Χοακίν Φίνιξ: Παιδί ενός διεστραμμένου Θεού

Τα παιδικά χρόνια που κόντρα στις προβλέψεις δεν κατάφεραν να τον καταστρέψουν.

Στο ταξίδι της ζωής του Χοακίν Φίνιξ η ερμηνεία του στο Τζόκερ και το Όσκαρ που προέκυψε από αυτή, είναι μόνο ένας σταθμός. Ένας από τους πολλούς –και όχι πάντα ευχάριστους- που συνάντησε στο σεργιάνι του στον κόσμο.

Ο Φίνιξ ξεκίνησε την διαδρομή του από πολύ διαφορετική αφετηρία σε σχέση με αυτό που αποκαλείται «φυσιολογικό». Οι βιολογικοί γονείς του, παιδιά των «λουλουδιών», όπως και πολλοί άλλοι εκείνοι την εποχή, είχαν βρεθεί σε ένα κοινόβιο, το οποίο υπό τον μανδύα της χριστιανικής σέχτας, λειτουργούσε στην πραγματικότητα ως ένα άντρο ακολασίας όπου ο ιδρυτής της, Ντέιβιντ Μπραντ Μπεργκ, μπορούσε να ικανοποιήσει τις διεστραμμένες ορέξεις και επιθυμίες για τον κόσμο.

Τα «Παιδιά του Θεού», όπως ήταν η ονομασία της αίρεσης, σύντομα έρχονταν αντιμέτωπα με την κόλαση, αφού πρώτα είχε προηγηθεί μια πλήρης «πλύση εγκεφάλου» που μετέτρεπε τα μέλη της σε πειθήνια όργανα τα οποία ακολουθούσαν πιστά τις επιταγές και τις εντολές του «ηγέτη», στον οποίο είχαν προσδώσει θεϊκές ικανότητες.

Σε έναν τέτοιο χώρο γεννήθηκε ο Χόακιν Φίνιξ, όπως και ο πρόωρα χαμένος αδελφός του, Ρίβερ, ο οποίος φέρεται να συμμετείχε σε σ#ξ0υαλικές πράξεις από την ηλικία των 4 ετών, όσο σοκαριστικό κι απίστευτο κι αν μοιάζει αυτό.

Το σ#ξ, άλλωστε, βρισκόταν στο επίκεντρο της «διδασκαλίας» του Μπεργκ, ο οποίος «κήρυττε» ότι κάθε μορφής σ#ξ0υαλικής επαφής δεν ήταν τίποτα λιγότερο από «εξύμνηση» του Ιησού Χριστού, διαστρεβλώνοντας πλήρως τα λόγια του περί αγάπης.

Αυτή η διεστραμμένη και φρικτή αντίληψη δεν γνώριζε όρια. Δεν ξεχώριζε καν τους ανήλικους ή τα μέλη της ίδιας οικογένειας. Η παιδ0φιλία και η αιμομιξία αποτελούσαν κοινή πρακτική, με τα μέλη της σέχτας να είναι τόσο συνεπαρμένα από την ομαδική παράκρουση ώστε να μην είναι σε θέση να αντιληφθούν τι ακριβώς κάνουν.

Θύματα της αίρεσης υπήρξαν και κάμποσοι διάσημοι της εποχής, όπως η ηθοποιός Rose McGowan ή ο κιθαρίστας των Fleetwood Mac, Jeremy Spencer, οι οποίοι άφησαν πίσω τους τα πάντα προκειμένου να «ενωθούν» με τους υπόλοιπους σε μία κοινή «οντότητα», όπως συνήθιζε να λέει ο Μπεργκ.

Ο ίδιος ο «Μεσσίας» φυσικά είχε τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε όλους. Ο λόγος του αποτελούσε διαταγή για όλους και οι επιθυμίες του (κυρίως σ#ξ0υαλικού τύπου) δεν επιδέχονταν αμφισβήτησης. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον όπου τα σ#ξ0υαλικά όργια, οι ομαδικές συνευρέσεις , ψυχολογική και φυσική βία, ξυλοδαρμούς και πολλά άλλα στο όνομα ενός «άγνωστου θεού» ήρθε στον κόσμο ο Χόακιν Φίνιξ, γιος του Τζον και της Αρλίν, που ακόμα διατηρούσαν το επώνυμο Μπότομ.

Οι αναμνήσεις που κουβαλά ο κορυφαίος ηθοποιός της γενιάς του από εκείνη την περίοδο βρίσκονται καλά κρυμμένες στο υποσυνείδητό του. Σε αντίθεση με τον αδελφό του Ρίβερ, που έφυγε από την ζωή από υπερβολική δόση ναρκωτικών, ο Χoακίν έζησε μέσα σε αυτή την κόλαση μόνο μέχρι τα 4 χρόνια του.

Οι γονείς του ήταν από εκείνους που βρήκαν την δύναμη να σπάσουν τα δεσμά με την αίρεση και μπόρεσαν να κάνουν το βήμα που χρειαζόταν προκειμένου να αποσυρθούν και να αφήσουν πίσω εκείνο το κολαστήριο. Καθόλου τυχαία, αποφάσισαν να αλλάξουν το επώνυμό τους κι επέλεξαν το Φίνιξ, από το όνομά του Φοίνικα, του μυθικού πουλιού που αναγεννιέται από τις στάχτες του, για να σηματοδοτήσουν την έναρξη μιας νέας, πιο φυσιολογικής ζωής.

Έχοντας γνωρίσει τέτοιους δαίμονες από το πρώτο κλάμα του, ο Χοακίν Φίνιξ δεν άργησε να τους συναντήσει ξανά και τα επόμενα χρόνια της ζωής του. Αν και ο ίδιος σε συνεντεύξεις του έδειξε κατανόηση για τους λόγους για τους οποίους οι γονείς του βρέθηκαν εκεί, στα «Παιδιά του Θεού», αναγνωρίζοντας ότι είχαν μόνο καλές προθέσεις, είναι βέβαιο πως «μετρούσε» στην ψυχή του τα σημάδια εκείνης της περιόδου.

Αργότερα ο ιδιαίτερος ψυχισμός του, όπως μπορεί να διακρίνει κανείς και μέσα από τις μεγαλειώδεις ερμηνείες του σε σκοτεινούς, αντισυμβατικούς ρόλους, δέχτηκε ακόμη ένα χτύπημα, αυτό του θανάτου του αδελφού του που παραδέχθηκε ότι δεν θα κατανοήσει ποτέ…

Ο χαρακτήρας που σμιλεύτηκε μέσα από όλα αυτά, το ταξίδι στον κόσμο των ουσιών που ακολούθησε, η απόφασή του να σταματήσει την ηθοποιία και τελικά να επανέλθει σε αυτή μετά από ένα «μουσικό διάλειμμα», δημιούργησαν αυτό το εκρηκτικό, εξαιρετικά ταλαντούχο και σκοτεινό πλάσμα. Μια οντότητα που ξεκίνησε ως «Παιδί του Θεού» κι έγινε ο ίδιος τέτοιος γενόμενος η αλλαγή που θέλει να δει στον κόσμο.