«Μαύρα κοράκια, κόκκινα κοράκια»: Ο ηθοποιός που είχε Θεό τον Κουν και σατίρισε εκπληκτικά τον Ελύτη

Ένας μοναδικός καλλιτέχνης

«Αν έφτανα ποτέ την απόλυτη ερμηνεία, θα ζούσα την απόλυτη πλήξη», είχε πει κάποτε ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος. Ο ηθοποιός τον οποίον όλοι γνωρίζουν για το ρόλο του ως «ποιητή Φανφάρα», αλλά πολλοί αγνοούν τις κορυφαίες ερμηνείες του στα 60 χρόνια της σχεδόν αψεγάδιαστης διαδρομής του στο θέατρο.

Ο γεννημένος το 1938 στην Αθήνα ηθοποιός αποτελεί μια σπάνια περίπτωση ανθρώπου που ζει με τις επιλογές του, έτοιμος να αποδεχθεί τις συνέπειές τους, όποιες κι αν είναι αυτές. Γι’ αυτό, άλλωστε, συνήθιζε να λέει ότι δεν κάνει σχέδια. Επιλέγει και πορεύεται…

Κορυφαία τέτοια επιλογή ήταν η απόφασή του να ασχοληθεί με την υποκριτική και να το κάνει μέσω σπουδών στο Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν. Εκεί έμεινε για δύο χρόνια κι έμαθε την Τέχνη (το «Τ» δεν μπήκε τυχαία κεφαλαίο) από έναν δάσκαλο ο οποίος στο πρόσωπό του είδε τον ιδανικό μαθητή, την ώρα που ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος ανακάλυψε σε αυτόν έναν Θεό επί της Γης. Αυτή η διετία, πριν μεταπηδήσει αργότερα στο Θέατρο Μουσούρη, του έδωσε εφόδια ζωής και όχι απλά την ευκαιρία να ασχοληθεί με τον χώρο.

Εντελώς συμπτωματικά, για όσους πιστεύουν στα τερτίπια της τύχης, εκεί, στο σανίδι της σχολής του Κουν, έμελε να γνωρίσει και ακόμη ένα άτομο που καθόρισε την ζωή του. Την Αθηνά… Αυτός θα έμπαινε στο τρίτο έτος, ενώ εκείνη μόλις εισερχόταν στο Θέατρο Τέχνης. Οι δύο νέοι ερωτεύτηκαν, αγαπήθηκαν και τελικά παντρεύτηκαν με κουμπάρους την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Συμπλήρωσαν κάτι παραπάνω από έξι δεκαετίες κοινής διαδρομής, έχοντας πολλές χαρές, μα και δυσκολίες. «Της οφείλω τα πάντα» λέει συχνά ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος για αυτόν τον «βράχο» της ζωής του, που ακόμη κι όταν τα χρέη που δημιουργήθηκαν από τον ίδιο στο θέατρο, στάθηκε ικανή να κρατήσει το τιμόνι και να βγάλει το οικογενειακό «καράβι» από τις οικονομικές φουρτούνες που αντιμετώπισε. Επιστέγασμα της σχέσης τους αναμφίβολα είναι οι δύο κόρες τους, η Ιωάννα, που είναι σκηνοθέτρια, και η Ελένη, που είναι ζωγράφος.

Από τις υπόλοιπες σχέσεις ζωής δίχως την παραμικρή αμφιβολία ξεχωρίζει αυτή με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο. Οι δυο τους, σε μια σκοτεινή εποχή για την Ελλάδα, όπως ήταν αυτή της χούντας, κατόρθωσαν να περάσουν τα δικά τους μηνύματα, προσπαθώντας σε κάθε επεισόδιο του «Εκείνος κι Εκείνος» αλλά και σε κάθε σκηνή ξεχωριστά να ξεγελάσουν την λογοκρισία.

Η σειρά προβλήθηκε στην ΕΡΤ από τις 19 Ιουνίου 1972 έως τις 9 Φεβρουαρίου 1974, σε σενάριο του Κώστα Μουρσελά, ενώ ένα ριμέικ επιχειρήθηκε πολλά χρόνια αργότερα και συγκεκριμένα το 1989, σε σκηνοθεσία του Κώστα Κουτσομύτη, καθώς από το αρχικό σίριαλ είχε διασωθεί μόνο ένα απόσπασμα από το επεισόδιο «Το αυγό». Δεκατρία από τα σενάρια του Κώστα Μουρσελά προβλήθηκαν τελικά από την ΕΤ2 κι έδωσαν την ευκαιρία και στις επόμενες γενιές να έρθουν σε επαφή με αυτήν την σπουδαία στιγμή της ελληνικής τηλεόρασης.

Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος βέβαια έπαιξε και στον κινηματογράφο, αφού όπως έλεγε, είχε την τύχη το τηλέφωνό του δεν σταμάτησε ποτέ να χτυπά και να δέχεται προτάσεις. Φυσικά, στα δικά μας μάτια ξεχωρίζει η ερμηνεία του ως Τιμολέων Φανφάρας. Ως ο ποιητής στην ταινία «Ξύπνα Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά.

Η επιτυχία του ήταν τόσο μεγάλη ώστε να δεχτεί πολλές προτάσεις αργότερα για να επαναλάβει τον ρόλο, αλλά εκείνος αρνήθηκε πεισματικά καθώς δεν ήθελε να τυποποιηθεί και να τον ταυτίσουν μόνο με αυτό.

Εκείνο, πάντως που δεν είναι ευρέως γνωστό είναι ότι σε αυτό το έργο ο Δημήτρης Ψαθάς είχε στο μυαλό του το να σατιρίσει την μοντέρνα ποίηση, αφού ο ίδιος δεν την αντιλαμβανόταν. Μάλιστα, η κόρη του κορυφαίου θεατρικού συγγραφέα (ανάμεσα σε πολλά άλλα) Μαρία Ψαθά, φέρεται να αποκάλυψε στον Γιώργο Σμυρνή ότι στο «στόχαστρο» ήταν συγκεκριμένος ποιητής και όχι όποιος κι όποιος, αλλά ο νομπελίστας Οδυσσέας Ελύτης!