Ένα από τα μεγαλύτερα κοινωνικά προβλήματα που στην Ελλάδα έχουν πάρει τα τελευταία χρόνια τον χαρακτήρα μάστιγας είναι τα τροχαία ατυχήματα, ειδικά με εμπλοκή νέων οδηγών, κατά κύριο λόγο νεαρής ηλικίας.
Παρόλο που τα στατιστικά στη χώρα μας είναι απογοητευτικά, το πρόβλημα στην υπόλοιπη Ευρώπη μοιάζει να εξομαλύνεται, καθώς η μείωση των θανάτων που οφείλονται σε τροχαία είναι ραγδαία από το 2001 που 51.400 άνθρωποι είχαν χάσει τη ζωή του, το 2021 ο αριθμός αυτός ήταν 19.800.
Τα παραπάνω δεδομένα έχουν φαίνεται πως δεν ικανοποιούν την Ευρωπαϊκή Ένωση και την έχουν οδηγήσει στο να εξετάσει σοβαρά μέτρα για την περαιτέρω αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων.
Μάλιστα, ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι το 2050 να έχουν εκμηδενιστεί οι θάνατοι που οφείλονται σε τροχαία ατυχήματα.
Ενδεικτικές είναι οι προτάσεις που παρουσίασε η Κοιμισιόν τον περασμένο Μάρτιο προκειμένου να επιτευχθεί ο παραπάνω στόχος.
Συγκεκριμένα, εκτός από τις προτάσεις που έχουν παρουσιαστεί κατά το παρελθόν και αφορούν το σύνολο των οδηγών, ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι προτάσεις που αφορούν τους αρχάριους οδηγούς. Εκτός από τις κοινότυπες προτάσεις που έχουν να κάνουν με το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους και περιορίζεται στα 90 χλμ/ώρα αλλά και την αυστηροποίηση των ποινών για όσους αρχάριους οδηγούς οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, υπάρχει και μια πρόταση που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Αυτή έχει να κάνει με τις ώρες που θα επιτρέπεται να οδηγούν οι αρχάριοι οδηγοί. Σύμφωνα με αυτή την οδηγία, απαγορεύεται η οδήγηση τις μεταμεσονύκτιες ώρες για τους αρχάριους οδηγούς, ήτοι από τις 12:00 τα μεσάνυχτα έως τις 6:00 το πρωί.
Πρόκειται για ομολογουμένως πρωτότυπη σκέψη, που δεν είχαμε ξανασυναντήσει στο παρελθόν και σκοπό έχει την προστασία των αρχάριων οδηγών από εμπλοκή τους σε κάποιο τροχαίο και τη γενικότερη πρόληψη των ατυχημάτων που συμβαίνουν στους δρόμους κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Άλλες προτάσεις της Κομισιόν για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, προβλέπουν την αυστηροποίηση των ποινών σε περίπτωση υπερβολικής ταχύτητας και οδήγησης χωρίς άδεια οδήγησης.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως για τους αρχάριους οδηγούς προτάθηκε και το όριο στο βάρος των οχημάτων που θα μπορούν να οδηγούν με αυτό να περιορίζεται σε 1.800 κιλά ως μέγιστο όριο.