Keep Pushing Further Forward: Το μότο που έκανε την Huawei «γίγαντα»

Για πολλά χρόνια εμείς οι Ευρωπαίοι ακούμε τη φράση «Made in China» και τρέμει το φυλλοκάρδι μας. Οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή παίρνουμε την φοβόμαστε. Ή που θα σκάσει στα χέρια μας ή που θα βραχυκυκλώσει τα πάντα. Αυτό το «κινέζικο αστείο» έπαψε να είναι αστείο το 2015.

Το 2015 ήταν η χρονιά που η Huawei πιστοποίησε με αριθμούς την ανοδική της πορεία στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας. Χρειάστηκε να περάσουν 3 δεκαετίες σχεδόν για να γίνει η Huawei αυτό για το οποίο την προόριζε ο ιδρυτής της Ρεν Ζενγκφέι πίσω στο 1987. Τότε που έχοντας κουραστεί με τη δουλειά ως λογιστής, θέλησε να αλλάξει τη μοίρα του.

Η παρουσία του για 4 χρόνια στον στρατό ως μηχανικός γέμισε τον Ζενγκφέι με μια σειρά από διδάγματα που τα εφάρμοσε με μαρκετίστικο τρόπο στην διαχείριση της εταιρείας. Μέχρι το 2011 αυτό δεν είχε αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Ήταν η στρατηγική απόφαση της μεταστροφής αποκλειστικά σε κινητά που έκανε την Huawei να μπει στο μονοπάτι της εκτόξευσης.

Άλλωστε, κάπου στο 2010 ήταν που έγινε πιο ξεκάθαρο από ποτέ πως το κινητό θα κυριαρχήσει έναντι του υπολογιστή και του λάπτοπ. Ήταν ο καιρός για τον κινέζικο κολοσσό του σήμερα να αδράξει την ημέρα.

Πώς όμως έφτασε σήμερα η Huawei να είναι η 3η εταιρεία παγκοσμίως στην κινητή τηλεφωνία και σε ορισμένες αγορές να είναι 2η ή και 1η; Το να ξεπεράσει κανείς τον μύθο της Apple και της Samsung δεν είναι καθόλου εύκολο. Όμως η Huawei μοιάζει να το πετυχαίνει. Και φαίνεται πως σύντομα θα το πετύχει ακόμα περισσότερο, με το 2021 να είναι το έτος απόλυτης κυριαρχίας.

Η Huawei αποτέλεσε τον στρατηλάτη της κινέζικης οικονομίας και ανάπτυξης. Πριν μια δεκαετία η Κίνα άρχισε το μεγαλόπνοο σχέδιο της που θα την μετέτρεπε σε μια χώρα-φάρο της καινοτομίας και της τεχνολογίας. Έναν τόπο που θα γεννούσε την πρόοδο σε κάθε τι. Ζήτησε λοιπόν την επενδυτική βοήθεια μεγάλων brand της χώρας. Η Huawei απάντησε.

Το 2011 έγινε και η ριζική αλλαγή στην παραγωγή της εταιρείας. Ο Ρεν Ζενγκφέι διείδε στα κινητά το άρμα μάχης και επικράτησης του brand. Ακολουθώντας και μια μετριοπαθή στάση, μπόρεσε να φτάσει την εταιρεία σε ένα τόσο ελπιδοφόρο 2018.

Μοναδική παγκοσμίως: Η ομάδα που είχε 10 παίκτες με το ίδιο επώνυμο, έπαιξε κάποτε και στην Α’ Εθνική
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Μοναδική παγκοσμίως: Η ομάδα που είχε 10 παίκτες με το ίδιο επώνυμο, έπαιξε κάποτε και στην Α’ Εθνική

Το πλάνο της Huawei βασίστηκε σε τρία πράγματα. Ο πελάτης πρώτα, αφοσίωση των εργαζομένων και brand awareness. Πρώτα έπρεπε να εξασφαλιστούν τα δύο.

Αφοσίωση των εργαζομένων

Στο ξέκινημά της και μέχρι και το 2005 οι εργαζόμενοι σε κάθε περιοχή του κόσμου εξοπλίζονταν με ένα sleeping bag και ένα στρώμα. Ο ύπνος στη δουλειά το βράδυ ήταν σύνηθες φαινόμενο για κάθε υπάλληλο. Στόχος ήταν η καινοτομία και αυτή μπορούσε να έρθει μόνο με υπερωρίες και μόνο με συνεχή ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των ανθρώπων.

Πάνω σε αυτή τη λογική η λέξη Think έγινε ευαγγέλιο. Όχι μόνο στο πλαίσιο της δουλειάς. Πολύ περισσότερο αυτό που λέμε outside of the box. Ο Ζενγκφέι ζήτησε απ΄όλους να έχουν στα γραφεία τους βιβλία. Σχετικά και κυρίως άσχετα με τη δουλειά. Να χαλαρώνουν οι εγκέφαλοι για να μπορούν να δουν καθαρότερα τη λύση και την ιδέα.

