Μπαίνουν στη φωτιά όταν τα άλλα σταματούν: Γιατί η Ελλάδα δεν έχει τα υπερσύγχρονα, Canadair CL-515, που επιχειρούν και το βράδυ

Η τελευταία «λέξη» του αμφίβιου πυροσβέστη

Η βιβλική φυσική και οικολογική καταστροφή που συντελείται τις τελευταίες ώρες στη χώρα κατέδειξε για άλλη μια φορά ότι τα μέσα δασοπυρόσβεσης που διαθέτει η Ελλάδα είναι ανεπαρκή σε τόσο ακραίες συνθήκες αλλεπάλληλων πυρκαγιών και υψηλών θερμοκρασιών.

Πολλά έχουν γραφτεί αυτές τις μέρες για τα Canadair-215 και 415 που διαθέτει η χώρα, για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Σε ότι αφορά τα πρώτα, διαβάσαμε ξανά και ξανά για την αδυναμία τους να πετάξουν σε θερμοκρασίες άνω των 38 βαθμών Κελσίου, λόγω του κινδύνου υπερθέρμανσης του κινητήρα τους. Με τις θερμοκρασίες που είχε η χώρα όλο αυτό το διάστημα, ουσιαστικά τα Canadair-215 είχαν βγει έτσι κι αλλιώς εκτός μάχης. Το πρόβλημα θα λυνόταν αν μπορούσαν να πετάξουν το βράδυ, οπότε η θερμοκρασία είναι εκ των πραγμάτων χαμηλότερη. Αυτή όμως είναι η δεύτερη μεγάλη αδυναμία των συγκεκριμένου τύπου αμφίβιων αεροσκαφών.

Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης που διαθέτει ή εκμισθώνει η Ελλάδα δεν έχουν τον κατάλληλο εξοπλισμό για νυχτερινές πτήσεις. Είναι τελείως διαφορετικό απ’ ότι ισχύει στα πολιτικά και μαχητικά αεροσκάφη, όπου οι πτήσεις πραγματοποιούνται με συγκεκριμένους κανόνες και οι πιλότοι βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα ειδικά όργανα των αεροσκαφών. Τα Canadair δεν διαθέτουν εξελιγμένη τεχνολογία βοηθητικών οργάνων – κάποια είναι παλιά έως και 50 ετών – και μέσα στη νύχτα ο πιλότος είναι πολύ δύσκολο να δει οτιδήποτε άλλο πέρα από τη φλόγα.

Η έλλειψη προκαθορισμένων αεροδιαδρόμων και ειδικών οργάνων, σε συνδυασμό με την ανάγκη για πτήσεις σε πολύ χαμηλό ύψος, καθιστούν απαγορευτική κάθε προσπάθεια νυχτερινής ρίψης νερού.

Υπάρχει όμως αμφίβιο αεροσκάφος δασοπυρόσβεσης που μπορεί να επιχειρήσει στο σκοτάδι; Υπάρχει και είναι ο «διάδοχος» του 415, το Canadair CL-515. Βασισμένο στο γενεαλογικό σύστημα του Canadair CL-415, το CL-515 «First Responder» είναι η επόμενη γενιά πυροσβεστικών αεροπλάνων και αμφίβιων αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων.

Όπως αναφέρει η κατασκευάστρια εταιρία, η καναδική Viking Air, μέσω της ενσωμάτωσης της νέας τεχνολογίας και της ενσωμάτωσης της υπερσύγχρονης ψηφιακής σουηδικής σειράς Collins Pro Line Fusion, το 515 παρέχει στους χειριστές αξιοπιστία παγκόσμιας κλάσης, βελτιωμένη ασφάλεια και ασυναγώνιστη επίγνωση της κατάστασης. Η παραγωγικότητά του σε ρίψη νερού είναι αυξημένη κατά 15%, αλλά η πιο σημαντική καινοτομία είναι τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης που επιτρέπουν στον πιλότο να επιχειρεί και τις βραδινές ώρες.

Πριν την έναρξη της  περυσινής αντιπυρικής περιόδου, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η Ελλάδα εξετάσει την προοπτική αγοράς 8 σύγχρονων Canadair CL-515, εξηγώντας ότι σε 9 χρόνια θα έχει γίνει απόσβεση, καθώς η χώρα θα απαλλαγεί από το κόστος της ενοικίασης των αεροσκαφών και ελικοπτέρων κάθε χρόνο. Ωστόσο καμία παραγγελία δεν έχει γίνει ακόμα στη Viking Air από ελληνικής πλευράς και η διαδικασία απόκτησης τους είναι εξαιρετικά χρονοβόρα, καθώς δεν υπάρχουν αεροσκάφη ετοιμοπαράδοτα.

Για την ιστορία, η τιμή ενός Canadair CL-515 κυμαίνεται μεταξύ 25 και 35 εκατομμυρίων δολαρίων, τη στιγμή που ένα Canadair CL-215 δεν ξεπερνάει τα 3-4 εκατ. δολάρια. Φυσικά ακόμα και το κόστος των περίπου 240 εκατ. δολαρίων για 8 τέτοια αεροσκάφη είναι ασήμαντο, αν είναι σε θέση να αποτρέπουν καταστροφές σαν αυτή που εξακολουθεί να εξελίσσεται στη χώρα εδώ και 24 ώρες.