Το ότι το σινεμά περνάει μια κρίση λόγω της τηλεοπτικής ακμής, είναι γνωστό. Ότι για να μπορέσει να επιβιώσει στράφηκε σε μια δεξαμενή ιστοριών που έχουν μια τυποποίηση και εγγυώνται την επιτυχία, είναι κι αυτό αναμφισβήτητο.
Γι΄αυτό άλλωστε ο Μάρτιν Σκορτσέζε έχει αρχίσει να γκρινιάζει εδώ κι ενάμιση μήνα. Το Joker μπορεί να αποτελέσει την ανατροπή του σκηνικού, αλλά θεωρείται απίθανο κάτι τέτοιο. Κι ίσως γίνει ακόμα πιο απίθανο μετά και την κυκλοφορία του Disney+ με τη σειρά The Mandalorian. Ποιο θα είναι το απίθανο;
Το σινεμά να ανακάμψει και να φτάσει στο σημείο να στέκεται όρθιο απέναντι στην τηλεοπτική παραγωγή. Με το τελευταίο Star Wars να κυκλοφορεί στις αίθουσες τον Δεκέμβριο, δεν υπάρχει κάτι άλλο μεγαλεπήβολο για τα επόμενα 2 χρόνια σε κινηματογραφικό επίπεδο. Αντιθέτως, υπάρχουν πλείστα όσα σε επίπεδο streaming.
Η αποχώρηση των σεναριογράφων του Game of Thrones από το πρότζεκτ της νέας τριλογίας του Star Wars είναι το πρώτο βήμα ανακατεύθυνσης της σκέψης των ανθρώπων της Disney. Το The Mandalorian είναι το καθοριστικό βήμα, ώστε στη Disney να συνειδητοποιήσουν ότι το περιεχόμενο που έχουν για την πλατφόρμα τους, καλύπτει εξ ολοκλήρου τους στόχους τους και πιθανότατα με πολύ χαμηλότερο κόστος. Ή με ίδιο κόστος που φέρνει έσοδα σε μεγαλύτερο βαθμό.
Η σειρά που προέρχεται από τη μυθολογία του Star Wars και την υπογράφει ο Τζον Φαβρό, μοιάζει να είναι μια από τις καλύτερες της χρονιάς. Όλες οι κριτικές στο εξωτερικό την τοποθετούν ψηλά στη δική τους λίστα. Οι βαθμολογίες σε IMDB και τα συναφή είναι στο υψηλότερο επίπεδο.
Ήδη στη Disney συζητούν με τον Φαβρό για το ανώτερο δυνατό όριο σεζόν που μπορεί να φτάσει η σειρά και έχουν επαφές με σεναριογράφους που υπό την καθοδήγηση του Φαβρό θα παράξουν κι άλλο υλικό για άλλες σειρές.
Αυτή τη στιγμή το brand της Disney είναι πανίσχυρο. Στην καλύτερη θέση που έχει βρεθεί. Πρακτικά δεν έχει ανάγκη οικονομική από μια ταινία αυτού του franchise. Δεν έχει ανάγκη από κανενός είδους ταινία πλέον. Κι αυτό δείχνει μια κατεύθυνση που μπορεί να πάρει το παγκόσμιο σινεμά σε λίγα χρόνια.
Όλα είναι συγκοινωνούντα δοχεία, τίποτα δεν μετριέται ξεχωριστά. Δεν είναι μόνο ότι οι streaming πλατφόρμες κάνουν τα πάντα για να προσελκύσουν τα δυνατότερα ονόματα της βιομηχανίας. Είναι κι ότι τα δυνατότερα ονόματα της βιομηχανίας προσεγγίζουν τις πλατφόρμες γιατί, όπως είπε ο Σκορτσέζε σε μια συνέντευξη στις αρχές Οκτωβρίου, προσφέρουν στον δημιουργό την ασφάλεια και την απρόσκοπτη δημιουργία. Οι ταινίες για τις πλατφόρμες δεν κρίνονται από έσοδα. Είναι μια επένδυση της πλατφόρμας, που πληρώνεται από τις συνδρομές.
Το Mandalorian, μια πραγματικά εξαιρετική σειρά, ίσως είναι αυτό το σημείο τομής, ίσως είναι αυτή που θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο την πορεία του κινηματογράφου προς την τηλεοπτική δομή.
Αν σκεφτεί κανείς ότι κρατάει όλη τη βάση του πιο φανατικού κοινού του σινεμά, αλλά και την δυσκολία μετάβασης της Marvel σε μια νέα εποχή χωρίς τους κλασικούς Avengers, γίνεται αντιληπτό πως το σινεμά θα μετατραπεί και με τη βούλα σε ένα χόμπι. Σαν τα πειραματικά θέατρα. Αυτό θα φέρει περισσότερες ευκαιρίες αναγνώρισης για σκηνοθέτες ανά τον κόσμο, αλλά θα μεταφέρει όλο το χρήμα στις πλατφόρμες, άρα θα χαράξει την mainstream γραμμή.
Ήταν κάτι που το περιμέναμε να συμβεί, όχι όμως με τέτοια ταχύτητα και σε αυτόν τον βαθμό. Η αρτιότητα του Mandalorian που έπεται του Star Wars χρονικά και πηγάζει από εκεί, ίσως είναι αυτή που θα “τελειώσει” το franchise από την κινηματογραφική του υπόσταση. Άλλωστε, στο Χόλιγουντ είναι όλα…μπίζνα. Η ελαχιστοποίηση του ρίσκου είναι απαιτούμενο, όχι απλώς στόχος.
Και σειρές όπως το Mandalorian εξυπηρετούν προς αυτή τη λογική. Είναι λες και το Star Wars έχτιζε τόσα χρόνια τον μύθο, για να μπορέσει να αξιοποιηθεί-κεφαλαιοποιηθεί σε μια streaming πλατφόρμα και εις βάρος του ίδιου του σινεμά!
Υ.Γ. Έχει πολύ ενδιαφέρον στο Mandalorian να δούμε αν πρόκειται για ένα subliminal origin του Γιόντα κι είναι από τα στοιχεία που έχουν φέρει αποθέωση στη σειρά από τους φανατικούς.