Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Ζούμε σε μια από τις πιο συντηρητικές περιόδους της ανθρωπότητας. Δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε το πώς και το γιατί. Εδώ στην Ελλάδα ειδικά έχουμε διαρκώς δείγματα επιστροφής σε φοβικές κοινωνίες.
Την ίδια στιγμή, στο επίπεδο της βιομηχανίας του θεάματος έχουμε την άνθιση του streaming και την διαμόρφωση ενός χάρτη τεράστιου ανταγωνισμού. Πώς συνδέονται αυτά τα δύο; Συνδέονται στην περίπτωση του Messiah, μιας σειράς που θα κυκλοφορήσει το Netflix στην αυγή του 2020 και αυτή η αυγή μπορεί να μετατραπεί γρήγορα σε σκοτάδι. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το εν Ελλάδι κοινό του, αλλά και σε χώρες που υπερισχύει ο χριστιανισμός.
Κι αυτό γιατί το Messiah πραγματεύεται ένα θρησκευτικό σενάριο, την περίπτωση της Δευτέρας Παρουσίας. Και το κάνει έχοντας για πρωταγωνιστή έναν άντρα με καταγωγή από τη Μέση Ανατολή, ενώ συνδέει κάπως και την εξαθλίωση της Συρίας. Με το χέρι στην καρδιά, σε αυτή την κοινωνία, πιστεύει κανείς πως δεν θα ξεσηκωθεί κόσμος για να ακυρωθεί η σειρά ή δεν θα υπάρξουν απώλειες χρηστών από το Netflix γιατί μπορεί να υπερέβη τα εσκαμμένα;
Το παράδειγμα με το πολύ καλό αισθητικά/καλλιτεχνικά Good Omens του Amazon είναι πολύ πρόσφατο, με 20.000 κόσμο να εξοργίζεται και να ζητάει από το Netflix να ακυρώσει τη σειρά, ενώ δεν είναι δικής του παραγωγής.
Από το πρώτο trailer του Messiah, δεν διαφαίνεται καν το καλλιτεχνικό αντίβαρο για να αντιτάξει κάποιος σε ένα κλειστό μυαλό που ενδεχομένως θα αντιδράσει με μίσος και φουλ συντηρητικά απέναντι σε ένα σενάριο μυθοπλασίας.
Στη συγκεκριμένη σειρά εκτός από τον χριστιανισμό, ίσως εμπλακεί έντονα και η μουσουλμανική θρησκεία, αφού φαίνεται πως θα υπάρχει μια ανατροπή μετάβασης. Ο κεντρικός ήρωας λέγεται al-Masih, αλλά στο αρχικό κάστινγκ λεγόταν Dajjal, ο οποίος είναι ένας δαίμονας στα αραβικά κείμενα και πρακτικά είναι η μετενσάρκωση του Αντίχριστου, σύμφωνα με τα ιερατικά κείμενα. Γι΄αυτό κιόλας στο trailer υπάρχει το ερώτημα «Θαύμα ή απάτη;» που σίγουρα δημιουργεί ίντριγκα σε συγκεκριμένο εθνολογικά κοινό.
Πάντως, το σχετικά καλό trailer δεν δημιουργεί προδιάθεση για καλή σειρά, αφού μοιάζει απίθανο να μπορεί να απευθυνθεί σε κοινό που θα ασχοληθεί με κάτι πέραν του θρησκειολογικού, σε κάποιους δηλαδή που θα ήθελαν να το δουν ως μια μυθολογία. Κι αυτό είναι ένα δεύτερο στοιχείο που ίσως κοστίσει το Netflix.
Αν με αυτή τη σειρά δημιουργηθεί μεγάλος ντόρος και δη ο αρνητικός που αναμένεται λόγω του πολύ λεπτού ζητήματος, τότε θα ταυτιστεί το brand της πλατφόρμας με τη σειρά, έστω και για ένα διάστημα. Θα είναι όμως ένα διάστημα στο οποίο η Disney θα αρχίσει να απλώνεται στην ευρωπαϊκή αγορά, ενώ θα ετοιμάζεται και το HBO platform με την τεράστια βιβλιοθήκη της Warner Bros.
Γι΄αυτό το λόγο το Messiah είναι ένα πολύ μεγάλο ρίσκο, με το Netflix να επιβάρυνε αρκετά το brand του σε επίπεδο σειρών με κάποιες κακές παραγωγές, όπως το Chambers, ενώ οι κινηματογραφικές του παραγωγές ανεβαίνουν διαρκώς επίπεδο.
Σε αυτό να σημειωθεί πως το Netflix προσφάτως ανακοίνωσε την διάσωση του θρυλικού σινεμά Paris στο Μανχάταν κι αυτό είναι μια τακτική που έχει πολλές ερμηνείες και μπορεί να σημαίνει κάτι σημαντικό για την εξελικτική διαδικασία της εταιρείας κι επομένως του περιεχομένου της. Μια πρώτη σκέψη είναι πιθανώς ένας διαχωρισμός του κινηματογραφικού με το τηλεοπτικό περιεχόμενο, για μεγαλύτερη ευελιξία σε επίπεδο κυκλοφορίας.
Το έτερο ίσως δείχνει πως σε ένα πιο μακρινό επίπεδο, κι όσο θα μειώνεται η ικανότητα συγκέντρωσης και δέσμευσης του κοινού με μια σειρά, θα αρχίσουν να εκλείπουν οι σειρές και θα επικεντρωθεί σε μεγάλες παραγωγές κινηματογραφικού επιπέδου, αλλά για οικιακή κατανάλωση. Θα είναι δηλαδή η ένωση του σινεμά με την τηλεόραση που για ένα διάστημα θα γίνει ένα καθολικό υβρίδιο. Σενάριο επιστημονικής φαντασίας; Πολύ μακρινό μέλλον; Μπαρούφες δικές μας; Μπορεί όλα μαζί, μπορεί και τίποτα…