Ο Φίλιπ Ροθ είναι ένας από τους κορυφαίους λογοτέχνες της Αμερικής, αλλά και εν συνόλω της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ιδίως για τον 20ο αιώνα.
Αμερικανικό Ειδύλλιο, Ανθρώπινο Στίγμα, Ζούκερμαν Δεσμώτης, Το Θέατρο του Σαμπάθ, Νέμεσις, Το Σύνδρομο Πορτνόι είναι βιβλία που έχουν κατακτήσει βραβεία, έχουν βρεθεί για καιρό στα ευπώλητα σε διάφορες χώρες του κόσμου και αποτελούν αναγνώσματα που δεν φεύγουν εύκολα από το μυαλό του αναγνώστη.
Την υψηλότερη θέση στο πόντιουμ του συγγραφικού του έργου κατέχει φυσικά η Συνωμοσία Εναντίον της Αμερικής και η τηλεοπτική μεταφορά του βιβλίου αυτού δε θα μπορούσε παρά να προκαλέσει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Ένα ενδιαφέρον που πολλαπλασιάστηκε σε άπειρο βαθμό όταν έγινε γνωστό πως την τηλεοπτική του προσαρμογή θα έκαναν ο Ντέιβιντ Σάιμον παρέα με τον Εντ Μπερνς, δημιουργοί του καταπληκτικού The Wire. Κι όλο αυτό υπό την σκέπη του HBO. Πολλοί οι πειρασμοί και πώς να αντισταθείς..;
Πολύ περισσότερο όταν μας εμφανίζεται ακόμα μια ευκαιρία να ανοίξουμε ένα παράθυρο στην Ιστορία των ΗΠΑ και κατ΄επέκταση του κόσμου, και να δούμε τι θα συνέβαινε αν άλλαζε ένα συγκεκριμένο γεγονός. Στην περίπτωση μας αφορά την εκλογή του Φράνκλιν Ρούζβελτ το 1940, η οποία δεν συνέβη. Αντιθέτως, εξελέγη ο αντισημίτικος Τσαρλς Λίντμπεργκ, ένας αεροπόρος που θεωρείτο ήρωας εκείνη την εποχή.
Η εκλογή του προκαλεί ταραχή και φόβο στους Εβραίους που ζουν στην Αμερική, ιδίως τη Νέα Υόρκη και το Νιου Τζέρσι, όπου είναι μεγάλες οι κοινότητες, καθώς όχι μόνο τους κατηγορεί ανοικτά ότι σέρνουν τις ΗΠΑ σε έναν πόλεμο χωρίς διακύβευμα, αλλά υπογράφει και συμφωνία συνεννόησης με τον Χίτλερ. Μια συνεννόηση που δεν μπορεί παρά να κρύβει θάνατο για τους Εβραίους.
Όλο αυτό το παρακολουθούμε μέσα από την καθημερινότητα της οικογένειας των Λεβίν, του Χέρμαν και της Ελίζαμπεθ με τους δύο τους γιους και τον ανιψιό τους, τον Άλβιν, που παίζει καταλυτικό ρόλο στην ιστορία, τουλάχιστον για τα μάτια του μικρού Ροθ, μιας και η συνωμοσία είναι εμβριθής σε στοιχεία της παιδικής του ηλικίας που διαπλέκονται στα φαντασιακά-ιστορικά που παραθέτει.
Το Plot Against America πιθανότατα να ήταν μια από πιο αδιάφορες τηλεοπτικές μεταφορές βιβλίων, ιδίως αν τη συγκρίνουμε με το μέγεθος του βιβλίου. Στα πρώτα τρία επεισόδια κινείται πολύ αργά και είναι αρκετές οι στιγμές που δείχνει αδύναμη να κρατήσει έναν αλλιώς μαθημένο θεατή. Έχει όμως μια τέτοια υπόσχεση στο τέλος κάθε επεισοδίου που σε μεταφέρει ως τα μέσα του τέταρτου, όπου κατατίθεται με πολύ πιο εναργή τρόπο η συγγραφική ικανότητα του διδύμου του Wire.
Καθώς αποφασίζουν να αποχωριστούν σε αρκετές σκηνές την πλοκή του βιβλίου, βλέπουμε ένα 5ο κι ένα 6ο επεισόδιο με πολύ έντονες ερμηνείες, με σκηνές που ρέουν χωρίς να πλατιάζουν και αυτομάτως αλλάζει το φορτίο της σειράς.
Με την Ζόε Καζάν και τον Μόργκαν Σπέκτορ να αποδίδουν με τρομερή ευστοχία και ευστροφία τον ψυχισμό των χαρακτήρων τους από το πρώτο κιόλας επεισόδιο και με την Γουινόνα Ράιντερ να μας δείχνει πως είναι μια πολύ σημαντική ηθοποιός που αδίκησε ίσως τον εαυτό της, η Συνωμοσία Εναντίον της Αμερικής καταφέρνει να φανερώσει και τους συνεκτικούς δεσμούς της με τις ΗΠΑ του σήμερα.
Η Συνωμοσία του Ροθ δεν είναι fiction τα τελευταία 4 χρόνια. Απλώς δεν ενορχηστρώνεται από έναν λαϊκό ήρωα, όπως ήταν ο Λίντμπεργκ, μα από μια ξεπεσμένη φιγούρα, ένα ανδρείκελο. Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά όμως παραμένουν παρεμφερή. Κι αυτή η επαφή με την πραγματικότητα δίνει παραπάνω πόντους και μπόι στη σειρά.
Από τα πιο ανυψωτικά στοιχεία της σειράς είναι το φινάλε της. Αν έχεις διαβάσει το βιβλίο, δεν σε νοιάζει πραγματικά αν η σειρά θα παραμείνει απόλυτα πιστή. Αν δεν το έχεις διαβάσει, τελειώνει με τέτοιο τρόπο που δεν σκέφτεται ποιο είναι το τέλος. Μένεις να φαντασιώνεσαι αυτό το cliffhanger και την εξέλιξη που ενδεχομένως θα μπορούσε να πάρει η ιστορία των Λεβίν και κυρίως του Άλβιν.
Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την αύρα που υποφώσκει, μα και την επένδυση της μουσικής και το μοντάζ του ήχου, συνθέτουν μια σειρά με σαφές αισθητικό αποτέλεσμα, που εν τέλει υπερβαίνει τη συμβατικότητα του ενδιαφέροντος για την πλοκή.