Το πρόσωπο-κλειδί της ΝΔ: Οι 3 αλλαγές που επέβαλε ο γκουρού των εκλογών και έφεραν το 40,79%

Ο μόνος που προέβλεψε τον περίπατο της ΝΔ

Οι εκλογές είναι ένας αγώνας διαρκείας. Μεταξύ ομάδων ή αλλιώς κομμάτων. Και τι κάνεις συνεπώς για να αυξήσεις τις πιθανότητές σου να νικήσεις; Μα είναι απλό, τουλάχιστον στη θεωρία: Φέρνεις… παιχταράδες. Μια τέτοια μεταγραφή, αεροδρομίου θα την έλεγαν οι αθλητικογράφοι, έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιλέγοντας να εμπιστευτεί το επικοινωνιακό κομμάτι της καμπάνιας του στον Σταν Γκρίνμπεργκ.

Ο 78χρονος Αμερικανός θεωρείται, δικαίως, γκουρού στο χώρο του. Μετρ στο πώς παίζεται το παιχνίδι για έναν απλό λόγο: Δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, προσέχει κάθε λεπτομέρεια, κουβαλάει χρόνια εμπειρίας στο top level και ζηλευτή γνώση.

Έχει φάει με το κουτάλι τις εκλογικές διαδικασίες. Υπήρξε φουλ καθοριστικός για να μπει ο Μπιλ Κλίντον στον Λευκό Οίκο. Κομβικός και στο να γίνει πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας ο Τόνι Μπλερ και νωρίτερα, ο Νέλσον Μαντέλα, ηγέτης της Νότιας Αφρικής. Αρκούν αυτά για να αντιληφθεί ακόμα και ο αδαής για τι μέγεθος μιλάμε. Απόφοιτος του Χάρβαρντ και καθηγητής στο Γέιλ, είναι από το 2016 στο πλάι του Μητσοτάκη και μετά την καθοριστική του συμβολή στην εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας το 2019, η συνεργασία τους έγινε στενότερη. Με τον πολύπειρο και ευφυή Αμερικανό να αξιοποιεί το χρόνο που περνάει μαθαίνοντας απ’ έξω και ανακατωτά τους Έλληνες και τη νοοτροπία τους, ώστε να γίνει ακόμα πιο παραγωγικός, αποτελεσματικός.

Λίγο πριν τα 80 του πλέον, κι όμως ο Γκρίνμπεργκ δεν φαίνεται να έχει χάσει τίποτα από την εφευρετικότητά του. Βλέπεις τα (εμπνευσμένα και φουλ στοχευμένα) βιντεάκια που ανεβάζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο TikTok. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνεις πως η επικοινωνιακή ομάδα που μεριμνά για κάθε του δημόσια κίνηση, μόνο από έλλειψη κατανόησης των συνθηκών της εποχής δεν πάσχει. Έχει απολύτως αγκαλιάσει την πραγματικότητα και συμπεριφέρεται σαν ψάρι στο νερό, επικοινωνώντας με πρωτοφανή – για τη συντηρητική παράταξη – τρόπο με τη νεολαία.

Αλλά και όταν αλλάζει το target group, προς τους μεγαλύτερους ηλικιακά, ο πρόεδρος της Ν.Δ. μιλάει με τον τρόπο που πρέπει για να κερδίσει την εμπιστοσύνη. Δείχνει πολύ προσιτός και φοράει το προσωπείο του «ένας από μας». Αυτή η απλότητα είναι το Νο1 στο εγχειρίδιο οδηγών του Αμερικανού επικοινωνιολόγου. Η πρώτη αλλαγή που επέβαλε.

Ποιες 2 ακόμα κομβικές τροποποιήσεις επέβαλε κυρίως ο γκουρού των εκλογών στη Ν.Δ.; Αρχικά, θεματικές εκδηλώσεις του κόμματος όπου θα αναλυόταν το κυβερνητικό πρόγραμμα, καθώς από τις κυλιόμενες δημοσκοπήσεις φαινόταν ότι μετά από κάθε τέτοια (εκδήλωση δηλαδή) ανέβαιναν τα ποσοστά. Αυτό θα γίνει και στο δεύτερο γύρο των εκλογών και οι μεγάλες ανοικτές συγκεντρώσεις θα είναι λιγότερες, αφού έχει φανεί πως δεν προσφέρουν κάτι το φοβερό ως κέρδος στην κάλπη.

