«Εκεί μένει ο λαουτζίκος»: Πού βρισκόταν ο θρυλικός Μπύθουλας που δεν ήθελε ούτε να βλέπει η Μαντάμ Σουσού

Εκεί έμενε η… φαντασμένη ψευτοαριστοκράτισσα

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80 προβάλλεται από την ΕΡΤ η τηλεοπτική μεταφορά του έργου «Μαντάμ Σουσού». Ο δημιουργός της, Δημήτρης Ψαθάς, δεν βρίσκεται πια στη ζωή για να συμφωνήσει προφανώς και ο ίδιος ότι η σπουδαία ηθοποιός Άννα Παναγιωτοπούλου ενσάρκωσε την ηρωίδα του τόσο καλά που ενδεχομένως να ξεπέρασε ακόμη και τις δικές του προσδοκίες!

Το σίριαλ προβλήθηκε σε δύο σεζόν (1986 και 1987), με κάθε μία να αποτελείται από 13 ημίωρα επεισόδια και λατρεύτηκε αμέσως από το κοινό. Αντίστοιχη μεταφορά είχε γίνει και σχεδόν 15 χρόνια νωρίτερα, με την Άννα Παϊτατζή το 1972, ενώ το 1948 είχε γυριστεί και αντίστοιχη ταινία με την Μαρίκα Νέζερ στον πρωταγωνιστικό ρόλο και τον Βασίλη Λογοθετίδη στο πλευρό της. Ακόμη παλιότερα –και μάλιστα στη διάρκεια της Κατοχής το 1942- ανέβηκε και στο θεατρικό σανίδι, όπου εκεί την Μαντάμ Σουσού ενσάρκωσε η Κατερίνα Ανδρεάδη, πιο γνωστή ως η «Κυρία Κατερίνα».

Η πρώτη εμφάνιση πάντως της ηρωίδας του Δημήτρη Ψαθά ήταν το μακρινό 1939 όταν το περιοδικό «Θησαυρός» δημοσίευε σε εβδομαδιαία βάση τις ιστορίες της, ενώ αργότερα κυκλοφόρησε σε μορφή ολοκληρωμένου βιβλίου. Επανεκδόθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’70, με τον ίδιο τον συγγραφέα να αναφέρει στο οπισθόφυλλο χαριτολογώντας ότι ήλπιζε –επιτέλους- η Μαντάμ Σουσού να τον άφηνε ήσυχο!

Δυστυχώς έφυγε από την ζωή στις 13 Νοεμβρίου του 1979 και δεν πρόλαβε να δεν την Άννα Παναγιωτοπούλου να δίνει την ερμηνεία της ζωής της και να απογειώνει το ρόλο της φαντασμένης ψευτοαριστοκράτισσας που ζούσε στον θρυλικό Μπούθουλα και ντρεπόταν όσο τίποτα για αυτό.

Η Ελληνίδα ηθοποιός έδωσε ένα πραγματικό ρεσιτάλ ερμηνείας, επιστρατεύοντας την απόλυτη… ξινίλα κάθε φορά που αναγκαζόταν να συναναστρέφεται σε αυτή την απόλυτα λαϊκή φτωχογειτονιά ανθρώπους τους οποίους σαφώς και δεν θεωρούσε της… τάξης της, παρά το γεγονός ότι και η ίδια ήταν μία από αυτούς. Κάτι που βεβαίως έκρυβε επιμελώς και δεν παραδεχόταν, αντιμετωπίζοντς όλους τους άλλους αφ’ υψηλού. Ακόμη και αυτόν τον δύσμοιρο τον σύζυγό της που σαν γνήσιος λαϊκός άνθρωπος του μεροκάματου ήταν ψαράς. Η… ψαρίλα ήταν αβάσταχτη για την Μαντάμ Σουσού που συνήθιζε να αποκαλεί τον άντρα της «πτωχό Παναγιωτάκη» κάθε φορά που εκείνος επιχειρούσε να την κατεβάσει από το… ουράνιο τόξο στο οποίο νόμιζε ότι ζούσε. Στο ρόλο του δυστυχή… Παναγιωτάκη έπαιξε εξαιρετικά ο Θανάσης Παπαγεωργίου.

Οι ατάκες της έσταζαν χολή κι έμειναν στην ιστορία οι αναφορές της στο «υπηρετικόν προσωπικόν» κάθε φορά που μιλούσε στην… καψερή υπηρέτρια (την ενσάρκωσε η ηθοποιός Νατάσα Ασίκη) στην οποία είχε δώσει αυθαίρετα το γαλλικό όνομα Μαρί-Λεονί, ενώ μόνο γέλια προκαλούσε όταν δοκίμαζε και η ίδια να μιλήσει την γλώσσα με το χοντροκομμένο «αντρέ…» όταν έδινε την συγκατάθεσή της για να εισέλθει ακόμη και ο άντρας της στο δωμάτιο.

Φυσικά δεν παραδεχόταν ποτέ ότι έμενε στον Μπούθουλα ή Μπύθουλα, δηλαδή μια φτωχική γειτονιά στον σημερινό Κολωνό, όπου τότε λίμναζαν τα νερά και κυριαρχούσε η δυσοσμία! Ήταν ακριβώς το αντίθετο με τον Βούθουλα που βρισκόταν στην Αγία Φωτεινή, με τα ειδυλλιακά νερά του Ιλισσού να δημιουργούν ένα πραγματικά όμορφο σκηνικό. Βέβαια η ίδια απέφευγε να πει ευθέως την κατοικία της με το όνομά της και προτιμούσε να πουλάει φούμαρα λέγοντας το επίσης καταπληκτικό «Ακαδημία Πλάτανος», αντί φυσικά για Πλάτωνος!