Ο τρόμος των αιθέρων: Έρχονται στην Ελλάδα οι «αήττητες μηχανές» που αλλάζουν τα δεδομένα στο Αιγαίο

Στην αποκάλυψη ότι οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να εφοδιάσουν την Ελλάδα με μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-35 προχώρησε ο Αμερικανός επιτετραμμένος στην Αθήνα, Τζεφ Πάιατ.

Σε συνομιλία που είχε με Έλληνες δημοσιογράφους, ο έμπειρος διπλωμάτης αναφέρθηκε σε γενικότερα θέματα εξοπλισμών και έγινε πιο συγκεκριμένος όταν η συζήτηση πέρασε σε αυτά τα αεροσκάφη, για τα οποία έντονο ενδιαφέρον έχει δείξει και η Τουρκία.

«Είμαστε έτοιμοι να πουλήσουμε F-35 όποτε η Ελλάδα είναι έτοιμη» επισήμανε ο Τζεφ Πάιατ, χαρακτηρίζοντας μάλιστα «επένδυση» μια τέτοια κίνηση για τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας. Ξεκαθάρισε πάντως ότι η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin, ορίζει στα περίπου 5 χρόνια το διάστημα που θα απαιτηθεί για να αναπτυχθούν οι υποδομές που χρειάζονται για την φιλοξενία των αεροσκαφών.

Παράλληλα συμπλήρωσε ότι προχωρά η αναβάθμιση των 84 F-16 που διαθέτει σήμερα η Ελλάδα στην έκδοση Viper και από τον συνδυασμό των δύο πληροφοριών (έχοντας κατά νου και την τεταμένη ατμόσφαιρα στις σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας) καταλαβαίνει κανείς ότι τέτοιες κινήσεις αλλάζουν ισορροπίες και δεδομένα στην «εύθραυστη» γειτονιά των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου.

Η Ελλάδα ενισχύει κι άλλο το οπλοστάσιο της μετά και την στρατηγικής σημασίας συμφωνία για τα 18 γαλλικά Rafale. Το γαλλικό μαχητικό θεωρείται ένα από τα ικανότερα αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου στον κόσμο. Ανάλογα με την υπάρχουσα τακτική κατάσταση και τις συνθήκες που διαμορφώνονται, το Rafale μπορεί από το ρόλο επιτηρητή αέρος να κληθεί να εκτελέσει αερομαχία, με τους MICA NG (μικρές αποστάσεις), ή τους Meteor (μεγάλες αποστάσεις) και αφού έχει επιτύχει αεροπορική υπεροχή να προσβάλει στρατηγικούς ή μη στόχους στο έδαφος ή τη θάλασσα, με τα βλήματα SCALP-EG, Exocet ή τις βόμβες AASM.

Ο τρόμος των αιθέρων: Έρχονται στην Ελλάδα οι «αήττητες μηχανές» που αλλάζουν τα δεδομένα στο Αιγαίο

Είναι ένα αεροσκάφος που παράγει ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο και υποβοηθά τον πιλότο στην λήψη των αποφάσεων. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι στη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, αντικαθιστά ούτε λίγο, ούτε πολύ επτά διαφορετικές εκδόσεις αεροσκαφών, έκαστη εξειδικευμένη για συγκεκριμένες αποστολές. Οι Γάλλοι το αποκαλούν «Omnirole» από το λατινικό «Omni», που σημαίνει «Όλα».

Σε επίπεδο εξοπλισμού, το Rafale υπερέχει λόγω της δυνατότητας του να φέρει τα πιο εξελιγμένα βλήματα αέρος – αέρος και αέρος – εδάφους στον κόσμο, τα Meteor και SCALP. O Meteor έχει εμβέλεια 100 χιλιομέτρων και σύμφωνα με την κατασκευαστική εταιρία (MBDA), αποτρέπει οποιαδήποτε πιθανότητα διαφυγής στο στόχο λόγω του συστήματος datalink, που συνεχίζει να ενημερώνει τις συντεταγμένες των στόχων ενώ το βλήμα κινείται προς το στόχο του.

Ο Scalp είναι ένας πύραυλος τύπου cruise και φιλοσοφίας «fire and forget», με δραστικό βεληνεκές περίπου 560 χιλιομέτρων. Φέρει μία τεράστια πολεμική κεφαλή, 450 κιλών, στοιχείο που μαζί με την εμβέλεια του επιτρέπουν να πλήττει με μεγάλη ακρίβεια χερσαίους στόχους υψηλής αξίας από πολύ μεγάλες αποστάσεις.

Επίσης η έκδοση F4 θα είναι εφοδιασμένη με νέο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, υπεύθυνο για τον έλεγχο και τη διαχείριση των ατρακτιδίων αναγνώρισης και στόχευσης. Το νέο λογισμικό θα επιτρέπει την ταχύτερη συλλογή και επεξεργασία πληροφοριών και δεδομένων, τα οποία θα παρουσιάζονται στον πιλότο ως μια ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης. Έτσι ο πιλότος θα έχει στη διάθεση του ακριβείς πληροφορίες σχετικά με το στόχο, άρα θα μπορεί να τον προσβάλει γρήγορα και με ακρίβεια.

Στα μεγάλα ατού του Rafale εντάσσεται και το ολοκαίνουριο ραντάρ AESA. Εκτιμάται ότι το μέγιστο εύρος του προσεγγίζει τα 200 χλμ., ενώ η εξαιρετική ακτίνα σάρωσης του προσφέρει τη δυνατότητα ανίχνευσης αεροσκαφών από μεγάλες αποστάσεις. Ο μέγιστος αριθμός εναέριων στόχων που μπορεί να παρακολουθήσει ταυτόχρονα είναι 40, ενώ ο μέγιστος αριθμός που μπορεί να εμπλέξει ταυτόχρονα είναι 8. Στις προδιαγραφές του εντάσσονται ο εντοπισμός στόχων χαμηλής παρατηρησιμότητας, η αυξημένη αντοχή σε απόπειρες jamming και το χαμηλότερο κόστος υποστήριξης κατά τη διάρκεια της επιχειρησιακής του ζωής.

Μεγάλο πλεονέκτημα επίσης έναντι του ανταγωνισμού είναι και το γεγονός ότι μπορεί να απογειωθεί από από μικρού μήκους αεροδιαδρόμους, έως και τετρακοσίων μέτρων (400 μ.).