Η ΕΡΤ αλλάζει το τηλεοπτικό τοπίο με σειρές όπως το «Τα Καλύτερα Μας Χρόνια»

Είναι η πιο προσεγμένη προσπάθεια της δημόσιας τηλεόρασης να πείσει το κοινό πως μπορεί να γίνει επιλογή μυθοπλασίας.

Μία από τις πιο σημαντικές φράσεις που έχουν βγει από τις λαϊκές θυμοσοφίες, είναι αυτή που λέει πως πρέπει να ξέρεις μέχρι που μπορείς να απλώσεις τα πόδια σου.

Για πολλούς αυτή η φράση είναι συνώνυμο του περιορισμού, υποδηλωτικό κομμένων φτερών και παραλλάχθηκε στα χρόνια σε «να απλώνεις τα πόδια σου μέχρι εκεί που τελειώνει το πάπλωμα».

Στο δικό μου μυαλό δεν έχει να κάνει με κάτι τέτοιο. Έχει να κάνει με μια ρεαλιστική προσέγγιση της κατάστασης που θα σε βοηθήσει να χτίσεις. Αν γνωρίζεις που φτάνουν τα πόδια σου, τα απλώνεις ως το τέρμα, σιγουρεύεις αυτή τη θέση και στην πορεία φροντίζεις να μεγεθύνεις τον χώρο για να απλωθούν παραπάνω. Πάντοτε όμως με τρόπο στέρεο.

Γνωρίζοντας λοιπόν ως τηλεοπτικό κοινό τούτης της χώρας ποιες είναι οι σειρές που έχουν κάνει επιτυχία στο παρελθόν, τι ποιοτικό προκείμενο και υπερκείμενο τις χαρακτήριζε και ποια είναι τελικά τα ερεθίσματα στα οποία αντιδρά το σύγχρονο κοινό, που δεν είναι αποκλειστικά τηλεοπτικό, η ΕΡΤ πήρε την απόφαση μετά από αρκετά χρόνια να ρίξει μια πολύ καλή ζαριά στο κομμάτι της μυθοπλασίας.

Και δεν ήταν μια ξέμπαρκη, μια μόνη επιλογή. Ήταν προϊόν της αλλαγής νοοτροπίας, η οποία οικοδομήθηκε στο ERTFLIX και θέλει να παρασύρει το κοινό που μένει πεισματικά στην τηλεόραση σε μια διαφορετική λειτουργία.

Οι άνθρωποι που είναι της νετφλιξοκουλτούρας, λογικά θα υποδεχτούν με θετική διάθεση και κριτική σκέψη το πρότζεκτ της δημόσιας τηλεόρασης. Υπάρχει όμως και μια πληθώρα ανθρώπων που θέλουν κάπως να παρακινηθούν.

Γι΄αυτό κιόλας αυτό που θα μετρήσει στις νέες σειρές που ξεκίνησαν την πορεία τους αυτή την εβδομάδα, δεν είναι μόνο τα νούμερα τηλεθέασης. Ίσως και να μην είναι αυτά το βασικό κριτήριο, μιας και οι σειρές αυτές μπορούν να συνδεθούν με το κοινό μέσω της πλατφόρμας ERTFLIX κι ας γίνεται η εκκίνηση της ιστορίας από μια τηλεόραση που βρέθηκε για πρώτη φορά σε ένα οικογενειακό σαλόνι.

Ας γίνω όμως πιο συγκεκριμένος, καθώς η αιτία και το επίκεντρο αυτής της έκθεσης ιδεών είναι η σειρά Τα Καλύτερα Μας Χρόνια της Όλγας Μαλέα, σε παραγωγή της Tanweer, που είναι μια ελεγειακά απλή αναπαράσταση ενός μικροαστικού κόσμου που αναπτύχθηκε στην Ελλάδα στα χρόνια της δικτατορίας, χρόνια κατά τα οποία ο υπόλοιπος κόσμος βίωνε μια άνοιξη, είτε αυτό αφορούσε τεχνολογικά επιτεύγματα όπως η τηλεόραση είτε την κατάκτηση του διαστήματος.

Στα πρώτα δύο επεισόδια που προβλήθηκαν Πέμπτη και Παρασκευή στην ΕΡΤ1 – θα προβάλλονται κάθε βδομάδα στις 22:00 αυτές τις δύο ημέρες – είδαμε μια πλειάδα καλών ηθοποιών που γνωρίζουν και τους τηλεοπτικούς όρους μα και τους υποκριτικούς, να αναδεικνύουν μια ελληνική κοινωνία που σχηματιζόταν στις αρχές του ’70.

Κι ενώ η εποχή είναι μαύρη, σκοτεινή, η αποτύπωση έχει τέτοια πετυχημένη δηκτικότητα, που με αυτή την απόσταση 50 πλέον ετών, μπορείς να την αντιμετωπίσεις με χιούμορ και να δεις όσα διακυβεύονταν εσωτερικά σε κάθε άνθρωπο, πέραν του συλλογικού πλαισίου. Δεν είναι πότε δεδομένο κάτι τέτοιο για μια μυθοπλασία, πολύ περισσότερο όταν προβάλλεται στη χώρα στην οποία εκτυλίσσεται η ιστορία και πηγάζει από μια υπαρκτή εποχή με τόσες συμπαραδηλώσεις.

Από την υπέροχη φωνή του Βασίλη Χαραλαμπόπουλου που οποιαδήποτε έρευνα αγοράς θα μπορούσε να αποδείξει ότι «ζεσταίνει» και ελκύει τον ακροατή-τηλεθεατή, ως τη σύνδεση αυτής της ζεστασιάς με το παιδί-αστέρι που αναδείχθηκε στις διαφημίσεις της CosmoteTV μέσα στο 2020, Τα Καλύτερα Μας Χρόνια έχουν τη δυναμική να γίνουν μια οικογενειακή σειρά εφάμιλλη επιτυχημένων αντίστοιχων της προπερασμένης δεκαετίας.

Έχει επίσης αυτή η σειρά και τους ανθρώπους για να την κάνουν ναυαρχίδα της ΕΡΤ στην προσπάθεια της να σταθεί ισάξια απέναντι σε κανάλια που χρόνια τώρα έχουν τη μερίδα του λέοντος στη μυθοπλασία, όπως ο Alpha και ο ANT1. Άλλωστε, ζούμε σε μια τηλεοπτική εποχή που κανένα κανάλι δεν έχει τόσο απόλυτη κυριαρχία σε αυτό, με τον Alpha να βρίσκεται σε περίοδο αναπροσαρμογής, τον ΑΝΤ1 να κάνει φέτος για δεύτερη χρονιά ένα σημαντικό ποντάρισμα και με το MEGA να ζει ακόμα με το ένδοξο παρελθόν.

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα εξελιχθεί αυτή η προσπάθεια, γιατί αν πετύχει θα έχει την ιδιατερότητα πως συνδέθηκε και με την ψηφιακή εξέλιξη ενός κοινού μεταιχμιακού κι είναι πολύ πιθανό Τα Καλύτερα Μας Χρόνια να έχουν πολύ μεγαλύτερη απήχηση διαδικτυακά παρά τηλεοπτικά.