Ο 24χρονος Γιώργος Μουστακλής σπούδασε Ιστορία και Αρχαιολογία, άρα πέρασε πολλά χρόνια από τα μαθήματα των θεωρητικών κατευθύνσεων που έχουν βάση τους την ελληνική γλώσσα. Βρέθηκε να παίζει στα special επεισόδια του «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος», στα οποία εμφανίζεται μία τέταρτη βοήθεια, εκτός των γνωστών τριών. Στην τρίτη ερώτηση του τηλεπαιχνιδιού βρέθηκε απέναντι σε μία ερώτηση γραμματικής που θεωρητικά θα έπρεπε να απαντήσει αυτόματα, χωρίς να το σκεφτεί.
Η ερώτηση Γραμματικής ήταν απλή: «Ο αδερφός μου είναι μεγαλύτερος από εμένα. Τι μέρος του λόγου είναι το “μου”;». Με πιθανές απαντήσεις: A. Eπίρρημα, Β. Ουσιαστικό, Γ. Αντωνυμία, Δ. Επίθετο.Οποιοσδήποτε απόφοιτος γυμνασίου θα το είχε απαντήσει σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Όμως ο Γιώργος κοντοστάθηκε και μεταξύ σοβαρού και αστείου ζήτησε αρχικά τη βοήθεια του φίλου του και συμμαθητή του από το σχολείο. Λίγο αργότερα και μέσα και εύθυμο κλίμα πήρε πίσω τη βοήθεια και αποφάσισε να απαντήσει μόνος.
Η ερώτηση για τα 300€ θα έπρεπε να απαντηθεί πριν καν εμφανιστούν οι πιθανές απαντήσεις, να όμως που είχε περάσει ένα τηλεοπτικό 5λεπτο και ακόμα συζητιόταν. Ο Γιώργος τελικά απάντησε σωστά.
Δείτε το σχετικό βίντεο μετά το 9’50” πατώντας ΕΔΩ.
Αντωνυμία είναι ένα από τα κλιτά μέρη του λόγου που χρησιμοποιείται για να δηλώνει ουσιαστικό ή επίθετο που παραλείπεται (π.χ αυτός, μου, εαυτός, ποιος, πάντες, έκαστος, άλλος, δικός, τούτος, εγώ). Το «μου» είναι αντωνυμία και συγκεκριμένα κλιτή προσωπική αντωνυμία του πρώτου ενικού προσώπου. Στην ελληνική γλώσσα, χρησιμοποιείται για να δηλώσει κτήση, σύνδεση ή αναφορά στο υποκείμενο που μιλάει.
Γιατί μπορεί να μπερδέψει η ερώτηση γραμματικής για το μου
Πολυλειτουργικότητα:
Μπορεί να λειτουργεί είτε ως κτητική αντωνυμία («το βιβλίο μου» = δικό μου) είτε ως γενική αντικειμενική αντωνυμία («μου έδωσε το βιβλίο» = σε εμένα).
Θέση στην πρόταση:
Εμφανίζεται μετά από το ουσιαστικό (π.χ. «το σπίτι μου») ή πριν από το ρήμα (π.χ. «μου μίλησε»). Αυτή η εναλλαγή μπορεί να προκαλέσει σύγχυση σε μη εξοικειωμένους με τα ελληνικά.
Έλλειψη άρθρων:
Στην περίπτωση κτητικής χρήσης, η έλλειψη άρθρου (π.χ. «το σπίτι μου») διαφέρει από γλώσσες όπως τα αγγλικά που απαιτούν το άρθρο (my house). Αυτό μπορεί να δυσκολέψει κάποιον που μαθαίνει ελληνικά.
Φωνολογική συντόμευση:
Το «μου» συχνά δεν τονίζεται και ενσωματώνεται φωνολογικά στην προηγούμενη λέξη. Έτσι, μπορεί να “χαθεί” στη ροή της ομιλίας (π.χ. «το παιδί μου» προφέρεται σχεδόν σαν μία λέξη).
Αυτές οι ιδιαιτερότητες μπορούν να δημιουργήσουν παρεξηγήσεις, ειδικά σε όσους δεν έχουν μητρική γλώσσα τα ελληνικά.