Πρώτη σε θεάσεις παντού: Η ταινία που οι φαν ζητούν να «κατέβει» από το Netflix για τον πιο άδικο λόγο (Vid)

Είναι γνωστό και μάλλον αναμενόμενο: η ικανότητα των ΗΠΑ να δημιουργούν παγκόσμιες τάσεις, να διεθνοποιούν την εσωτερική τους επικαιρότητα είναι εντυπωσιακή. Και τμήμα αυτής της μαζικής εξαγωγής δεν είναι μόνο η κοινωνική και πολιτική της πραγματικότητα αλλά και η παραγωγή της ποπ κουλτούρας.

Με δεδομένο πως αυτή η τελευταία έχει την δυνατότητα να αποτυπώνει αλλά και να επηρεάζεται από την κοινωνική κίνηση δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί πως αν παρατηρήσουμε τις τάσεις στον αμερικάνικο κινηματογράφο και εν γένει την αμερικάνικη ποπ κουλτούρα, μπορούμε και να καταλάβουμε τι παίζει κοινωνικά στις ΗΠΑ.

Βέβαια, στην παρούσα συγκυρία δεν χρειάζεται κανείς να είναι κάνας μεγάλος αναλυτής για να καταλάβεις τι είναι αυτό που έρχεται να αποτυπώσει στο σήμερα η ποπ κουλτούρα. Υπό μια έννοια άλλωστε, η ίδια η εξέγερση που συμβαίνει στις ΗΠΑ, οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις των μαύρων κοινοτήτων στις αμερικάνικες πόλεις, συναποτελούν (και) ένα μεγάλο ποπ φαινόμενο: αρκεί να δει κανείς πόσες διασημότητες έχουν πάρει θέση για το ζήτημα όλη αυτή την περίοδο.

Με βάση όλα τα παραπάνω δεν αποτελεί μεγάλη έκπληξη η φασαρία που έχει δημιουργηθεί στους κόλπους του Netflix με το «The Help» την ταινία του 2011 («Οι Υπηρέτριες» στα ελληνικά) που πραγματεύεται τις σχέσεις μιας λευκής αστής της δεκαετίας του ’60 με μια μαύρη υπηρέτρια και η οποία έχει ως βασικές της θεματικές τον ρατσισμό και τις διακρίσεις που υφίστανται οι μαύροι άνθρωποι διαχρονικά στις ΗΠΑ. Απόλυτα λογικά το «The Help» βρέθηκε μέσα στις πιο δημοφιλείς ταινίες του Netflix αυτού του μήνα.

Όμως, ενώ εκ πρώτης όψεως δεν υπάρχει κανένας λόγος να ενοχληθεί κανείς με μια ταινία που καταγγέλλει ανοιχτά και ξεκάθαρα τον ρατσισμό (εκτός από τους ίδιους τους ρατσιστές προφανώς), ενώ πρόκειται δηλαδή για μια ξεκάθαρα αντιρατσιστική ταινία, πολλοί άνθρωποι δεν το βλέπουν έτσι. Για πολλούς το «The Help» είναι μια ταινία με «λευκή» οπτική, απόρροια του γεγονότος ότι είναι δημιουργία μιας λευκής σκηνοθέτιδος, της Τέιτ Τέιλορ.

Κατά πολλούς, η εν λόγω ταινία ανήκει σε μια φιλελεύθερη κατηγορία ταινιών που έχουν την τάση να αρνούνται τον ρατσισμό αλλά και να τον παρουσιάζουν πιο εξευγενισμένο από όσο είναι, να προσδίδουν μια ανάλαφρη νότα στα τεκταινόμενα που σχετικοποιεί το πόσο σοβαρό είναι το θέμα που πραγματεύονται. Αντίστοιχη κριτική είχε γίνει και στο πρόσφατο «The Green Book». Και κάπως έτσι, έχει σηκωθεί μια μεγάλη ιντερνετική βαβούρα μέσω της οποίας εκφράζεται η απαίτηση να κατέβει η ταινία από το Netflix.

Για να είμαστε ειλικρινείς, υπάρχει μια δόση αλήθειας σε αυτή την κριτική. Η Βιόλα Ντέιβις, χρόνια μετά την προβολή της ταινίας στα σινεμά, είχε ενισχύσει αυτή την κριτική λέγοντας πως δεν θα ξαναέπαιζε σε αυτή την ταινία. Όμως ταυτόχρονα, υπάρχει και μια μεγάλη δόση υπερβολής σε όλο αυτό. Δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς άλλωστε πως «The Help» προέκυψε περίπου μια δεκαετία πριν και μάλιστα σε μια περίοδο που η προεδρία Ομπάμα είχε κάνει πολλούς να ξεχάσουν την ίδια την ύπαρξη του ρατσισμού. Το «The Help» υπενθύμισε με τον τρόπο του πως η συζήτηση περί ρατσισμού που έμοιαζε να κλείνει, πρέπει άμεσα να ξανανοίξει.

Εντάξει, το έκανε με τον κλασικό, γλυκανάλατο χολιγουντιανό τρόπο. Πράγματι, αν έβγαινε με αυτό το χαριτωμένο ύφος σήμερα, που καίγεται η Αμερική από φλόγες εξέγερσης, θα ήταν πιο ενοχλητικό. Όμως με βάση το context της εποχής της, το χώσιμο που τρώει είναι κομματάκι άδικο.