Κλισέ vs Πραγματικότητα: Καθηγητές σε γυμνάσιο και λύκειο
EXTRAS

Κλισέ vs Πραγματικότητα: Καθηγητές σε γυμνάσιο και λύκειο

Καθηγητές στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Τι περιμέναμε και τι τελικά συναντούσαμε. Όταν η πραγματικότητα συγκρούεται με τον μύθο.

Κάθε μαθητής που κάνει τη μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο, εκτός όλων των άλλων αλλαγών, περιμένει την κυριότερη αλλαγή όσον αφορά τη σχέση του με τον άνθρωπο που θα κάθεται πίσω από την έδρα. Τα έξι χρόνια που πέρασε με έναν δάσκαλο μόνο κάθε χρονιά να του διδάσκει τα πάντα τελείωσαν. Μπαίνει στην περίοδο που σε κάθε μάθημα σχεδόν αντιστοιχεί διαφορετικός καθηγητής. Και μέχρι να φτάσει να τους γνωρίσει έχει ακούσει ιστορίες από τα μεγαλύτερα αδέρφια του, τους γονείς του και γενικότερα μεγαλύτερους σε ηλικία ανθρώπους του περιβάλλοντός του για το πώς θα είναι ο κάθε καθηγητής. Πόσο όμως ισχύουν τα κλισέ για τους καθηγητές ανάλογα με την ειδικότητά τους; Ένα βιωματικό Κλισέ vs Πραγματικότητα θα σας δώσει κάποια εικόνα.

Φιλόλογος

Κλισέ aka Τι περιμέναμε να συναντήσουμε:

Περιμέναμε στους άνδρες φιλολόγους  την εικόνα του Μπαμπινιώτη ή του Παπανούτσου. Στις γυναίκες περιμέναμε μια Μαίρη Αρώνη με γυαλιά. Αυστηρούς, τυπολάτρες, που θα δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε όταν θα δίδασκαν αρχαία και όλοι τους ήταν στα τελευταία χρόνια διδασκαλία τους πριν την συνταξιοδότηση. Οι ταινίες της Αλίκης Βουγιουκλάκη που στα 30 της παρίστανε τη μαθήτρια, μας είχαν φτιάξει πολύ εσφαλμένη εικόνα για το τί ειναι ο φιλόλογος γυμνασίου. Ειδικά δημόσιου.

hqdefault

Τι συνάντησα

Mια πάρα πολύ φωνακλού και αυστηρή 50άρα καθηγήτρια, που δε την θυμάμαι να κάνει ποτέ πλάκα με τίποτα και στις εκρήξεις της να τραντάζεται όλο το Γαλάτσι, η Λαμπρινή και τα μισά Άνω Πατήσια.

Έναν εξαιρετικό 55άρη ιστορικό με καράφλα, που την κάλυπτε επιμελώς με τις μακριές τρίχες που έφερνε από τα πλάγια (εκτός από τις φορές που πλησίαζε το παράθυρο και ο αέρας του σήκωνε και του κουνούσε τα μαλλιά σαν τα φουσκωτά διαφημιστικά ομοιώματα ανθρώπων). Ήπιων τόνων, με μικρό μπλοκάκι που κρατούσε διαρκώς σημειώσεις των προφορικών μας βαθμών.

fouskotos anthropos

Μια 40άρα καθηγήτρια με κοψιά και συμπεριφορά της Μαρίας από τις τρεις Χάριτες των Ρέππα-Παπαθανασίου. Μονίμως καθιστή πάνω στην μπροστινή πλευρά της έδρας, περίμενες ότι θα βγάλει χειροποίητα χαϊμαλιά και θα στα περάσει στο λαιμό πριν ανάψει φωτιά στην παραλία και ξεκινήσει τις ιστορίες.

Πραγματικότητα/Κλισέ: 45%

 

Mαθηματικός

Τι περιμέναμε να συναντήσουμε:

Ένα μοντέλο Γκάους στο μυαλό, μέσα στο σώμα του Παναγιώτη Βαρούχα. Αν μιλούσες με το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών που αντιπαθούν τα μαθηματικά γιατί δεν τα καταλαβαίνουν στην εξίσωση (pun intended) θα πρόσθετες κόκκινα μάτια και μαστίγιο. O χάρακας θα ήταν προέκταση του χεριού τους και έξω από την τάξη θα ήταν απρόσιτοι.

varouchas

Τι συνάντησα:

Μία κυρία 1.50, ολοστρόγγυλη σαν πατικωμένη μπαμπούσκα, που μιλούσε για τα φασολάκια που δεν άρεσαν στον άντρα της. Μετρούσε σίγουρα τις μέρες για να ξεφύγει από το μαρτύριο που της είχε επιφυλάξει η μοίρα όταν διορίστηκε.

