Ας ξεκινήσουμε από τα προφανέστερα των προφανών, προς αποφυγή παρεξηγήσεων: ναι, εξυπακούεται πως μιλάμε για καινοφανείς καταστάσεις. Ναι, είναι δεδομένο πως βιώνουμε μία καθημερινότητα που ουδείς μπορούσε να φανταστεί. Ναι, οι δυσκολίες ανακύπτουν η μία μετά την άλλη σε καθημερινή βάση, καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη τη δουλειά (όσων, τέλος πάντων, συνεχίζουν να έχουν δουλειά στην χειμαζόμενη Ελλάδα του 2020…) σε όλους τους κλάδους.
Και για να συνεχίσουμε στο ίδιο μοτίβο, ναι, η περίοδος των εορτών μοιάζει με δυσεπίλυτο γρίφο, ιδίως για τις εταιρίες κούριερ, οι οποίες αίφνης- λόγω του lockdown και των κλειστών μαγαζιών- αδυνατούν να διαχειριστούν τον, διαρκώς αυξανόμενο, όγκο των παραγγελιών.
Επομένως, ναι: ολ’ αυτά είναι κατανοητά και υπάρχουν a priori αρκετά ελαφρυντικά- των εταιριών κούριερ συμπεριλαμβανομένων, που τα Χριστούγεννα «γονάτισαν» κυριολεκτικά.
Από αυτό το σημείο, όμως, μέχρι το να σταματάνε οι παραγγελίες για 10 ολόκληρες ημέρες εν μέσω εορτών, υπάρχει απόσταση.
Για να γίνουν λίγο πιο σαφή τα όσα λέμε, ας δούμε την ανακοίνωση που εξέδωσε το απόγευμα της Πέμπτης η ΕΛΤΑ courier:
«Αγαπητοί πελάτες,
Όπως ήδη γνωρίζετε, η υπέρμετρη ζήτηση υπηρεσιών ταχυμεταφορών αυτό το διάστημα, έχει δημιουργήσει μια εκρηκτική κατάσταση με δυσκολίες και καθυστερήσεις στις παραδόσεις των προϊόντων, για το σύνολο της αγοράς. Παρά την έγκαιρη προετοιμασία της ΕΛΤΑ Courier (αύξηση των τετραγωνικών μέτρων στα Κέντρα Διαλογής, εκτεταμένες προσλήψεις προσωπικού, αύξηση του στόλου, επέκταση του Δικτύου με νέα σημεία εξυπηρέτησης, τροποποιήσεις στην παραγωγική διαδικασία για εξοικονόμηση χρόνου, νέες προμήθειες, συνεργασίες με άλλες εταιρείες κλπ.), οι πρωτοφανείς συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί επιβαρύνουν ασύμμετρα το δίκτυο.
Σε αυτή τη συγκυρία και έπειτα από περαιτέρω αύξηση του όγκου διακινηθέντων αντικειμένων λόγω δυσμενών συνθηκών σε όλη την αγορά των ταχυμεταφορών, καλούμαστε να αναζητήσουμε άμεσες λύσεις για την εξομάλυνση των αποστολών που βρίσκονται σε εκκρεμότητα, ώστε να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει. Για το λόγο αυτό και προκειμένου να διασφαλιστεί η σταδιακή εξομάλυνση της λειτουργίας του δικτύου και να επιστρέψουμε στα συνήθη χρονικά επίπεδα διακίνησης των αποστολών, προχωρούμε σε διακοπή παραλαβών από τη Δευτέρα 28.12.20 έως και την Παρασκευή 08.01.21. Ζητούμε την κατανόησή σας σε αυτή την προσπάθεια, η οποία είναι επιβεβλημένη εκ των συνθηκών και αναγκαία για τη διασφάλιση της καλύτερης δυνατής εξυπηρέτησής σας.»
