Πόσοι από εσάς θυμάστε έντονα τα στοιχεία διακόσμησης ενός μαγαζιού που πάτε συχνά, είναι το στέκι σας; Πόσοι από εσάς απολαμβάνετε έναν ωραίο χώρο; Νομίζω ότι η απάντηση και στα δύο ερωτήματα είναι «σχεδόν όλοι».
Πριν από 15 χρόνια ίσως να μιλούσαμε για τους μισούς απ΄αυτό το «σχεδόν όλοι». Εδώ και καιρό όμως ο κόσμος έχει αρχίσει να μπαίνει σε μια διαφορετική λογική. Συνειδητοποιεί και εκτιμά την επένδυση που γίνεται σε έναν χώρο που του προσφέρει τη διασκέδαση, την ψυχαγωγία, το φαγητό, το ποτό κοκ.
Εκτιμά και αποθεώνει το design με το διαρκές ποστάρισμα. Τα στοιχεία που γίνονται σήμα κατατεθέν του μαγαζιού αποτελούν μια σφραγίδα επιτυχίας για τους ανθρώπους που το έφτιαξαν. Τους designers.
Αν κάνεις μια βόλτα στην Αθήνα, θα βρεις πολλά μαγαζιά που έχουν αποτελέσει καλούπι, έχουν γίνει πρότυπα μίμησης. Σε πολλά εξ αυτών υπάρχει από πίσω ένα όνομα-εγγύηση. Ο Κώστας Γκάγκος.
Πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους designers της Ελλάδας, που κατάφερε με έδρα του τη Λάρισα, να γίνει περιζήτητος στα μεγάλα αστικά κέντρα, μα και σε πόλεις του εξωτερικού. Στην Αθήνα τα πιο χαρακτηριστικά του δείγματα είναι το Darling στον Πειραιά, το Mejico στην Αργυρούπολη και ο Ιστιοπλοϊκός.
Ο Κώστας Γκάγκος μας μιλάει για την πορεία του στο χώρο του design, για το τι είναι αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει και να είναι περιζήτητος, αλλά και για το τι κυριαρχεί σήμερα στον τομέα του.
Οι συστάσεις και η φιλοσοφία:
«Η έδρα μου Λάρισα, η οικογένεια μου Λάρισα. Το δουλεύουμε το γραφείο τα τελευταία 22 χρόνια. Από το 1997 ασχολούμαστε με το design. Τα τελευταία δύο χρόνια ανοίξαμε και στην Αθήνα. Πέρα από ένα απλό σχέδιο, μπαίνουμε στη λεπτομέρεια. Είναι αυτό που χρειάζεται κάθε πελάτης για να πουλήσει ότι έχει. Πρέπει να κάνουμε κάτι που να ταιριάζει στο προϊόν του, αλλά και στον τόπο που θα το κάνει. Γίνεται ένα είδος ψυχανάλυσης του πελάτη και του τι έχει οραματιστεί. Γιατί ο κόσμος που μας απευθύνεται, μας δίνει το όνειρο και τα λεφτά του».
«Ένα μαγαζί δεν αρκεί να είναι απλά ωραίο. Πρέπει να είναι λειτουργικό, οικονομικά στα μέτρα του πελάτη και να ταιριάζει αρμονικά με το μέρος που θα λειτουργήσει το μαγαζί. Συνήθως αυτό πρέπει να το έχουμε στο μυαλό μας. Όχι ως απαράβατο κανόνα. Κάποιες φορές γίνεται κάτι διαφορετικό και μπορεί να παρασύρει το ήδη υπάρχον για να το αντιγράψει, να το μιμηθεί. Ο πελάτης του μαγαζιού δε γίνεται να πηγαίνει κάπου που να μη νιώθει όμορφα και να μην απολαμβάνει το προϊόν».
Η συνέντευξη:
– Στο μυαλό μου ο interior designer είναι σαν ένας σκηνοθέτης. Προχωράει την εικόνα στα μάτια του 4-5 στάδια μπροστά και φαντάζεται ποια θα είναι η ιδανική θέση κάθε ηθοποιού σε κάθε στιγμή του έργου. Πώς καταφέρνετε να τοποθετείτε το βλέμμα σας τόσο μπροστά χρονικά;
Το μυστικό της επιτυχίας της ομάδας μας είναι να μπορούμε να οραματιστούμε. Η ματιά του καθενός από εμάς θα είναι πάντα διαφορετική. Το θέμα είναι πόσο καλός οραματιστής-σκηνοθέτης-δημιουργός μπορεί να είσαι για να το πετύχεις. Υπάρχουν πολύ ωραία καταστήματα, απέχουν όμως απ΄αυτό που θα ήθελε ο μέσος καταναλωτής τους. Η κουλτούρα του καθενός διαφέρει, αλλά υπάρχει ένα κουμπί κοινό για όλους.
