Από την πρώτη στιγμή που κυκλοφόρησε το trailer και μάθαμε κάποιες λεπτομέρειες για την ταινία 1917 του Σαμ Μέντες, όλοι συμφωνήσαμε πως θα είναι αντίστοιχη του Dunkirk και του Saving Private Ryan. Όχι μόνο εδώ στο Menshouse. Στην πλειονότητα των sites.
Απ΄αυτή την ενθουσιώδη υποδοχή μέχρι την «δεν υπάρχουν εντονότερες λέξεις να την περιγράψουν» υποδοχή που φτάνει στα μάτια μας από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, υπάρχει μια τεράστια απόσταση. Όση κι η απόσταση από δω μέχρι την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο Σαμ Μέντες έχει προσφέρει ένα από τα 3-4 καλύτερα James Bond όλων των εποχών. Σίγουρα το καλύτερο του 21ου αιώνα. Μπαίνει στο ζύγι και η παρουσία του Ρότζερ Ντίκινς, ενός θρυλικού κινηματογραφιστή που έχει αναλάβει τη φωτογραφία της ταινίας.
Και πάλι όμως…Αυτά τα δύο στοιχεία δεν οδηγούν αυτόματα σε ένα τέτοιο τελικό αποτέλεσμα, όπως αποτυπώνεται στα λόγια των κριτικών που είδαν την ταινία σε ειδική προβολή στη Νέα Υόρκη. Είναι η δουλειά των δύο και όλων των υπολοίπων που φαίνεται ότι θα μας χαρίσουν ένα βαθύ και ισοπεδωτικό συναισθηματικά war epic. Πολλοί λένε ότι είναι το καλύτερο μετά το Saving Private Ryan. Κάποιοι λένε πως είναι το κορυφαίο σε αυτό το είδος. «Πρωτοφανές» για το είδος, είναι ο ακριβής προσδιορισμός.
Και να σκεφτεί κανείς πως αυτή είναι η 4η ταινία με τόσο μεγάλο ντόρο πριν καν προβληθεί. Έχουν προηγηθεί το Once Upon A Time In Hollywood, το Joker, τώρα το The Irishman και σύντομα το 1917. Κάτι που προμηνύει μια τρομερά δυνατή και ανταγωνιστική χρονιά εν όψει των μεγάλων βραβεύσεων.
Το 1917 μάλιστα θα κυκλοφορήσει τα Χριστούγεννα, στις 25 Δεκεμβρίου, και θα είναι αναμφίβολα ένα χριστουγεννιάτικο δώρο.
Η ταινία πραγματεύεται την προσπάθεια δύο Βρετανών στρατιωτών να βρεθούν από τη μια πλευρά της Γαλλίας στην άλλη και να προλάβουν να ενημερώσουν ένα βρετανικό στράτευμα για την παγίδα που τους έχουν στήσει οι Γερμανοί. Σε αυτό το στράτευμα μάλιστα είναι ο αδερφός του ενός εκ των δύο. Από τις κριτικές ιδιαίτερη μνεία γίνεται στον Τζορτζ ΜακΚέι, τον έναν εκ των δύο, που τον είχαμε θαυμάσει και στο Captain Fantastic. Η μνεία του είναι σε βαθμό που αρχίζουμε να σκεφτόμαστε ότι το ξεκάθαρο Όσκαρ του Φοίνιξ μπορεί και να μην είναι τόσο ξεκάθαρο. Ο έτερος είναι ο Τόμεν του Game of Thrones, ο Ντιν Τσάπμαν.
Αυτό που αξίζει να αναφερθεί για την ταινία αφορά στον τρόπο γυρίσματος της. Είναι όλο μια λήψη. Δεν υπάρχει κανέναν cut. Προφανώς κόβονται σκηνές στο μοντάζ, αλλά η κάμερα στα γυρίσματα μία που άνοιξε και μία που έκλεισε στο τέλος. Κατεγράφησαν τα πάντα και ο Μέντες φαίνεται πως τοποθέτησε σε πραγματικές συνθήκες πολεμικού πρελούδιου τους ηθοποιούς θέλοντας να καταγράψει κάθε κακουχία στο πρόσωπό τους. Γυρίστηκε με τρόπο που λογικά θα σημάδεψε συναισθηματικά τους συντελεστές. Τώρα, μένει να το κάνει και με τους θεατές…