GI

GI Joe και Thundercats έχασαν τον «πατέρα» τους (Pics & Vids)

Αν είσαι άντρας πάνω από 30 χρονών είναι κάτι παραπάνω από σίγουρο ότι μεγάλωσες με τους χαρακτήρες που σχεδίασε.

Ο Στάνλεϊ Γουέστον, ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς παιχνιδιών έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 84 ετών. Ο Γουέστον ευθύνεται για κάποια από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια. Ειδικά για τα αγόρια, καθώς ξεκίνησε να σχεδιάζει φιγούρες ένα μόλις χρόνο μετά την παρουσία της κούκλας Barbie. O Γουέστον δημιούργησε τις πρώτες φιγούρες των GI Joe, στην πρώτη τους μορφή. Τότε που θύμιζαν περισσότερο κούκλες σε διαστάσεις παρότι είχαν μιλιταριστικό θέμα. Οι φιγούρες του Γουέστον απεικόνιζαν διάφορα σώματα των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων. Συνέβαλε με τον τρόπο του στη δημιουργία των στερεότυπων για τα παιχνίδια που πρέπει να έχει το κάθε φύλο παιδιού μεγαλώνοντας.

Η εταιρεία παραγωγής και διανομής παιχνιδιών Hasbro αποφάσισε να λανσάρει τη σειρά, υιοθετώντας τον όρο  «φιγούρες δράσεις» (action figures) αντί για κούκλες, ούτως ώστε να διαφοροποιηθεί το κοινό, στο οποίο απευθύνονταν οι GI Joe. Η διάσημη εταιρεία παιχνιδιών Hasbro μετέτρεψε τις κούκλες αυτές σε μία νέα σειρά παιχνιδιών που ονομάστηκαν action figures, οι οποίες έμελλαν να γίνουν συνώνυμο του αγορίστικου παιχνιδιού. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν συλλέκτες που μαζεύουν action figures.

Η φήμη του όμως ως σχεδιαστή παιχνιδιών δεν σταμάτησε στους GI Joe αφού ο Γουέστον λίγο καιρό μετά σχεδίασε και τη σειρά φιγούρων των Thundercats. Δεν χρειάζεται φυσικά να αναφέρουμε τι σήμαιναν και τι σημαίνουν ακόμα οι Thundercats. Τόσο ως καρτούν και όσο και ως παιχνίδια για τα παιδιά τα τελευταία 30 χρόνια. Τα reboot της σειράς και οι διαρκείς αναφορές των χαρακτήρων στην ποπ κουλτούρα το φανερώνουν.

Στην Ελλάδα οι φιγούρες που σχεδίασε, τουλάχιστον για το μυαλό των μικρών αγοριών, ήταν εξωπραγματικές. Η μετάβαση από τα απλοϊκά αγορίστικα παιχνίδια φιγούρων, είτε αυτά ήταν playmobil είτε lego, στις action figures στιγμάτισε την παιδική μας ηλικία. Πρώτη φορά βλέπαμε τόσους χαρακτήρες με τον δικό τους ξεχωριστό εξοπλισμό. Με το δικό τους όνομα, την ξεχωριστή ιδιότητα, ό,τι ακριβώς χρειαζόταν για να μπορεί το μικρό αγόρι να ταυτιστεί με ό,τι πλησιάζει το γούστο του. Φιγούρες με μεγάλη λεπτομέρεια, με 12 συνδέσμους για κινήσεις χεριών, ποδιών, κεφαλιού. Φιγούρες με ρούχα, εμβλήματα, με οχήματα και μεγάλη πληθώρα όπλων. Όπως κάθε αντίστοιχο προϊόν γινόταν εμμονή στα παιδιά πελάτες. Εμμονή για να μεγαλώσουν τη συλλογή τους.