Συνελόντι ειπείν, τα ΕΛΤΑ courier «κατεβάζουν ρολά» την περίοδο που άπαντες περιμένουν ένα δώρο, ένα δέμα, ένα… κάτι που θα τους κάνει να αισθανθούν στοιχειωδώς καλύτερα μέσα στον γενικότερο ζόφο της πανδημίας του κορωνοϊού, καθώς το κατάστημα παραμένει κλειστόν. Μπορούν οι πελάτες, αν θέλουν, να γίνουν παλαιοημερολογίτες και να γιορτάσουν ετεροχρονισμένα Χριστούγεννα στις 19 Μαρτίου, όταν και υπολογίζεται να φτάσει το δέμα τους.
Κι αν αυτό σας μοιάζει τραβηγμένο και αναρωτιέστε για το αν και κατά πόσον ο εγκλεισμός επηρέασε την υποτυπώδη ευθυκρισία του συντάκτη, επιτρέψτε στον γράφοντα να καταθέσει μια προσωπική εμπειρία: η παραγγελία του στις 7 Νοεμβρίου από την Θεσσαλονίκη με προορισμό την Αθήνα και παράδοση στο σπίτι έφτασε στις 15 Δεκεμβρίου σε κατάστημα των ΕΛΤΑ στην πρωτεύουσα, με τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί (και που δεν φταίνε σε τίποτα, φυσικά) να τον ενημερώνουν πως θα πρέπει εν μέσω πανδημίας να πάει να παραλάβει το πακέτο του από εκεί, μιας και αδυνατούν να του το στείλουν στο σπίτι λόγω φόρτου εργασίας.
Για να γίνει κατανοητό ξανά το μέγεθος του παραλογισμού: να έχεις πληρώσει για να σου παραδοθεί κάτι στο σπίτι, να έχει κάνει 45 ημέρες για τα 500 χιλιόμετρα απόστασης (και προ εορτών, έτσι; Μιλάμε για αρχές Νοεμβρίου) και εν τέλει να σου λένε πως πρέπει να πας να το παραλάβεις από το κατάστημα.
Αν σκεφτήκατε πως το menshouse έχει νευράκια επειδή δεν του ‘ρθε η παραγγελία του και βάλλει κατά αδίκων, επιτρέψτε μας: ο υπογράφων θα ζήσει και χωρίς το συγκεκριμένο δέμα.
Τι γίνεται, όμως, αν κάποιος έχει παραγγείλει κάτι που δεν παίρνει αναβολή ή δεν έχει τη δυνατότητα να πάει αυτοπροσώπως (και να ρισκάρει να κολλήσει, με το χαμό που γίνεται εκεί έξω…) να το παραλάβει από το Χ υποκατάστημα των ΕΛΤΑ;
Τι γίνεται με τα μικρά παιδιά που περίμεναν πώς και πώς το δώρο τους για την πρωτοχρονιά; Τι γίνεται με τους ανθρώπους που χρειάζονται- με τη λογική καθυστέρηση λόγω της γενικότερης κατάστασης υπολογισμένη, εννοείται- πράγματα για την καθημερινότητά τους και ποντάρουν στο ότι θα έρθουν στην πόρτα τους;
Συμφωνούμε εκ νέου: η γκρίνια, αν δηλαδή μοιάζουν με κάτι τέτοιο τα «προλεχθέντα», δεν οδηγεί πουθενά. Ιδίως όταν μιλάμε για μια εξαιρετικά δύσκολη περίοδο την οποία βιώνει σύσσωμη η ανθρωπότητα.
Στον αντίποδα, όμως, οι εταιρίες κούριερ θα έπρεπε να έχουν βρει τη λύση. Το πράγμα φαινόταν πού πάει από τον Απρίλιο κιόλας, ενώ εδώ και ένα δίμηνο περίπου τα σημάδια για το επικείμενο αγοραστικό «μακελειό» ήταν πασιφανή.
Τι έκαναν οι περισσότερες εξ αυτών; Απολύτως τίποτα- ούτε, εποχιακές έστω, προσλήψεις ούτε περισσότερα οχήματα στους δρόμους ούτε… ούτε… ούτε.
Κάπως έτσι, μοιραία, φτάσαμε στο αναμενόμενο αμήν, με 10ημερη αναστολή παραγγελιών (!) και… βλέπουμε.
Εντάξει, ναι: οι εποχές είναι δύσκολες. Αλλά, διάολε.
Αλλά.