Το συναντάς πολύ συχνά στα φανάρια. Σπανίως, όμως, είναι η αλήθεια, το βλέπουμε να λειτουργεί πραγματικά. Οι περισσότεροι από εμάς το θεωρούμε κάτι σαν άχρηστο αξεσουάρ. Θεωρούμε ότι ίσως δούλευε κάποτε, αλλά τώρα δεν επιτελεί κανένα έργο. Ο λόγος για το κουμπί για τους πεζούς σε κάποια φανάρια…
Εάν είσαι από αυτούς που έχουν να διηγηθούν ιστορία ότι το πάτησες και άναψε, μπράβο σου! Ανήκεις σε μια μικρή μειοψηφία. Οι περισσότεροι δεν έχουν βρεθεί στη θέση σου. Είναι άλλωστε συνηθισμένη η εικόνα σε φανάρι με διάβαση, να υπάρχει αυτό το κουτάκι με την σημείωση που καλεί τους πεζούς να το πατήσουν προκειμένου να ανάψει πράσινο για αυτούς. Και ο ένας μετά τον άλλον ακολουθούν την οδηγία. Και το πατούν ξανά και ξανά, χωρίς όμως αυτό να ανταποκρίνεται…
Συγγνώμη, βλάβη
Ωστόσο ο βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό, είναι και ο πιο προφανής. Βλάβες… Με τη μόνη διαφορά ότι δεν πρόκειται για βλάβη στο φανάρι που θα γίνει αμέσως αντιληπτή από όλους. Ένας χαλασμένος φωτεινός σηματοδότης θα προκαλέσει πολύ περισσότερα προβλήματα και μέσα σε μερικά λεπτά οι υπεύθυνοι θα πάρουν χαμπάρι. Το πότε θα επιδιορθωθεί η κατάσταση αποτελεί άλλου τύπου κουβέντα… Το θέμα είναι πάντως ότι η βλάβη του φαναριού δεν θα περάσει απαρατήρητη από κανέναν.
Αντίθετα μια βλάβη στο κουμπάκι για τους πεζούς είναι μια υπόθεση που αφορά λίγους. Αυτούς τους «κακομοίρηδες» που έχουν την κακή συνήθεια να περπατούν σε μια πόλη όπως είναι η Αθήνα, εντελώς εχθρική προς αυτούς. Για τους πεζούς δεν νοιάζεται κανείς. Ούτε καν οι ίδιοι, όταν τελικά βρεθούν με ένα τιμόνι στα χέρια. Αμέσως γίνονται εχθρικοί απέναντι σε οποιονδήποτε περπατά και αρνούνται να κόψουν ταχύτητα ακόμη και στις διαβάσεις. Κι ας το γράφει μέχρι κι ο νόμος.
Τι συμβαίνει με τα κουμπιά;
Ας πάρουμε όμως την περίπτωση που αυτά τα μαραφέτια όντως είναι λειτουργικά. Δουλεύουν κιόλας;. Φαίνεται πως η αλήθεια δεν είναι ακριβώς όπως θα θέλαμε να την φανταζόμαστε.
Δηλαδή δεν πρόκειται για ένα αυτοματοποιημένο σύστημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις απλά συνεισφέρει στην καλύτερη ροή της κίνησης. Δηλαδή ο κόμβος συγχρονίζεται με τους υπόλοιπους φωτεινούς σηματοδότες εκεί κοντά και όταν και τα υπόλοιπα βρίσκονται σε θέση που δημιουργεί μεγαλύτερη ασφάλεια για τους πεζούς, τότε γίνεται πράσινο.
Πάντως, σύμφωνα με μαρτυρίες, μια εξαιρετική περίπτωση σωστής λειτουργίας πεζοφάναρου είναι στην Παλλήνη. Το οποίο έχει εξοπλιστεί κιόλας με αντίστροφη μέτρηση. Πατάς το κουμπί και ανάβει χρονόμετρο το οποίο μετράει αντίστροφα για ένα λεπτό. Μετά ανάβει πράσινο για τον πεζό, το οποίο πάλι έχει αντίστροφη μέτρηση 15″. Ένα ξεκάθαρο παράδειγμα ότι το κουμπί για το πεζοφάναρο δουλεύει και δεν είναι placebo!