Ακόμα μια βασική εισήγηση του Γκρίνμπεργκ είναι η σταθερή προσήλωση προς τους κεντρώους ψηφοφόρους. Θεωρείται εκείνος που προτρέψει προεκλογικά τον πρόεδρο της Ν.Δ. να «αγνοήσει» τον Αλέξη Τσίπρα και να εστιάσει σ’ ένα κεντρώο, φιλελεύθερο πρόγραμμα. Επιμένοντας πως οι μεγάλες δεξαμενές για τη Νέα Δημοκρατία εξακολουθούν να είναι στον κεντρώο χώρο και δεν κινδυνεύει από τα δεξιά της. κυρίως λόγω του φράχτη στον Έβρο και των συμφωνιών που σύναψε για την άμυνα της χώρας.

Το 40,79% στις εκλογές φανερώνει με τον πλέον εύγλωττο τρόπο πως η τακτική που ακολουθήθηκε ήταν η πλέον ενδεδειγμένη. Δεν έρχεται κάτι τόσο γκράντε μετά από μια 4ετία τόσο δύσκολη χωρίς αριστοτεχνική βοήθεια στο επικοινωνιακό κομμάτι. Τα τρολ του Twitter που παίρνουν χαρτζιλίκι για να γράφουν τοξικά «τιτιβίσματα» χάνονται στον κόσμο του echo chamber που δημιουργούν και νομίζουν πως κάτι κάνουν – η πραγματικότητα έρχεται να καταδείξει τι είναι αυτό που κάνει τη διαφορά. Και αυτό είναι οι επαγγελματίες.

Ο Σταν Γκρίνμπεργκ ήταν ο αφανής ήρωας της γαλάζιας παράταξης. Ο μόνος που είχε προβλέψει τον περίπατο στις εκλογές. «Μην ανησυχείτε, η διαφορά θα είναι διψήφια», έλεγε στις συσκέψεις, κι ας τον κοιτούσαν περίεργα οι άλλοι. Λέγεται μάλιστα ότι ήταν ο μόνος που είχε προβλέψει το «4» μπροστά στο εκλογικό ποσοστό της ΝΔ. Το βράδυ των αποτελεσμάτων δεν ένιωσε την παραμικρή έκπληξη, μόνο ικανοποίηση. Κάτι που πήγαζε από τη βεβαιότητα του ανθρώπου που ξέρει τη δουλειά.

Είναι λογικό πως η ήττα έπεσε πολύ βαριά στον ΣΥΡΙΖΑ. Αν ψάξουμε σημάδια στο παρελθόν θα δούμε πως η παρουσία του Γκρίνμπεργκ τους δημιουργούσε από καιρό μια ανησυχία. Με αφορμή το ταξίδι του Αμερικανού στη ΔΕΘ στο πλευρό του πρωθυπουργού το 2021, το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα είχε βγάλει ανακοίνωση με σαφείς αιχμές: «Πόσα χρήματα λαμβάνει ο επικοινωνιολόγος και από πού αυτά προέρχονται;», ήταν το το ερώτημα. Η απάντηση που δόθηκε από κυβερνητικά χείλη πάντως δεν έπεισε ούτε τον πιο… εύπιστο, αφού έκανε λόγο για εργασία αμισθί.

Πάντως προϊόντος του χρόνου, το ερώτημα φαίνεται πως έγινε άλλο: Πώς πατσίζεται ένας τέτοιος «παιχταράς»; Στην Κουμουνδούρου αλλάξαν φουλ επικοινωνιακή ομάδα και στρατηγική μετά τη συντριπτική ήττα. Απομένει να φανεί αν προλαβαίνει να γυρίσει το διακόπτη. Ο Σταν Γκρίνμπεργκ πάντως έχει προβλέψει αυτοδυναμία στη δεύτερη εκλογική αναμέτρηση και βάσει των πρώτων δημοσκοπήσεων θα δικαιωθεί.