Τι θα προτιμούσατε; Ένα μαγαζί που το design θα επισκίαζε το προϊόν ή ένα design που απλώς θα το πλαισίωνε;
Εμάς μας ενδιαφέρει το design μας να είναι ένα από τα όπλα του πελάτη μας για να πάει καλά το μαγαζί του. Σίγουρα είναι κομμάτια της δουλειάς που σε εμάς δεν πέφτει λόγος. Σε αυτό όμως που περνάει από το χέρι μου και της ομάδας μου, στόχος είναι το design να ταιριάξει με κάθε άλλη λεπτομέρεια του καταστήματος. Αν συμβεί αυτό, ό,τι και να κάνεις θα πιάσει.
Το design πάντως είναι σήμερα η πρώτη επιτυχία. Αλλά μόνο για την πρώτη φορά. Μετά το μαγαζί γίνεται περισσότερο έκθεση που πας να την δεις μια φορά και να βγάλεις τις φωτογραφίες για το Instagram, παρά γιατί σου προσφέρει κάτι που, σε μια ορισμένη από εσένα ως πελάτη συχνότητα, σου προκαλεί ικανοποίηση και είναι ίσως σημαντικό.
– Έχοντας την έδρα σας στη Λάρισα, πόσο εύκολο ήταν, γιατί φαντάζομαι ότι είναι άλλα μυαλά εκεί, να εφαρμόσετε ένα όραμα που πιθανότατα ξεφεύγει από τα στενά όρια της Λάρισας, ου μην και της Αθήνας;
Η Λάρισα είναι η πόλη του καφέ. Αυτό σημαίνει μεγάλος ανταγωνισμός. Αυτό με βοήθησε να μπορώ να δημιουργώ χώρους και να έρχομαι σε επαφή και με μεγάλα brands της εστίασης. Στην ομάδα που έχουμε οι καταβολές είναι απ΄όλη την Ελλάδα.
Όλοι μας δρούμε ως καλλιτέχνες και μελετάμε ό,τι συμβαίνει στον κόσμο. Κυνηγάμε τη νέα τάση, τη μόδα σε αυτό που λέγεται design. Άρα δεν καθορίζεται κάτι από τα μυαλά που απευθυνόμαστε. Εμείς δείχνουμε τον δρόμο στον τομέα μας και αν το έργο είναι άρτιο, δεν υπάρχουν στενά ή όχι όρια.
– Πόσο εφικτό είναι να προκαλέσετε την εντύπωση του πελάτη σας δεδομένου ότι δραστηριοποιείστε σε αγορές του εξωτερικού όπως η Ολλανδία και η Γερμανία, όπου γεννιέται η πρωτοπορία στο design;
Τα υλικά που χρησιμοποιούμε, αν πέσουν σωστά και φωτίσουν σωστά το κατάστημα, η επιτυχία δεν καθορίζεται επίσης από τον τόπο. Εμείς έχουμε ένα στυλ που μας χαρακτηρίζει. Κι η τεχνοτροπία μας προκαλεί θαυμασμό και το κάνει γιατί είναι πετυχημένη. Αν δεν ήταν πετυχημένη, ακόμα και πρωτοποριακή να ήταν, θαυμασμός δεν θα υπήρχε.
– Υπήρξε διάστημα που να νιώσατε ότι βαλτώνετε δημιουργικά;
Δε νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος που να μην του συμβαίνει. Ιδίως στο ξεκίνημά μου που δεν υπήρχε διαδίκτυο. Τότε μάλιστα προσπαθούσα να πείσω τον κόσμο ότι ο designer είναι απαραίτητος. Κι είναι απαραίτητος γιατί με αυτόν ελαχιστοποιείς το ρίσκο σχεδόν στο μηδέν. Αν κάνεις κάτι μόνος σου, είναι 50-50 να βγει καλό ή όχι. Αν βγει κακό, θα πρέπει να το ξανακάνεις. Άρα αυξάνεις το κόστος και τον χρόνο που θα είναι έτοιμο. Πληρώνεις λάθη εν ολίγοις. Αυτό πήρε καιρό για να το δεχτεί ο κόσμος.