Ο Γουέστον το ήξερε αυτό από την εμπειρία του στον σχεδιασμό των παιχνιδιών που μικροί ονομάζαμε με τον γενικό όρο στρατιωτάκια. Μονόχρωμες συνήθως πλαστικές φιγούρες με στρατιώτες του ΒΠΠ ή χαρακτήρες της Άγριας Δύσης. Ή ακόμα και από τον αμερικάνικο εμφύλιο, τον πόλεμο του Βιετνάμ κα. Βουνά ολόκληρα μαζεύαμε από τα στρατιωτάκια αυτά. Πόσο μάλλον όταν μετατράπηκαν σε ήρωες με ονοματεπώνυμο και ξεχωριστό εξοπλισμό.

To 2015 o Γουέστον επιχείρησε να πάρει πίσω τα δικαιώματα της ιδέας και της κατασκευής αυτού του είδους των παιχνιδιών από την Hasbro. Αφορμή η ανάπτυξη των ταινιών με το όνομα GI Joe. Ο Γουέστον ισχυρίστηκε ότι είχε την ιδέα για αυτές τις φιγούρες αλλά δεν είχε τις εγκαταστάσεις για να τις βγάλει σε μαζική παραγωγή. Παρουσίασε την ιδέα του στον αντιπρόεδρο έρευνας ανάπτυξης της Hasbro Ντόναλντ Λεβίν. Ο Λεβίν εκμεταλλεύτηκε την ιδέα του Γουέστον με τις λεπτομέρειες για την συμφωνία των δικαιωμάτων να αλλάζουν ανάλογα με τα δύο στρατόπεδα. Τελικά η υπόθεση έφτασε στα δικαστήρια. Μία μήνυση 100 αξίας εκατομμυρίων.

Στηριγμένη σε έναν νόμο των 70s που επιτρέπει σε έναν δημιουργό να ξαναπάρει πίσω τα δικαιώματα μιας δημιουργίας του 35 χρόνια αφότου «πούλησε» την ιδέα. Ο Γουέστον ισχυρίστηκε ότι η μαζική παραγωγή και το ζωγράφισμα των λεπτομερειών της κάθε φιγούρας Gi  Joe γινόταν υπό την εποπτεία του. Ότι όλο το έργο, παρότι δεν γινόταν από τα ίδια του τα χέρια, ήταν ένα πρότζεκτ με αυτόν υπεύθυνο. Ένα πρότζεκτ που πληρώθηκε για να το κάνει στην Hasbro. Η εταιρεία λέει ότι τα 100.000 δολάρια που λέγεται ότι πήρε το 1965 ο Γουέστον, τα πήρε για να πουλήσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης της ιδέας. Ήταν πράγματι πολλά για την εποχή, για μια ιδέα που δεν ήξεραν αν θα πετύχει. Τα εκατοντάδες εκατομμύρια (πλησιάζουν το ένα δις) που έχασε όμως, χρήματα που θα εξασφάλιζαν πολλές γενιές απογόνων του, ίσως έκαναν αυτή τη συμφωνία για τα 100.000 εγγυημένα δολάρια να φαντάζει το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του. Aν ο Γουέστον κέρδιζε θα έπαιρνε πίσω τα δικαιώματα του φταντσάιζ το 2020.

 

Η εταιρεία του Γουέστον συνεργάστηκε εκτός των άλλων με το WWE, το Star Wars, ακόμα και βιντεοπαιχνίδια. Δημιούργησε συλλεκτικές φιγούρες για τους φανς των εταιρειών αυτών.

Ο Γουέστον κατάφερε να βάλει ένα μεγάλο λιθαράκι στη νοσταλγική μανία των τριανταπεντάρηδων για τα 80s. Το κομμάτι του παιχνιδιού αυτής της δεκαετίας έχει παντού τη σφραγίδα του. Ακόμα και αν το εμπορικό κομμάτι, αυτό της διαφήμισης και της ανάπτυξης των επόμενων γενιών action figures δεν του ανήκει. O τρόπος που σχεδιάζουν ακόμα τις φιγούρες τους τα εργοστάσια παιχνιδιών στηρίζεται όμως στις καινοτόμες ιδέες του.

Διαφημίσεις παιχνιδιών GI Joe και Thundercats

https://www.youtube.com/watch?v=uQNIwEzocY4

 

https://www.youtube.com/watch?v=csS7IWRxswo

https://www.youtube.com/watch?v=W-vO8CQrT7I