«Τώρα που κλαίει η Αλίκη...»: Το σκληρό κόλπο του Φώσκολου για να πάρει αυτό που ήθελε από τη Βουγιουκλάκη

Την «χτύπησε» εκεί που πονούσε

Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του 1970… Η Αλίκη Βουγιουκλάκη παραμένει η απόλυτη σταρ του ελληνικού κινηματογράφου, την ίδια ώρα που στον τομέα της σκηνοθεσίας μεσουρανεί πια ο Νίκος Φώσκολος. Οι δυο τους ωστόσο δεν είχαν συνεργαστεί μέχρι τότε για πολύ συγκεκριμένους λόγους.

Ο ίδιος ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος φέρεται να έχει δεύτερες σκέψεις κάθε φορά που του προτείνουν να γυρίσει μια δραματική ταινία από αυτές που ήταν το φόρτε του εκείνη την εποχή. Το χώμα βάφτηκε κόκκινο, Οι αδίστακτοι, Κατηγορώ τους ανθρώπους, Κονσέρτο για πολυβόλα, Οι σφαίρες δεν γυρίζουν πίσω, Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα, Ορατότης μηδέν, είναι μερικές μόνο από τις εμπορικές (και όχι μόνο) επιτυχίες στις οποίες είχε συμμετοχή είτε μέσω σεναρίου είτε μέσω σκηνοθεσίας ή και τα δύο.

Σε καμία εξ αυτών πάντως δεν είχε προτιμήσει για τον πρώτο ρόλο την Αλίκη Βουγιουκλάκη, παρά το γεγονός ότι η Εθνική μας σταρ ήταν πέρα από κάθε αμφιβολία, η απόλυτη πρωταγωνίστρια εκείνων των χρόνων.

 

Ο ίδιος ο Νίκος Φώσκολος θεωρούσε (και δεν ήταν και πολύ μακριά από την αλήθεια) ότι η Βουγιουκλάκη δεν θα περιοριζόταν στις αρμοδιότητες που έχει στα γυρίσματα μια ηθοποιός, όσο ντίβα κι αν είναι, και ενδεχομένως θα του δημιουργούσε θέματα με τις συμπεριφορές, τα «θέλω» και πιθανότατα τις απαιτήσεις ή τα… καπρίτσια της.

Ωστόσο ο Φιλοποίμην Φίνος δεν μπορούσε να… χωνέψει ότι είχε στο στούντιό του το μεγαλύτερο όνομα στον χώρο της υποκοριστικής και παράλληλα το πιο δυνατό «παίκτη» στον τομέα της σκηνοθεσίας και δεν ήταν δυνατό να τους χωρέσει σε μια ταινία.

«Για να κάνω ταινία με τη Βουγιουκλάκη πρέπει εγώ να κάνω αυτό που θέλω» ξεκαθάρισε ο Νίκος Φώσκολος, σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο ίδιος. Και η απάντηση που ήρθε από την Εθνική Σταρ, όταν ο Φίνος τους έφερε σε επαφή, ήταν: «Βεβαίως, αφήνομαι στα χέρια του σκηνοθέτη». Τότε, λοιπόν, άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το πρότζεκτ «Υπολοχαγός Νατάσα», με την Αλίκη Βουγιουκλάκη πάντως να δείχνει από την αρχή τις προθέσεις της!

Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε, ο αρχικός τίτλος της ταινίας ήταν «Υπολοχαγός Ναυσικά», με βάση το όνομα της πρωταγωνίστριας του σεναρίου που είχε γράψει ο ίδιος. Η Βουγιουκλάκη έθεσε βέτο και κάπως έτσι με συνοπτικές διαδικασίες η… Ναυσικά μας… τελείωσε και γεννήθηκε η θρυλική Νατάσα.

Ενδεχομένως για λόγους μιας «γλυκιάς» εκδίκησης, ο Φώσκολος περίμενε για… ρελάνς όταν θα ξεκινούσαν τα γυρίσματα. Όπως αποκάλυψε ο γνωστός Μάκης Δελαπόρτας, ο σκηνοθέτης της ζήτησε να εμφανιστεί με ένα όσο το δυνατόν πιο απλό φόρεμα και… πήρε ανάποδες όταν την είδε.

«Αλίκη μου αυτό δεν είναι απλό φόρεμα», της είπε, δείχνοντας με το χέρι του το ολομέταξο και πανάκριβο ρούχο. Και σαν να μην έφτανε αυτό, με ένα ψαλίδι της το έκανε κουρέλι, προσθέτοντας βρομιές και λάσπες από το χώμα.

Η Βουγιουκλάκη τα έχασε σε τέτοιο βαθμό ώστε να βάλει τα κλάματα και ο πανούργος και δαιμόνιος Νίκος Φώσκολος, έχοντας πετύχει αυτό που ήθελε, με μια φωνή έδωσε το σύνθημα: «Πάμε παιδιά κάμερα τώρα που κλαίει η Αλίκη», για την περίφημη σκηνή με τα βασανιστήρια!

Πάντως οι κόποι και τα δάκρυα όλων των συμμετεχόντων ανταμείφθηκαν καθώς η ταινία έκοψε τελικά 751.000 εισιτήρια στην πρώτη προβολή της (παρά τις μέτριες κριτικές), αριθμός που την έκανε την μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών, ένα ρεκόρ που έσπασε το 1999.