Έναν δίμετρο σχεδόν 40άρη, με καστανά μαλλιά και μουστάκι. Έμοιαζε σαν δυο σταγόνες νερό με τον Βάντσικ, τον παλιό πολωνό τερματοφύλακα του Παναθηναϊκού. Όλοι τον έτρεμαν. Έμπαινε στην αίθουσα κρατώντας πάντα ένα κουτί κιμωλίες. Όλων των χρωμάτων. Τελείωνε την ώρα του έχοντας γράψει σε κάθε τετραγωνικό χιλιοστό του μαυροπίνακα.  Τα δάχτυλά του γεμάτα κιμωλία, το κουτί μισοάδειο, άλλες είχαν τριφτεί από τον τρόπο που έγραφε με μεγάλη πίεση στον πίνακα και άλλες είχαν εκσφενδονιστεί σε μαθητές που μιλούσαν. Ακόμα και πλάτη να ήταν ήξερε ποιος μιλούσε, που καθόταν και χρειαζόταν μία μόλις βολή. Σαν δευτερεύων ήρωας της Marvel που προσπαθούν εναγωνίως να τον κάνουν συμπαθητικό και δήθεν σημαντικό στο σύμπαν των ταινιών.

vanchik

Έναν 60άρη με άσπρα μαλλιά και 7 παιδιά που έμοιαζε με Άγιο Βασίλη αν του άφηνες πιο κοντοκουρεμένα τα μούσια. Είχε κάποια ιδιαίτερη επαφή με την εκκλησία χωρίς να το περνάει στο μάθημά του όμως. Στα παιδιά του είχε δώσει ονόματα τύπου Δωρόθεος, Χρυστόστομος, Χριστόψωμος, Αντίδωρος ή κάτι τέτοιο. Συνήθως κρατούσε έναν διαβήτη ξύλινο που αν τον άνοιγε πίστευες ότι μπορούσε να διαγράψει έναν κύκλο που θα χωρούσε μέσα όλο το σχολείο.

Πραγματικότητα/Κλισέ: 65%

Θεολόγος

Τι περιμέναμε να συναντήσουμε: 

Αν ήταν άντρας τον Άνθιμο. Αν ήταν γυναίκα την Ελένη Λουκά. Όχι τη νέα έκδοση της Ε.Λ. με ξανθά μαλλιά, σκουλαρίκια στα αυτιά και ναρκωτικά. Λάθος, αυτό είναι σύνθημα των Ηρακλειδέων. Συντηρητικούς ανθρώπους περιμέναμε με παρωπίδες να καταριούνται την αθεΐα, τα μίνι, τα τσουλούφια των αγοριών (ναι αυτό ήταν στη μόδα τότε). Μουστάκι απαραιτήτων να δίνει το παρών, ανεξαρτήτων φύλου.

13612392_978817772217315_1020910191818046176_n

Τι συνάντησα:

Mια ευγενέστατη, σε βαθμό κακουργήματος, κοντοκουρεμένη (λίγο περισσότερα από του Βασίλη Σπανούλη, χωρίς καράφλα), με ελαφρύ χνούδι στο χείλος (λίγο λιγότερο από του Βασίλη Σπανούλη ξυρισμένο). Θύμιζε πολύ Ξένια Καλογεροπούλου στην ηρεμία της φωνής. Συμμαθήτρια της μητέρας μου νομίζω.

Μια ψηλή νεαρή ξανθιά που δεν μπορούσε να πει το ρο. Στο πρώτο «υπογαμίστε» έσκασε η μισή αίθουσε στα γέλια και έσκασαν και οι πρώτες ομαδικές ωριαίες. Έπρεπε να τις γράψω εγώ, στο πρώτο θρανίο. Κατακκόκινος για να μην σκάσω στα γέλια.

