«Η άνοδος του Αρτούρο Ούι». Οι Μιχάλης Βαλάσογλου, Θανάσης Ισιδώρου, Άρης Κασαπίδης, Τάσος Κορκός, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Ερρίκος Μηλιάρης, Μάριος Παναγιώτου, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβος Συμεωνίδης και Γιώργος Χρυσοστόμου, παρατάσσονται επί σκηνής. Μία παράσταση διάρκειας 90 λεπτών, η οποία επί δύο σερί χρονιές κατέγραψε απανωτά sold out, επιστρέφει στο θέατρο ΑRK (Δροσοπούλου 197). Η πρεμιέρα έχει οριστεί για τις 16 Οκτωβρίου, ενώ η προπώληση εισιτηρίων έχει αρχίσει.
Ο Άρης Μπινιάρης έχει καταλυτικό ρόλο, καθώς, πέραν της σκηνοθεσίας, συμβάλλει κατά 50% στην απόδοση του κειμένου και τη δραματουργική επεξεργασία (μαζί με την Έλενα Τριανταφυλλοπούλου).
Αναφορά, μεταξύ άλλων, θα πρέπει να γίνει στους: Κωνσταντίνο Παλαιολόγο (μετάφραση), Πάρη Μέξη (σκηνικά-κοστούμια, art direction promo), Χαρά Κότσαλη (σχεδιασμός κίνησης, χορογραφίες), Στέλλα Κάλτσου (σχεδιασμός φωτισμών), Χάρη Κρεμμύδα (σχεδιασμός ήχου), Χρόνη Τζήμα (σχεδιασμός μαλλιών & περουκών), Όλγα Φαλέι (σχεδιασμός μακιγιάζ), Δήμητρα Καίσαρη (ειδικές κατασκευές), Νεφέλη Παπαναστασοπούλου (βοηθός σκηνοθέτη), Αλέγια Παπαγεωργίου (βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου), Πάτροκλο Σκαφίδα (φωτογραφίες) και Θωμά Παλυβό (video promo).
Ο Άρης Μπινιάρης υπογράφει μια παράσταση ολοκληρωμένης αισθητικής, μια σκοτεινή υπόμνηση της σύγχρονης ανόδου του φασισμού, μία πρόσκληση σε ένα αλληγορικό ταξίδι στον κόσμο της εξουσίας, της διαφθοράς και της ανθρώπινης αδυναμίας.
Ο Γιώργος Χρυσοστόμου είναι ανατριχιαστικός στον ρόλο του «Αρτούρο Ούι». Η φωνή του, μπάσα και επιβλητική, αντηχεί σε όλο το θέατρο. Παίζει με όλο του το σώμα, θαρρείς πως γεννήθηκε γι’ αυτόν τον ρόλο.
Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ είχε γράψει το αλληγορικό έργο του το 1941, τοποθετώντας τη δράση στο Σικάγο του Μεσοπολέμου και επιχειρώντας έναν παραλληλισμό της περιόδου που ακολούθησε το οικονομικό κραχ, με αυτή που οδήγησε τον Αδόλφο Χίτλερ στην εξουσία.
Η παράσταση δεν λειτουργεί ως ένα αόριστο σχόλιο για τον εθνικοσοσιαλισμό, αλλά ως μια δραστική αποτύπωση του νεοναζιστικού κινήματος.
Ακολουθώντας τη σκηνική θεωρία του Μπρεχτ για ένα θέατρο αφύπνισης, ο Μπινιάρης καταφεύγει στα εργαλεία του επικού θεάτρου, προκειμένου να καταρρίψει την ψευδαίσθηση (παρουσία γελωτοποιού/αφηγητή, εμβόλιμα τραγούδια, τιτλοφόρηση σκηνών).
Πρόκειται για ένα αριστουργηματικό μείγμα σάτιρας, πολιτικού σχολιασμού και σκοτεινού χιούμορ, το οποίο παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο, διότι ο εμβληματικός δραματουργός και σκηνοθέτης, κατάφερε να προβλέψει με ακρίβεια πολλές από τις μεθόδους που θα χρησιμοποιούσαν οι χιτλερικοί για να κατακτήσουν την εξουσία.
Απόλυτα ταυτισμένος με τον Μπρεχτ, ο Μπινιάρης υποστηρίζει ότι ο ναζισμός δεν είναι ένα φαινόμενο αποκομμένο από το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, αντίθετα, αποτελεί μια λογική συνέπεια του καπιταλισμού, όταν αυτός οδηγεί σε ακραίες ανισότητες και κοινωνικές συγκρούσεις.
Οι πρωταγωνιστές, επανασυστημένοι από τον σκηνοθέτη, αποτελούν ένα καινούργιο, αυτόνομο σύμπαν – επί της ουσίας δημιουργούν ένα τέρας, απόρροια μιας εκτρωματικής εποχής και κατάστασης.
Το θέμα απαιτεί εστίαση στο σώμα παρά στον λόγο, ο οποίος εκφέρεται με αλλοιωμένους από τα μικρόφωνα ψιθύρους ή άναρθρες κραυγές, καταδεικνύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την κατρακύλα του ανθρώπου στο επίπεδο του υπανθρώπου.
«Η άνοδος του Αρτούρο Ούι» λειτουργεί σαν προειδοποιητικό παράδειγμα ενάντια στη γοητεία της δημαγωγίας και του αυταρχισμού, υπενθυμίζοντας πως η χειραγώγηση της πληροφορίας μπορεί να επηρεάσει νευραλγικά την κοινή γνώμη και να εδραιώσει την εξουσία.
Η διαρκώς παρούσα μουσική σύνθεση του Αλέξανδρου Κτιστάκη δημιουργεί μία υποβλητική ατμόσφαιρα με την οποία εναρμονίζονται οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου και τα εξαιρετικά σκηνικά-κοστούμια του Πάριδος Μέξη.
Οι παραστάσεις γίνονται κάθε Τετάρτη (στις 20:00), Πέμπτη (στις 21:00), Παρασκευή (στις 21:00), Σάββατο (στις 18:15 & στις 21:00) και Κυριακή (στις 20:00), ενώ τα εισιτήρια κοστίζουν 20€ (κανονικό) και 18€ (φοιτητικό, ΑμεΑ, ανέργων, άνω των 65 ετών).