«Επίνειο της Άμφισσας» είναι ένας από τους πιο κλασικούς ορισμούς που συναντά κανείς στα σταυρόλεξα, με τους μύστες να συμπληρώνουν στα 4 κουτάκια τη λέξη «Ιτέα». Κι αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, εάν ένας τέτοιος βρισκόταν στη θέση παίκτριας που κόλλησε στον «Εκατομμυριούχο», θα ξεπερνούσε με άνεση μάλλον το όχι και τόσο υψηλό εμπόδιο που εμφανίστηκε μπροστά της.
Έτσι κι αλλιώς η αλήθεια είναι ότι έχουμε δει και χειρότερα στο γνωστό και δημοφιλές τηλεπαιχνίδι του ΑΝΤ1. Δηλαδή παίκτες, ακόμη και πολύ καλούς, να κολλάνε σε ερωτήσεις που μοιάζουν εύκολες, τουλάχιστον στους υπόλοιπους που παρακολουθούν από την άνεση του καναπέ τους.
Η συγκεκριμένη περίπτωση που προκάλεσε κακό χαμό στα social media, ωστόσο παρουσιάζει ορισμένες ιδιαιτερότητες. Κυρίως λόγω της επαγγελματικής ιδιότητας της παίκτριας η οποία δήλωσε εκπαιδευτικός και -όπως και να το κάνουμε- δημιούργησε προσδοκίες.
Επιπλέον και η ίδια (προς τιμήν της) δεν ψέλλισε κάποια δικαιολογία που θα μπορούσε να είναι λογικοφανής. Για παράδειγμα να υποστηρίξει ότι την κατέβαλε το άγχος από τα φώτα και τις κάμερες, που δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι μια διαδικασία και συνθήκη την οποία δεν την αντέχουν όλοι.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Το ερώτημα που έθεσε ο Γρηγόρης Αρναούτογλου ήταν το παρακάτω: «Ποια πόλη είναι το επίνειο της Σπάρτης;». Οι 4 διαθέσιμες επιλογές ήταν:
Α: Ανδραβίδα
Β: Γύθειο
Γ: Ναύπακτος
Δ: Μονεμβασιά
Ο προβληματισμός της παίκτριας ήταν εμφανής, με ορισμένους να εκτιμούν ότι το θέμα ήταν γεωγραφικής φύσης. Ότι δηλαδή δεν γνώριζε ή δεν ήταν σε θέση να θυμηθεί, έστω, την θέση κάθε πόλης στον χάρτη της Ελλάδας, ώστε να προσδιορίσει ποια από τις επιλογές τις οποίες είχε στη διάθεσή της, είναι το επίνειο της Σπάρτης.
Ωστόσο η ίδια παραδέχτηκε ότι δυσκολευόταν και γι’ αυτό δεν μπορούσε να απαντήσει επειδή δεν γνώριζε την ετυμολογία της συγκεκριμένης λέξης. Με λίγα λόγια, δεν ήξερε τι σημαίνει επίνειο.
Ίσως αυτό η αδυναμία να μην είχε αντιμετωπιστεί με τέτοια αυστηρότητα από τους τηλεθεατές και το κοινό, εάν η παίκτρια δεν ήταν εκπαιδευτικός… Αυτό ήταν και το «θανάσιμο αμάρτημά» της, το οποίο οδήγησε στη… «σταύρωσή» της μέσω internet.
Πολλοί ήταν εκείνοι που την χλεύασαν και μάλιστα προχώρησαν σε ακραίες γενικεύσεις, εμπλέκοντας ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα, την διαδικασία εισαγωγής στις παιδαγωγικές σχολές και το επίπεδο των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα σχολεία.
Άλλοι, πάλι, έσπευσαν να την υπερασπιστούν, τονίζοντας ότι η λέξη επίνειο είναι μάλλον παρωχημένη, δεν χρησιμοποιείται συχνά και κατά συνέπεια δεν ήταν και τόσο τεράστιο το… έγκλημα.
Επιπλέον, στάθηκαν και στο γεγονός ότι επρόκειτο για εκπαιδευτικό μεν, αλλά νηπιαγωγό. Οπότε, για να είμαστε και δίκαιοι, ακόμη και ένα τέτοιο κενό στις γνώσεις της δεν μπορεί να την καθορίζει ως επαγγελματία ούτε αξίζει να κριθεί συνολικά κάποιος από ένα και μόνο στοιχείο.
Σε κάθε περίπτωση πάντως επρόκειτο για μια κλασική περίπτωση «ανθρωποφαγίας» στο διαδίκτυο, ειδικά στο X (πρώην Twitter), με τους χρήστες να διασταυρώνουν τα «ξίφη» τους μέσω πληκτρολογίου, δίχως το παραμικρό έλεος.
Όσο για την παίκτρια, η οποία τελικά ζήτησε την βοήθεια του κοινού για να ξεπεράσει τον συγκεκριμένο «σκόπελο», αντιλαμβανόμενη και η ίδια το τι θα ακολουθήσει, αρκέστηκε να αναλογιστεί πώς θα αντίκριζε τα παιδιά της στο νηπιαγωγείο μετά από αυτό.
Απλά να αναφέρουμε εδώ ότι επίνειο είναι χαρακτηρισμός πόλης ή γενικά οικισμού που διαθέτει λιμάνι, μέσο του οποίου μια ορισμένη πόλη, συνήθως μεσόγεια, επικοινωνεί με τη θάλασσα. Κλασικότερο παράδειγμα όλων (πέρα της Ιτέας και της Άμφισσας που συναντάμε στα σταυρόλεξα) είναι ο Πειραιάς και η Αθήνα, τουλάχιστον πριν ενωθούν επί της ουσίας στη σημερινή μορφή τους.