Το πιο παράξενο για τον δικό μας πολιτισμό ήταν ότι οι εργαζόμενοι δεν διαμαρτυρήθηκαν ποτέ ή δεν παραιτήθηκαν υπό το βάρος κάποιας πίεσης. Αποδέχτηκαν και ως ένα βαθμό αγάπησαν αυτή τη διαδικασία. Να κοιμούνται παρέα με τους συναδέλφους τους, να δημιουργούνται δεσμοί, να ανταλλάσσουν απόψεις και το πρωί να είναι ξεκούραστοι κι έτοιμοι να προσφέρουν από το πρώτο λεπτό.

Σίγουρα από ανθρώπινης πλευράς δεν ήταν και τόσο όμορφο. Αλλά – δυστυχώς – η κατάκτηση της κορυφής δεν κοιτάζει ωράρια. Φυσικά αυτή η αφοσίωση δεν ήταν μονόπλευρη. Για να οικοδομηθεί και να έχει σταθερά θεμέλια, έπρεπε κι η εταιρεία να επιδείξει μια αμοιβαιότητα. Ο Ρεν Ζενγκφέι έκανε κάτι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στον τομέα των εταιρειών.

Από τις μετοχές της Huawei κράτησε μόνο το 1.4% και το υπόλοιπο 98.6% το μοίρασε στους εργαζομένους. «Η εταιρεία μου είναι και δική σου. Είσαι το ίδιο αφεντικό με μένα». Αυτό είναι το απαράβατο μότο του. Ένα από τα πολλά που έμαθε στο πεδίο της μάχης και του στρατού.

Κάθε στρατηγική που χαρασσόταν είχε από πίσω της ένα παρόμοιο σκεπτικό. Πολεμικό ήταν και το μότο προς τους εργαζομένους. «We shall drink to our heart’s content to celebrate our success, but if we should fail let’s fight to our utmost until we all die». Θα πιούμε με την καρδιά μας για να γιορτάσουμε την επιτυχία, αλλά αν αποτύχουμε, θα δώσουμε μάχη μέχρι να πεθάνουμε όλοι μαζί». Συντροφιά, σύμπλευση. Όλα τα συν. Το συν ήταν και είναι το μέσο της προόδου για τον Ζενγκφέι.

Αυτή η αφοσίωση δεν είναι ένα ωραίο τσιτάτο ή μια ακόμα μόστρα που από κάτω της εμπεριέχει μαρτύρια για τους ανθρώπους. Είναι ένα fact. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό που συνέβη το 2014 στη δυτική Αφρική με τον ιό Έμπολα. Ενώ το υπαλληλικό προσωπικό άλλων εταιρειών αποχώρησε από τις χώρες αυτές, οι άνθρωποι της Huawei έμειναν εκεί. Βγήκαν μπροστά. Και φυσικά ανταμείφθηκαν γι΄αυτό.

Το συνεχές κίνητρο δεν εμφανίζεται μόνο στα κατώτερα στρώματα. Αλλά και στα ανώτερα. Ο Ζενγκφέι όρισε ότι δεν θα υπάρχει ένας CEO, αλλά τρεις. Ο καθένας θα διοικεί για ένα εξάμηνο. Μια επιλογή που την αλίευσε από το βιβλίο Flight of the Buffalo. Μια επιλογή με πολλές πρακτικές λειτουργίες και οφέλη.

Ο πελάτης πρώτα

Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό, μια δομημένη φιλοσοφία κάθε εταιρείας. Μικρής ή μεγάλης. Κάθε ανθρώπου που κατέχει τον ρόλο του παρόχου μιας υπηρεσίας ή προϊόντος. Μόνο που για όσους δουλεύουν από τη μέσα μεριά αυτό το αξίωμα έχει όρια, έχει «ναι μεν, αλλά», έχει μικρά γράμματα. Για την Huawei αυτό πέρασε σε ένα επίπεδο που καμία άλλη εταιρεία δεν άγγιξε ως σήμερα.

Θα αναφερθώ πάλι σε ένα παράδειγμα. Σε κάποιες περιοχές της Κίνας υπάρχουν προβλήματα με τους αρουραίους που τρώνε τα καλώδια και καταστρέφονται οι τηλεπικοινωνίες, η σύνδεση διαδικτύου κτλ. Η απάντηση που έπαιρναν πολλοί πελάτες από άλλες εταιρείες ήταν πως αυτό δεν αποτελεί πρόβλημά τους. Είναι πρόβλημα των πελατών. Η Huawei έκανε τη διαφορά. Είτε επειδή έβλεπε πως θα ήταν εύκολο να κερδίσει σε μια τέτοια κατάσταση τον πελάτη είτε επειδή στηρίζει μέχρι κεραίας το αξίωμα.

