ δύο και τεσσάρων χιλιάδων ευρώ ανάλογα με το νυχτερινό κέντρο και τον καλλιτέχνη. Οι περισσότεροι παίρνουν 3.000 – 4.000 ευρώ (όσα δηλαδή έβγαζαν τα 2α ονόματα προ κρίσης), εκ των οποίω μερικά… δεν τους ανήκουν. Κρατήστε το αυτό για τη συνέχεια.
Τι συμβαίνει με τα δεύτερα και τα τρίτα ονόματα; Οι δεύτεροι στη μαρκίζα δεν κερδίζουν περισσότερα από 2.000 ευρώ, ενώ οι τρίτοι μετά βίας ξεπερνούν το χιλιάρικο. Τα συγκροτήματα –ανεξαρτήτως μελών- κερδίζουν 400 ευρώ (standard ταρίφα) για κάθε τους εμφάνιση, ενώ τα παιδιά που ανοίγουν το πρόγραμμα παίρνουν 100 – 150 ευρώ τη βραδιά. Υπάρχουν και οι πολύ νεαροί της παρέας (κορίτσια και αγόρια 18 -20 ετών) που δεν βγάζουν περισσότερα από 75 ευρώ!
Οι αμέσως επόμενοι στη λίστα, τα μικρά ονόματα του μαγαζιού, κερδίζουν μεταξύ 150 – 300 ευρώ κάθε βράδυ. Οι μουσικοί, από τη μεριά τους, κοστίζουν στον επιχειρηματία από 100 έως 400 ευρώ έκαστος.
Σαφώς περισσότερα είναι τα χρήματα στις extra εμφανίσεις στην επαρχία και τις συναυλίες.
Εκπτώσεις και κρατήσεις
Ο κανόνας «2/3»
Εύκολο να καταλάβει κανείς περί τίνος πρόκειται. Μπορεί πολλά μαγαζιά να λειτουργούν τρεις φορές την εβδομάδα, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, οι καλλιτέχνες όμως πληρώνονται σαν να εργάζονταν δύο. Συμφωνία που κάνουν εξαρχής με τον επιχειρηματία. Κι αυτό για να βγουν τα έξοδα του μαγαζιού και να έχουν οι εργαζόμενοι (τραγουδιστές, μουσικοί και προσωπικό) ένα αξιοπρεπές νυχτοκάματο.
Τα ποσοστά της εταιρείας
Ο κανόνας «2/3» δεν είναι ο μοναδικός με τον οποίο καλούνται να συμφιλιωθούν οι καλλιτέχνες. Στο παιχνίδι μπαίνουν και οι δισκογραφικές εταιρείες, οι οποίες παίρνουν ποσοστό από 30% έως 50% από κάθε εμφάνιση των «παιδιών» τους.
Είναι εκείνες, βέβαια, που αναλαμβάνουν το promo και κανονίζουν συνεντεύξεις, φωτογραφίσεις και όλα τα σχετικά που συμπεριλαμβάνονται στο «πακέτο» των υποχρεώσεων των τραγουδιστών.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι τα μεγάλα ονόματα, σε πολλές περιπτώσεις, αμείβονται καλύτερα στα κέντρα της Θεσσαλονίκης. Κάτι που δεν ισχύει για τα μικρά…