Δεν είναι κάτι μη αναμενόμενο αυτό που βιώνει το σινεμά σε παγκόσμια κλίμακα ελέω κορωνοϊού. Το 2020 είναι μια χρονιά που ολοκληρώνεται με ελάχιστες κυκλοφορίες ταινιών και με φεστιβάλ να γίνονται εξ αποστάσεως ή να αναβάλλονται εντελώς.
Μετά από 9 μήνες στους οποίους κάθε κινηματογραφική αίθουσα ζήτημα να είχε 1 μήνα σκάρτο για να λειτουργήσει με μια κάποια κανονικότητα, βρισκόμαστε μπροστά σε κάτι που θα αποτελέσει ταφόπλακα για το σινεμά στα επόμενα μερικά χρόνια.
Τη χρονιά που ολοκληρώνεται θα κυκλοφορούσαν στις αίθουσες μεγάλες παραγωγές, κάποιες με όλη τη δυναμική για να καλύψουν ένα κομμάτι της χασούρας από τους ανθρώπους που δουλεύουν σε οργανισμούς σινεμά.
Η πορεία του κορωνοϊού από τον Οκτώβριο και μετά, δεν άφησε περιθώριο στα στούντιο του εξωτερικού να προχωρήσουν το πολλαπλά αναπροσαρμοσμένο πλάνο τους και τους ανάγκασε σε μετάθεση για το 2021 όλων των ταινιών που θα έκαναν φέτος πρεμιέρα.
Η Warner Bros είναι αναμφίβολα ένα από τα 2-3 μεγάλα ονόματα στο Χόλιγουντ και εδώ και αρκετό καιρό επεξεργαζόταν την κυριαρχία της στη συνδρομητική τηλεόραση. Γι΄αυτό και κυκλοφόρησε το HBO Max, την premium εκδοχή του HBO. Όμως τα οικονομικά δεδομένα της πανδημίας δεν έφεραν ικανοποιητικό αριθμό συνδρομητών.
Ένα τέτοιο brand με τεράστια ταινιοθήκη δεν μπορούσε να αφήσει στη μοίρα του ένα τόσο σημαντικό πρότζεκτ όπως το HBO Max. Μπορεί να μην άλλαξε τη συνδρομή των 15 δολαρίων, μα αλλάζει παντελώς τους όρους του παιχνιδιού, αφού οι ταινίες που θα κυκλοφορούσαν το 2021 στις αίθουσες, τώρα θα βρουν ένα μικρό σε διάρκεια ημερών και αιθουσών «άνοιγμα», με όλες τις ελπίδες να εναποτίθενται στο HBO Max.
Sucide Squad 2, Dune, Matrix 4, Godgilla VS Kong, Space Jam: New Legacy, είναι οι πιο τρανταχτές περιπτώσεις ταινιών που θα προωθηθούν πρωτίστως μέσω της πλατφόρμας και δευτερευόντως από τις αίθουσες, κάτι που θα συμβεί για πρώτη φορά με το Wonder Woman 1984.
Η κίνηση αυτή έχει προκαλέσει πανικό στο Χόλιγουντ, όπου οι ιδιοκτήτες κινηματογράφων δεν είναι κάτι άσχετο με την ίδια τη βιομηχανία, όπως εδώ. Στις ΗΠΑ είναι ραχοκοκκαλιά για την επιτυχία ή αποτυχία μιας ταινίας, είναι από τα θεμέλια της πυραμίδας και κατόπιν της αποφάσεως της Warner Bros θα δουν να μειώνονται δραματικά οι ευκαιρίες για να βγάλουν κάποια προς το ζην και να αντεπεξέλθουν.
Καταργώντας το διάστημα των 70 ημερών που πρέπει μια ταινία στις ΗΠΑ να περιμένει μέχρι να γίνει διαθέσιμη on demand ή σε dvd και μειώνοντας το σε 17 ημέρες προβολών σε αίθουσες, ταυτόχρονα με το HBO Max, η Warner μεταβάλλει με τρόπο ραγδαίο το σύγχρονο σινεμά. Κι αυτό γιατί δεν αφήνει καν ένα περιθώριο μετάβασης από τις αίθουσες στην πλατφόρμα. Κάθε ταινία θα είναι διαθέσιμη και στα δύο την ίδια ακριβώς στιγμή. Σε μια εποχή που ο φόβος του κόσμου δεν θα έχει μειωθεί ιδιαίτερα, αυτή η κίνηση δεν είναι κάτι λιγότερο από ταφόπλακα!
Μάλιστα, το ότι θα παρέχει τις ταινίες της για ένα μόνο μήνα στην πλατφόρμα, αλλά και το ότι από τώρα προεξοφλεί την κατάσταση μετά την έλευση των εμβολίων, φανερώνει πως δεν πιστεύον πια οι επικεφαλής της πως θα γίνουν πιο νορμάλ τα πράγματα σε επίπεδο θέασης και είναι έντονο το ενδεχόμενο να συσσωρεύσει την πλειοψηφία των χρηστών του HBO Max σε περιεχόμενο που μπορεί καν να μην τους αρέσει.
Για πολλούς αυτή η στρατηγική επιλογή είναι πρώτα απ΄όλα αποτέλεσμα της χρηματοδότησης της Warner από την AT&T, τον κορυφαίο πάροχο ίντερνετ στις ΗΠΑ, με σκοπό να γίνει μεγαλύτερη κατανάλωση οικιακών δεδομένων, άρα να δικαιολογηθούν πιθανές προσαυξήσεις στους λογαριασμούς των συνδρομητών.
Δεν είναι κίνηση απελπισίας πάντως, αλλά πραγματισμού, μιας και η Warner έχει έτοιμες ταινίες στις οποίες απαιτήθηκε να παρέχει μπατζετ ως και 200 εκατομμύρια δολάρια για κάποιες απ΄αυτές και η ουσιαστική απορρόφησή τους από το Max, αφαιρεί κάθε δυνατότητα για να επιστραφεί χρηματικό μέρος της αρχικής επένδυσης, όπως είθισται να συμβαίνει. Είναι όμως μια εκ νέου επένδυση στο HBO Max, με ταινίες όπως το Dune να χρησιμοποιούνται ως πολιορκητικός κριός, ώστε οι 9 εκατομμύρια συνδρομητές να γίνουν 15-20-30 και να αντιμετωπίσουν το HBO Max ισοδύναμα με το Netflix.
Κι από τη στιγμή που πλέον το Netflix αρχίζει να καθορίζει την πορεία ανταγωνιστικών δικτύων, δεν είναι μακρινό να ισχύσει αυτό που λέγεται για τη Disney. Αν κι εκείνη δηλαδή ακυρώσει πρακτικά τις κινηματογραφικές κυκλοφορίες και βάλει όλο το υλικό στο Disney+, τότε «έχουμε πρακτικά τελειώσει», όπως αναφέρουν στο Variety και άλλα μεγάλα μέσα των ΗΠΑ, ιδιοκτήτες κινηματογράφων.
Κάτι που φαίνεται ήδη καθαρά, αν κρίνει κανείς από την πτώση των μετοχών μεγάλων αλυσίδων που είναι στο χρηματιστήριο, όπως οι 16 μονάδες κάτω που βρέθηκε η AMC ή οι 22 το Cinemark.
Μιας και η προ πανδημίας ζωή των κινηματογράφων δεν πρόκειται να επιστρέψει, είναι πιθανό η κίνηση της Warner να αναδειχθεί ως κοσμογονική για τα σπλάχνα του σινεμά…