Το χειρότερο πράγμα που μπορεί να κάνει κάποιος για να διαψεύσει μία φήμη ή μια συκοφαντία, είναι μάλλον να την… διαψεύσει. Φαίνεται πως για κάποιο λόγο που προφανώς συνδέεται με τη λειτουργία του εγκεφάλου μας, ο… σκληρός μας δίσκος αποθηκεύει ακριβώς την αντίθετη πληροφορία. Το «Δεν είναι χρήστης ουσιών ο Τάδε» ως τίτλος σε μια εφημερίδα, για παράδειγμα, αποτυπώνεται σε βάθος χρόνο στο ψαρωτικό «ρε συ, ξέρεις ποιος άκουσα πως είναι πρεζάκιας;».
Κάπως έτσι, ένα κομμάτι του «Hollywood Reporter» που στόχο είχε υποτίθεται να καταρρίψει φήμες σχετικά με ένα υποτιθέμενο λάθος στην 65η απονομή των Όσκαρ, μετατράπηκε στη χαρά και του τελευταίου συνωμοσιολόγου. Το στόρι με λίγα λόγια ήταν πως το βραβείο β’ γυναικείου ρόλου το 1993 κατέληξε στην Μαρίζα Τομέι κατά λάθος. Είτε επειδή ο παρουσιαστής ήταν μεθυσμένος είτε επειδή απλά λόγω ηλικίας δεν έβλεπε, επανέλαβε το τελευταίο όνομα που θυμόταν. Τη στιγμή που οι περισσότεροι διάβασαν την «διάψευση» άρχισαν να σιγουρεύονται πως ο Τζακ Πάλανς είχε κάνει πατάτα.
Η αλήθεια είναι πως η Τομέι, όσο ευχάριστα γλυκιά και δροσερή κι αν ήταν εκείνη την περίοδο, θεωρούταν πολύ μακρινό αουτσάιντερ για να κερδίσει. Ως ακλόνητο φαβορί παρουσιαζόταν η μοναδική Βανέσα Ρεντεγκρέιβ στην 6η υποψηφιότητά της, που ήλπιζε πως με την ερμηνεία της στο… οσκαρικό Howards End θα αποκτούσε ένα δεύτερο αγαλματάκι. Αν όχι αυτή, τότε ποια; Ίσως η εξαιρετική Τζούντι Ντέιβις, άλλη μια φορά υποψήφια και με απίθανες συνεργασίες εκείνα τα χρόνια που βρισκόταν στην ακμή της (αδελφούς Κοέν, Κρόνεμπεργκ, Γούντι Άλεν). Σίγουρα όχι εκείνο το κοριτσάκι από το Μπρούκλιν που μάλλον κατά τύχη βρέθηκε στην τελετή, έχοντας πρωταγωνιστήσει σε μια ανάλαφρη, easygoing κομεντί όπως το My Cousin Vinny.
Όσο κι αν η Ακαδημία προσπαθούσε να εξηγήσει πως ένα τέτοιο λάθος θα ήταν απίθανο να συγκαλυφθεί, όσο κι αν υποστήριζε πως σε μία τέτοια γκάφα αμέσως θα υπήρχε διόρθωση, ήταν μάταιο. Όπως έλεγαν, από το 1953 που η απονομή απέκτησε τηλεοπτική κάλυψη, λίστα με τα ονόματα των νικητών δίνονται στην εταιρεία Price Waterhouse (η οποία φέτος έβγαλε και σχετική ανακοίνωση μετά το περιστατικό με το La La Land και το Moonlight). Και αυτό διότι δεν ήθελαν να ρισκάρουν και να μην μπορούν να αποκαταστήσουν την αλήθεια στην περίπτωση που κάποιος ηθελημένα, αθέλητα ή επειδή έσκασε μύτη στα… χάι του, ανακηρύξει άλλον νικητή.
Μέχρι τελικά αυτό να συμβεί στη φετινή απονομή και να αποδειχτεί ότι το Χόλιγουντ δεν έλεγε ψέματα για την περίπτωση της Μαρίζα Τομέι προσπαθώντας να συγκαλύψει ένα «σκάνδαλο». Η ίδια συχνά βρέθηκε να απολογείται και να προσπαθεί να εξηγήσει, ενώ είχε εξομολογηθεί πως έκανε χρόνια μέχρι να ξεπεράσει τη λάσπη που τη συνόδευε. Προφανώς, όταν αποκαταστάθηκε η αλήθεια στην προ ολίγων ημερών τελετή, φωτίστηκε και το δικό της χαμόγελο, δίπλα σε εκείνα των συντελεστών του Moonlight (και φυσικά της Έμα Στόουν που από σπόντα μάθαινε πως θα κέρδιζε κι εκείνη)!
Εκείνος που δεν πρόλαβε να δει το όνομά του να «καθαρίζει» οριστικά από την κατηγορία του μεθύστακα (ή ότι άλλο ανάλογα με την εκδοχή της ιστορίας που έχει διαβάσει ο καθένας) είναι ο συγχωρεμένος από το 2006 Τζακ Πάλανς. Ο άνθρωπος που κατηγόρησαν πως είχε κάνει το λάθος. Λίγο νωρίτερα ήδη είχε αποκαλέσει την Τζούντι Ντέιβις, Τζόαν και είχε πει πως οι 4 υποψήφιες ήταν Αγγλίδες ενώ η συγκεκριμένη είναι από την Αυστραλία. Για κάποιο λόγο κρίθηκε κάπως αναξιόπιστος, πράγμα άδικο για έναν άνθρωπο που το 1992 γιόρτασε το δικό του Όσκαρ με έναν αξιομνημόνευτο τρόπο καθώς στα 75 του άρχισε να κάνει πους απς στη σκηνή!
Βέβαια, όταν ξεκινάς τη ζωή σου ως γιος Ουκρανών μεταναστών στην Πελσινβάνια, το πραγματικό σου όνομα είναι Βλαντίμιρ Πάλανιουκ και η πρώτη σου δουλειά είναι να είσαι «καβάτζα» του Μάρλον Μπράντο που έχει πάρει τον κανονικό ρόλο, μάλλον δεν σε νοιάζουν αυτά. Ειδικά μάλιστα αν στο μεταξύ έχεις υπάρξει επαγγελματίας πυγμάχος με ρεκόρ 15-1 (με το ψευδώνυμο Τζακ Μπράτσο), έχεις πολεμήσει στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και δικαιώνεις τον τύπο που -42 χρόνια πριν- σε είδε στην πρώτη σου ταινία και προφήτεψε πως μια μέρα θα πάρεις το Όσκαρ.
Τζακ τους τα ‘δειξες (αλλά η Μαρίζα Τομέι ήταν κουκλί και την προτίμησα για την φωτό που συνοδεύει το κείμενο).