Νέο «χτύπημα» Μπαμπινιωτη για το click-away: «Όχι στον κατακλυσμό της γλώσσας μας από ξένες λέξεις»
Βρείτε μας στο

Προ ολίγων ημερών ο γνωστός καθηγητής γλωσσολογίας είχε γίνει… viral (να μια λέξη που δε θα του άρεσε ιδιαιτέρως), καθώς μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στα social media (βλ. και «μέσα κοινωνικής δικτύωσης») είχε ταχθεί, τρόπον τινά, κατά της μαζικής χρήσης του όρου “lockdown”.

Αυτή τη φορά ο Γιώργος Μπαμπινιώτης, περί ου ο ηλεκτρονικός λόγος, έβαλε στο… στόχαστρο το click-away, το οποίο αναμένεται να φορεθεί πολύ σε γλωσσικό επίπεδο όσο πλησιάζουμε τις γιορτές των Χριστουγέννων.

Ο καθηγητής διευκρίνισε ότι δεν τάσσεται υπέρ του «καμία ξένη λέξη στη γλώσσα μας», αλλά εναντίον του «κατακλυσμού της γλώσσας μας από ξένες λέξεις», καλώντας τους πάντες να έχουν αίσθηση μέτρου και στην γλώσσα.

Αναλυτικά τα όσα έγραψε στο Facebook:

Και τώρα «click away». Καλά να πάθετε…

Όσοι «κατάπιαν» το take away, τώρα «καπάκι» θα καταπιούν και το click away! Τους take και τους σήκωσε το take away, τώρα τους click και τους πάτησε το click away! Και ποιος ξέρει τι τους περιμένει λίγο πιο away. Πλακώνει και η μαυρίλα τής Black Friday! Καλά να πάθουν….

Εμείς (οι ταπεινοί τής γλώσσας μας) θα λέμε «(παραγγελία) για το σπίτι» το take away και «(παραγγελία) για έξω» το click away. Και θα καταλαβαινόμαστε….Επίσης, —το ξεκαθαρίζω—προσωπικά, έχοντας έντονη την αίσθηση τού χιούμορ και την τάση αυτοσαρκασμού, δεν με θίγουν κάποια άκακα γλωσσικά πειράγματα. Και προσοχή! Δεν είμαι υπέρ τού «καμία ξένη λέξη στην γλώσσα μας»∙ είμαι εναντίον τού «κατακλυσμού τής γλώσσας μας από ξένες λέξεις». Δεν διαφέρουν αυτά;

Σχεδόν 14.500.000.000 προβολές: Το νο1 βίντεο στην ιστορία του YouTube δεν είναι αυτό που φαντάζεσαι! (Vid)
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Σχεδόν 14.500.000.000 προβολές: Το νο1 βίντεο στην ιστορία του YouTube δεν είναι αυτό που φαντάζεσαι! (Vid)

Τώρα σοβαρά. Δεν περίμενα ποτέ πως μια απλή ανάρτησή μου στο ΦΒ θα γινόταν «πασίγνωστη», ταχύτατης και ευρύτατης, ιικής τρόπον τινά, εξάπλωσης, θα γινόταν viral (το viral είναι από το virus «ιός»). Προτείνοντας ενδεικτικά αποδόσεις όπως «απαγορευτικό», «τροφοδιαφομή/τροφοδιανομές» και «για το σπίτι» επιδίωξα μόνο να αφυπνίσω το γλωσσικό μας αίσθημα, να ευαισθητοποιήσω και να προβληματίσω τους ομιλητές της γλώσσας μας, τους Έλληνες, ώστε να μη το παρακάνουμε (ακόμη και στις επίσημες δημόσιες ανακοινώσεις), υιοθετώντας βεβιασμένα, άκριτα και αχρείαστα πλήθος ξενικών λέξεων. Να μην «λοκνταουνιάζουμε», δηλ., να μη «ντελιβεριάζουμε» και να μην «κλικαριόμαστε»! (Οι Γάλλοι το lockdown έσπευσαν και το απέδωσαν ως «confinement» και οι Ισπανοί ως «confinamiento» το δε delivery ως «livraison» οι Γάλλοι και «entrega» οι Ισπανοί). Πάντως, η καλοπροαίρετη και υπεύθυνη (ως γλωσσολόγου) προσπάθειά μου αφύπνισης, ευαισθητοποίησης και προβληματισμού – αν κρίνω απ’ όσα λέγονται και γράφονται – μάλλον δεν πήγε χαμένη. Κάποιοι το ξανασκέφτηκαν (όχι ντε και καλά να χρησιμοποιούν τις δικές μου ενδεικτικές αποδόσεις, δεν ήταν αυτό το θέμα) και αρκετοί κατάλαβαν ότι ζούμε πλέον μια όχι και τόσο αθώα «γλωσσική αριστοκρατία» που πρέπει να μας βάλει σε σκέψεις. Κάποιοι μάλιστα αισθάνθηκαν ακόμη και ενοχές… (“να μας συγχωρεί ο κ. Μπ./ να μη δυσαρεστήσουμε τον κ. Μπ./…». Φυσικά για τους οπαδούς του «baker factory» και τού «hair style Litsa» δεν γίνεται λόγος.

Ηθικόν δίδαγμα: «Μη το παρακάνουμε»! «αίσθηση μέτρου και στην γλώσσα»!

Και επιτρέψτε μου, φίλοι αναγνώστες, με πολλή αγάπη να λειτουργώ πού και πού ως μια κάποια φωνή τής γλωσσικής σας συνείδησης.