Οι τεχνικοί της Huawei άρχισαν να κατασκευάζουν καλώδια που είναι ανθεκτικά στο μάσημα από τους αρουραίους και εφάρμοσαν μερικές ακόμα λύσεις για το ζήτημα. Τόσο απλό. Αλλά είναι ένα μικρό ρίσκο για να το πάρει ο οποιοσδήποτε. Η Huawei το πήρε και κέρδισε άπειρο κόσμο.

Πάνω σε αυτά τα δύο, την αφοσίωση στον εργαζόμενο και τον πελάτη, η Huawei έχτισε και το κομμάτι της καινοτομίας και έρευνας. Μια καινοτομία που δεν ήταν οριζόντια. Δεν απευθυνόταν το ίδιο σε κάθε αγορά. Έβρισκε ένα διαφορετικό κενό ή μια διαφορετική ανάγκη να δημιουργήσει.

Keep Pushing Further Forward. Keep. Μην σταματάς. Εμείς είμαστε εδώ για να σε φροντίσουμε αν νιώσεις ότι θες να τα παρατήσεις. Θα σε φροντίσουμε για να ξαναβγείς στη μάχη. Pushing. Σπρώξε με όλη σου τη δύναμη. Further. Παραπάνω. Μην σταματήσεις στην κατάκτηση μιας κορυφής. Forward. Μπροστά. Στο μέλλον. Μπροστά στο χρόνο επομένως.

Το brand awareness

Θεμελιώδης λίθος για κάθε εταιρεία στον 21ο αιώνα. Το να ακουστεί το όνομα, να μαθευτεί το προϊόν είναι μια επένδυση που καταλήγει στην τσέπη σου. Αρκεί βέβαια να έχεις να προσφέρεις κάτι καλό. Και η Huawei είχε. Αλλά αν στο πει η ίδια δεν θα την πιστέψεις. Ειδικά αν είσαι Ευρωπαίος και έχεις καεί στο χυλό από κινέζικα προϊόντα. Έτι περισσότερο αν είσαι ένα προπύργιο της Apple. Το 2011 ο παροξυσμός για τα iPhone ήταν σαν ένα τσουνάμι απ΄όλες τις θάλασσες μαζί

Η Huawei ξεκίνησε την καμπάνια Huawei the Best Wei. Μια καμπάνια-σφιγκτήρας που σε κυκλώνει από παντού. Billboards. Το μεγαλύτερο στο κέντρο των Βρυξελλών. Δεν γίνεται να περάσεις από κει και να μη δεις το Huawei. Σε μέσα μεταφοράς. Λεωφορεία, τραμ, μετρό. Το brand να παρουσιάζεται στα μάτια όλων εκεί που δεν το περιμένουν.

Μετά οι influencers. Τα πρόσωπα πάνω στα οποία θα χτιστεί η αύρα του Huawei. Λιονέλ Μέσι και Ρόμπερτ Λεβαντόφσκι από το ποδόσφαιρο. Άρσεναλ, Παρί και Μίλαν από ομάδες. Σκάρλετ Γιοχάνσον, Χένρι Καβίλ και Γκαλ Γκαντό από αστέρες του Χόλιγουντ. Τα social media τους μαζί βγάζουν χοντρικά γύρω στα 600 εκατομμύρια αγορά.

Στη συνέχεια η εταιρεία ανέπτυξε και τα δικά της social media. Μπορεί τα 44 εκατομμύρια like στο Facebook να μοιάζουν λίγα, αλλά σκεφτείτε ότι το 2011 έλειπαν σίγουρα δύο μηδενικά, ενώ μιλάμε επίσης για έναν αριθμό με πολύ μεγάλη πιστότητα. Το λεγόμενο credibility.

Κάπως έτσι η Huawei είχε όλα τα κλειδιά για να ανοίξει τις πόρτες που επιθυμεί. Γιατί σε όλα τα παραπάνω προστίθεται και αυτό που πραγματικά μετράει. Τα παραπάνω είναι η βιτρίνα που τραβάει τον πελάτη. Το ίδιο το προϊόν όμως είναι αυτό που τον ξαναφέρνει. Και τον ξαναφέρνει.

Η συνεργασία με την Leica απέφερε απίστευτους καρπούς οι οποίοι θα είναι ακόμα περισσότεροι μετά την κυκλοφορία του Pro 20. Χαρακτηριστικά όπως μεγαλύτερη διάρκεια μπαταρίας, επεξεργαστής τεχνητής νοημοσύνης σε smartphone για πρώτη φορά, η πιο γρήγορη εμπειρία 4G και τεχνολογία φωτογραφίας με τεχνητή νοημοσύνη είναι δείκτες αξιοπιστίας και δευτερευόντως αξίας.

Το 2021 ίσως αποδειχτεί η χρονιά-ορόσημο. Η χρονιά που θα πάψει μια και καλή το «κινέζικο αστείο».