Με βάση τους ισχύοντες νόμους στο Άγιο Όρος, το «κράτος εν κράτει» της ελληνικής επικράτειας, επιτρέπεται η πρόσβαση σε επισκέπτες της Αθωνικής Πολιτείας, αλλά μόνο σε 100 Ορθόδοξους Χριστιανούς και 10 μη ορθόδοξους κάθε μέρα, ενώ δεν επιτρέπεται να παραμείνει κανείς για περισσότερες από τρεις ημέρες εκεί.
Φυσικά, όλοι γνωρίζουμε ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις και περιορισμοί αφορούν μόνο άνδρες, αφού οι γυναίκες απαγορεύεται ρητά να προσέλθουν, με την παράδοση να θέλει κάποτε την Παναγία να φτάνει ως εκεί και μετά το δικό της πέρασμα θεωρείται αδιανόητη η παρουσία άλλων γυναικών.
Σύμφωνα με το άρθρο 186 του Καταστατικού Χάρτη Αγίου Όρους, «η εις την χερσόνησον του Αγίου Όρους είσοδος των θηλέων κατά τα ανέκαθεν κρατούντα απαγορεύεται». Η απαγόρευση αυτή κυρώνεται και ποινικά με τη διάταξη του άρθρου 43β του Ν.Δ. της 10ης Σεπτεμβρίου 1926 «Περί κυρώσεως του Καταστατικού Χάρτου του Αγίου Όρους», το οποίο προστέθηκε με το Ν.Δ. 2623/1953 (ΦΕΚ Α΄ 268/28.9.1953)και προβλέπει ότι «η παράβασις του άρθρου 186 του Καταστατικού Χάρτου επισύρει την ποινήν φυλακίσεως δύο μηνών μέχρις ενός έτους».
Ωστόσο ιστορικά έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 12 περιπτώσεις γυναικών που έσπασαν το περίφημο «άβατο» και πάτησαν το πόδι τους στο «Περιβόλι της Παναγιάς», με διαφορετικά κίνητρα και σκοπούς, ενώ για ορισμένες εξ αυτών οι γραμμές μεταξύ του αστικού μύθου και της πραγματικότητας συγχέονται, χωρίς να έχει αποδειχθεί η παρουσία τους εκεί.
Μαλβίνα Κάραλη
Στα όρια του μύθου είναι η παρουσία της Μαλβίνας Κάραλη –και μάλιστα για διάστημα αρκετών ημερών- στο Άγιο Όρος. Οι φήμες λένε ότι προσέγγισε την χερσόνησο μέσω θαλάσσης με κάποιο πλοιάριο, σε έναν αρσανά του όρους και ντυμένη σαν άνδρας κατόρθωσε να φτάσει μέχρι τις Καρυές. Παράλληλα, άγνωστο παραμένει εκτός από το αν όντως συνέβη το περιστατικό, και ποιος ήταν ο σκοπός αυτού του εγχειρήματος. Κάποιοι, συνδυάζοντας την ενέργεια με την κατάσταση της υγείας της, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι πιθανότατα να βρέθηκε εκεί με στόχο να προσκυνήσει την θαυματουργή εικόνα του Άξιον Εστί. Σε κάθε περίπτωση πάντως το περιστατικό δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ από καμία πλευρά….
Τζάκι Κένεντι-Ωνάση
Ο θρύλος θέλει και την Τζάκι να είναι μία από τις γυναίκες που δοκίμασαν να σπάσουν το άβατο. Σύμφωνα με τις διηγήσεις η απόπειρα συνέβη όχι την περίοδο που ήταν σύζυγος του δολοφονηθέντος πρώην προέδρου των ΗΠΑ, αλλά μετά τον γάμο της με τον Αριστοτέλη Ωνάση. Ανεπιβεβαίωτες φήμες θέλουν την σύντροφο του Έλληνα μεγιστάνα να επιθυμεί να τον συνοδεύσει σε επίσκεψή του στην Μονή Μεγίστης Λαύρας. Θρυλείται όμως πως μόλις πάτησε το πόδι της στην προκυμαία, γύρισε ο αστράγαλός της και θορυβημένη από το περιστατικό, επέστρεψε στη θαλαμηγό «Χριστίνα».
Αλίκη Διπλαράκου
Η Ελληνίδα καλλονή με καταγωγή από την Μάνη αναδείχθηκε «Μις Ελλάς» το 1930 και την ίδια χρονιά κέρδισε και τον τίτλο «Μις Ευρώπη», στον διαγωνισμό ομορφιάς που έλαβε χώρα στο Παρίσι. Μια επιτυχία που την έκανε μάλιστα πρωτοσέλιδο. Μερικούς μήνες αργότερα το όνομά της μπήκε ξανά στις εφημερίδες αφού εισήλθε και εκείνη κρυφά στο Άγιο Όρος. Οι φήμες την ήθελαν να ασθενεί βαριά μετά από αυτήν την πράξη της και να ζητά συγγνώμη μέσω επιστολής στην κοινότητα του Άθω. Πάντως το μόνο σίγουρο είναι πως έφυγε από την ζωή το 2002, σε ηλικία 90 ετών.
Μαρία Ποιμενίδου
Η νεαρή Πόντια, εκμεταλλευόμενη το Βυζαντινολογικό Συνέδριο, κατόρθωσε να ξεγελάσει τους πάντες και να μπει ντυμένη σαν άντρας στο Άγιο Όρος, όπου παρέμεινε από τις 17 μέχρι τις 19 Απριλίου 1953. Αν και αρχικά ο τότε υπουργός Βορείου Ελλάδας αρνήθηκε ότι συνέβη κάτι τέτοιο, τελικά αποδείχθηκε ότι το άβατο είχε σπάσει, ενώ αργότερα η ίδια η 22χρονη δικαιολογήθηκε για την πράξη της λέγοντας ότι το μόνο που ήθελε ήταν να διαπιστώσει τον τρόπο ζωής των μοναχών. Πάντως, η ενάργεια της Ποιμενίδου οδήγησε στην ψήφιση του Ν.Δ 2623/1953, που προβλέπει φυλάκιση μέχρι ενός έτους για τους παραβάτες.
Μαρίζ Σουαζί
Η Γαλλίδα δημοσιογράφος ισχυρίστηκε το 1929 ότι μπήκε και εκείνη μεταμφιεσμένη σε άνδρα στο Άγιο όρος και ότι μάλιστα παρέμεινε εκεί για έναν ολόκληρο μήνα χωρίς να γίνει αντιληπτή η ταυτότητα της από τους μοναχούς. Η μαθήτρια του Φρόιντ μερικούς μήνες αργότερα κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τίτλο «Ένας μήνας με τους άνδρες στο Άγιον Όρος», στο οποίο καταγράφει την εμπειρία της.