Μια κυρία που άντεξε 3 μαθήματα στην τάξη μας. Κοντούλα, ασχημούλα, με άβαφα μαλλιά που γκρίζαραν και κούρεμα θηλυκού playmobil. Σακάκια παππούδων με βάτες, αδυναμία να επιβληθεί, το μισό μάθημα χανόταν σε παρατηρήσεις, βαβούρα και παρακάλια για ησυχία. Κάποια στιγμή μπήκε μπροστά στην πόρτα για να μην αφήσει κανέναν να βγει διάλειμμα. Τα αγόρια πήδηξαν από τα παράθυρα σα να έβγαιναν από το Μεσολόγγι μετά από μήνες αποκλεισμένοι χωρίς φαγητό. Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί και η μάνα το ζηλεύει. Και μιλάμε για έφηβους που είμαστε γεμάτοι σπυριά.

xenia-kalogeropoulou

 

Πραγματικότητα/Κλισέ: 33%

Αγγλικού

To χειρότερο κλισέ απ’ όλα. Σε προϊδέαζε για νεαρές καλλονές που μόλις είχαν βγει από την αγγλική φιλολογία και στον πρώτο τους διορισμό θα έπεφταν πάνω στους αμούστακους έφηβους να τους μάθουν το χάου ντου γιου ντου και τα φρέιζαλ βέρμπζ. Πάντα ντυμένες προκλητικά. Το Ρόδα Τσάντα και Κοπάνα είχε κάνει πολύ κακό.

hot-teachers-free-a-teacher

Τι συνάντησα:

Μια Κύπρια με αστείο όνομα (περίεργο για Κύπρια) που ομοίαζε στην Ταϋγέτη Μπασούρη, τη θεία του Θανάση Βέγγου στην ταινία ο Παπατρέχας. Τα υπόλοιπα τα έχω μπλοκάρει από τη μνήμη μου.

taygeti

 

Πραγματικότητα/Κλισέ: 0%

Γυμναστές

Τι περιμέναμε να συναντήσουμε: 

Την Ελένη Πετρουλάκη τα αγόρια, τον Χειμωνέτο τα κορίτσια. Γενικά περιμέναμε στήθος αλλά ειδικότερα στη γυμναστική ελπίζαμε και για καλογυμνασμένο σώμα να το συνοδεύει. Τα πρωινά των ιδιωτικών καναλιών είχαν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στο τι σήμαινε η λέξη γυμνάστρια στο μυαλό μας. Σε περίπτωση άντρα γυμναστή περιμέναμε κάποιον αθλητή υψηλού επιπέδου από ομαδικό άθλημα να μας μάθει τα μυστικά. Έναν Χατζηπαναγή αν ήταν από το ποδόσφαιρο ή έναν Βασίλη Κικίλια αν ήταν από το μπάσκετ. Τον άνθρωπο που έχει χάσει σε τηλεοπτική εκπομπή από την Σκατιάνα Τατιάνα Στεφανίδου σε παιχνίδι ελευθέρων βολών.

Βασίλης Κικίλιας - ΓΥΜΝΉ ΦΩΤΟΓΡΆΦΙΣΗ

Τι συνάντησα:

Έναν μουσάτο 35άρη που ήταν αθλητής σε κάποιο ατομικό άθλημα (σπάω το μυαλό μου να θυμηθώ αλλά δεν μπορώ). Η γυμναστική του ήταν «5 γύροι ζέσταμα γύρω από το γήπεδο του βόλεϊ, μια μπάλα βόλεϊ για να παίξουμε στο γήπεδο και μια μπάλα βόλεϊ για το πάνω προαύλιο, όσοι ήθελαν να παίξουν ποδόσφαιρο με τέρμα μια μπασκέτα για το ένα κάθετο και μπουφάν για δεύτερο κάθετο δοκάρι. Είχε δώσει τόσο θάρρος και είχε αναπτυχθεί τέτοια σχέση που κάποια αγόρια του τραγουδούσαν «κόψε το μούσι να μην σε λένε π…στη». Ελπίζω να ωρίμασαν από τότε και να σκέφτηκαν κάποιον πιο έξυπνο στίχο.

Πραγματικότητα/Κλισέ: 21%

Αυτά ήταν τα δικά μου ποσοστά στον λόγο πραγματικότητα/κλισέ που περιμέναμε, σύμφωνα με επιλεκτικές αναμνήσεις, αφού όπως είναι λογικό σε γυμνάσιο και λύκειο οι περισσότεροι είχαμε πάνω από 3 καθηγητές, τουλάχιστον στα φιλολογικά μαθήματα. Σίγουρα θα υπήρξαν και άλλοι που ό,τι περίμεναν τους έτυχε να τους περιμένει πίσω από την έδρα. Αλλά αυτοί δεν γράφουν βιωματικό κείμενο ευτυχώς γιατί θα τους ζηλεύαμε. Ο καθένας έζησε τον μύθο όπως τον είχε φαντασιωθεί ή σμπαραλιάστηκε από την πραγματικότητα στην πρώτη κιόλας ημέρα.

2001-randystotchmemberries