– Πού νιώθετε πιο άνετα να διακοσμείτε, σε μεγάλους χώρους ή σε μικρούς;
Έχουμε εξοικειωθεί σε κάτι δύσκολο. Σε μικρούς χώρους. Εκεί μαθαίνει ο designer πως να αξιοποιεί το παραμικρό εκατοστό. Εγώ έμαθα πως να προσφέρω λειτουργικότητα σε μικρό χώρο. Πως να κάνω τα φαινομενικά μειονεκτήματα να γίνονται ουσιαστικά πλεονεκτήματα. Εμείς έχουμε ασχοληθεί με την εστίαση. Σε οποιαδήποτε μορφή. Αυτή είναι η εξειδίκευσή μας.
– Σε περίπτωση που καλείστε να διακοσμήσετε ένα μαγαζί εστίασης που το προϊόν που πουλάει είναι ίδιο με αυτό άλλων 10 στην ίδια πόλη, όπως τα μεξικάνικα που στην Αθήνα ξεπετάχτηκαν σαν τις παπαρούνες, πόσο δυνατή είναι η διαφοροποίηση; Πώς ξεφεύγετε από την Φρίντα Κάλο;
Εκεί έγκειται η διαφορά του ενός designer από τον άλλο. Μας έχει τύχει να μας αναθέσουν ένα κατάστημα που βρίσκεται απέναντι από ανταγωνιστικό. Μπορείς να σχεδιάσεις διαφορετικό κόνσεπτ, ειδικά στις τοιχογραφίες.
Εν προκειμένω, μιας και το αναφέρατε, εμείς έχουμε στήσει το Mejico (σ.σ. το μαγαζί της κεντρικής φωτογραφίας) στην Αργυρούπολη και δεν έχει σχέση με τα άλλα μεξικάνικα. Αυτό βέβαια δεν είναι κάτι που το ξέρεις από πριν. Το δημιουργείς στην πράξη. Μας έχει τύχει και κάποιοι να ζητήσουν σκέτη αντιγραφή ενός ανταγωνιστικού χώρου, επειδή τους αρέσει.
Αν όμως περάσεις αυτό στο δικό σου μαγαζί, ο κόσμος θα το καταλάβει και θα σε μπερδεύει. Το να θες να δανειστείς δυο-τρία στοιχεία είναι δεκτό. Από κει και πέρα η σύνθεση και η πλαισίωση τους πρέπει να προσαρμοστεί σε σένα. Προφανώς και δε μπορούμε να ανακαλύψουμε τον τροχό. Αλλά μπορούμε να έχουμε τον δικό μας τροχό.
– Αν σας ζητηθεί να αναδιαμορφώσετε έναν χώρο που έχετε δημιουργήσει εσείς εξ αρχής, σας βγαίνει με άνεση να «ακυρώσετε» στην ουσία τον ίδιο σας τον εαυτό;
Θα σας φέρω ένα παράδειγμα μαγαζιού. Το Darling στον Πειραιά. Εκεί κάναμε ένα redesign χωρίς να κάνουμε ολική αναδόμηση. Μάλιστα, αναρτήθηκαν αρκετά στα social media στοιχεία που σχεδιάσαμε όπως μια ψηλή ραφιέρα κι ένας μεγάλος πράσινος τοίχος με μαρμάρινα στοιχεία. Δημιουργήσαμε ένα σήμα κατατεθέν. Όταν δεις ραφιέρα με καμάρα θα σκεφτείς το Darling. Εκεί εμείς κρατήσαμε τις υποδομές, αλλά δώσαμε μια διαφορετική οπτική.
– Υπάρχει κάποια τάση στο design στην εποχή μας;
Ναι. Η τάση είναι λίγο 70’s, αλλά και μια εποχή που συνταιριάζουν το μωσαϊκό, το μάρμαρο, το βελούδο. Είναι μια καλή εποχή αυτή που ζούμε για το design. Τώρα έχει επιστρέψει για τα καλά το ξύλο και είναι αυτό που κάνει τα καταστήματα διαχρονικά.
Για το τέλος, αξίζει να κρατήσουμε μια φράση ενός ανθρώπου που ζει στο design 22 χρόνια τώρα.
«Η Ελλάδα σε λίγα χρόνια θα είναι η πρωτοπόρος στο design της εστίασης. Γιατί οι Έλληνες είναι πολύ ευρηματικοί. Σιγά σιγά θα αρχίσουν να δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό όλο και περισσότεροι Έλληνες σχεδιαστές και νομίζω ότι θα μιλάμε για έναν τομέα που όλοι θα μας θεωρούν επαΐοντες».
* Βρείτε τον Κώστα Γκάγκο και την Gagos Desing + Constructions στην ιστοσελίδα και δείτε περισσότερες φωτογραφίες στη σελίδα στο Facebook.