Τι είναι άραγε αυτό που κάνει σπουδαίο έναν επιχειρηματία; Τι είναι αυτό που τον μετατρέπει σε μύθο; Η ιστορία του Στηβ Τζομπς μας δίνει τις απαντήσεις. Εάν θέλουμε να το πούμε με λίγες λέξεις, πάει κάπως έτσι: Διορατικότητα, τόλμη, καινοτομία, χάρισμα. Εάν πάλι θέλουμε να το εκφράσουμε με ακόμα περισσότερες (λέξεις), τότε η παρακάτω ιστορία είναι απολύτως περιγραφική της προσωπικότητας και του χαρίσματος του ιδρυτή της Apple.
Βασικά η πορεία του στην εταιρεία, χωρίζεται σε δύο μέρη. Αυτός την έφτιαξε, αλλά αναγκάστηκε να αποχωρήσει, το 1985, επειδή τα «σπάσε» με τον Τζον Σκάλι, που ο ίδιος είχε φέρει από την Pepsi και τον είχε κάνει CEO (ουδείς πιο αχάριστος του ευεργετηθέντος…). Όμως άνευ Στηβ Τζομπς, τα πράγματα δεν τσούλησαν καθόλου καλά και το φάντασμα της χρεοκοπίας έγινε κάποια στιγμή ορατό.
Πανικόβλητοι, οι άνθρωποι της Apple του ζήτησαν να επιστρέψει αφομοιώνοντας την NeXT, την εταιρεία που εκείνος είχε ιδρύσει και «τρέξει» στο μεσοδιάστημα. Όπερ και εγένετο, τον Σεπτέμβριο του 1997. Αρχικά πάντως, ο Στηβ Τζομπς έλαβε το status του προσωρινού CEO. Όμως αυτή τη φορά δεν θα τους έκανε τη χάρη. Ήταν αποφασισμένος να κάνει τα πάντα για να προστατέψει το «παιδί» του και να το δει να μεγαλώνει, να ανθίζει.
Στην αρχή ένα σοκ το έπαθε διαπιστώνοντας πως η εταιρεία έμπαινε μέσα σχεδόν 1 δισεκατομμύρια δολάρια! Αν δεν άλλαζε τίποτα, η Apple θα έβρισκε σε τοίχο. Είχε κεφάλαιο για να λειτουργήσει μόνο για ακόμη 90 μέρες. Τα έβαλε κάτω, έστυψε το μυαλό του για να βρει λύσεις. Και επέστρεψε με συγκεκριμένες προτάσεις. «Πουλάμε πολλές αηδίες», είπε χαρακτηριστικά, σε μια αποστροφή του λόγου του σε ένα μίτινγκ. «Ποια να πω στους φίλους μου να αγοράσουν;», ρώτησε με νόημα. Απάντηση της προκοπής δεν πήρε από τους παρευρισκόμενους…
Από τα λόγια, πέρασε στις πράξεις. «Καθαρίζοντας» και επανακαθορίζοντας τη γραμμή παραγωγής. Παίρνοντας δύσκολες και αντιδημοφιλείς αποφάσεις. Μείωσε τον αριθμό προϊόντων κατά 70%, χρειάστηκε να απολύσει 3.000 ανθρώπους. Προς υπεράσπισή του, αν δεν είχε κάνει τίποτα, ο αριθμός των ανέργων θα ήταν ακόμα μεγαλύτερος. Εάν και βέβαια κάπως έτσι έχτισε τη φήμη του σκληρού και απαιτητικού αφεντικού…
Με αυτόν (ξανά) επικεφαλής, η Apple έκανε focus σε τέσσερα βασικά προϊόντα: Έναν υπολογιστή και μια φορητή συσκευή που να απευθύνονται τόσο σε απλούς χρήστες όσο και σε επαγγελματίες. Έτσι για τους επαγγελματίες, η εταιρεία κυκλοφόρησε το desktop Power Macintosh G3 και τον φορητό υπολογιστή PowerBook G3. Για τους καταναλωτές, κατέληξε στο desktop iMac και στον φορητό υπολογιστή iBook.
Η στροφή σε μια πολύ μικρότερη γραμμή παραγωγής και η εστίαση στην ποιότητα και την καινοτομία απέδωσαν εντυπωσιακά καλά. Ένα χρόνο μετά, η μέχρι πρότινος ζημιογόνος εταιρεία έκανε τη μεγάλη ρελάνς και κατέγραψε κέρδη 309 εκατ. δολαρίων. Κυρίως, το πλάνο του Στηβ Τζομπς έθεσε τις βάσεις για τη μετέπειτα σαρωτική κυριαρχία της Apple. Με επαναστατικά προϊόντα, όπως το iPod το 2001, το iTunes Store το 2003, το iPhone το 2007 και το iPad το 2010, που την μετέτρεψαν σε μια από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις όλων των εποχών, με κεφαλαιοποίηση που προσεγγίζει σήμερα τα 3,5 τρισ. δολάρια.