Με βαθμολογία 6.8 στο IMDB, το The Power of The Dog της Τζέιν Κάμπιον δύσκολα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κάτι παραπάνω από μια οκ ταινία, προς το μέτριο. Αλλά δεν είναι με τίποτα κάτι τέτοιο.
Είναι από τις περιπτώσεις που το 95% στο Rotten Tomatoes είναι απείρως πιο κοντά στην πραγματικότητα και πρόκειται για μια ταινία που οι κριτικοί έχουν αποθεώσει. Όχι γιατί η ταινία πουλάει μια ψευτοκουλτούρα ή κάτι τέτοιο. Δεν είναι για παράδειγμα το Memoria με την εξαίρετη Τίλντα Σουίντον που δεν άφησε τίποτα πίσω.
Το The Power of The Dog είναι σαν να βλέπει κανείς κάποιο μυθιστόρημα του Κόρμακ ΜακΚάρθι να γίνεται ταινία. Η Τζέιν Κάμπιον παίρνει όντως ένα μυθιστόρημα, αυτό του Τόμας Σάβατζ και το στήνει με τρόπο που δίνει όλη την ευχέρεια στο καστ για να θριαμβεύσει. Ο δε Μπένεντικτ Κάμπερμπατς μπορεί και να κάνει την ερμηνεία της καριέρας του. Ίσως καλύτερος κι από το Patrick Melrose που θεωρούμε ως το magnum opus του μέχρι σήμερα.
Στο The Power of The Dog μεταφερόμαστε στη Μοντάνα του 1925. Εκεί ζουν δύο αδέρφια, ο καθείς με το δικό του ράντσο, ο καθείς με τον δικό του χαρακτήρα. Ο Φιλ Μπέρμπανκ (Κάμπερμπατς) είναι ένας πολύ σιωπηλός, αλλά πιο επιβλητικός και υποβλητικός τύπος. Σχεδόν φοβιστικός. Ο Τζορτζ (Τζέσι Πλέμονς) από την άλλη, είναι περισσότερο μπλαμπλάς αλλά πιο συμβατικός.
Ο Τζορτζ παντρεύεται τη Ρόουζ (Κίρστεν Ντανστ), μια χήρα με έναν γιο, τον Πίτερ, ο οποίος είναι κάπως πιο θηλυπρεπής για τα χαρακτηριστικά εκείνης της εποχής και αυτής της περιοχής και του επαγγέλματος.
Κατά την παρουσία της στο ράντσο του Φιλ, εκείνος είναι επικριτικός με το βλέμμα του προς τον γιο της. Αλλά με τρόπο που δεν είναι πρόσφορος για αντίδραση. Έχει ένα περίεργο χαρακτηριστικό, ένα πολύ δυνατό σφύριγμα που σκίζει τον άνεμο. Και με αυτό αιχμαλωτίζει τη Ρόουζ, θυμίζοντας της όλες τις αποτυχίες της. Ενδεχομένως, μια απ΄αυτές να είναι η επιλογή να παντρευτεί τον Τζορτζ.
Οι ερμηνείες των ηθοποιών απογειώνουν το The Power of The Dog
Στις ανοιχτές πεδιάδες της Μοντάνα, εκεί όπου η δύση του ηλίου έχει διαφορετικά γνωρίσματα, ο τροχός γυρίζει διαρκώς και οι συσχετισμοί μεταβάλλονται. Κι αυτός που είναι το alpha male της αγέλης, γίνεται εν μια νυκτί ο τελευταίος τροχός της αμάξης.
Ένας λύκος όμως, ένας αρχηγός, δεν παραδίδει ποτέ εύκολα τα σκήπτρα του. Ο Φιλ είναι ένα καθαρόαιμο κυνηγόσκυλο. Και η δύναμη του δεν μετουσιώνεται σε σωματική δύναμη, αλλά στην αύρα, σε αυτό που προκαλεί. Για τον Φιλ η Ρόουζ και ο Πίτερ είναι απειλή. Κι αυτός όμως ψάχνει τον αληθινό του εαυτό.
Ο Κάμπερμπατς είναι τρομερός ερμηνευτικά και σε αυτό συνετέλεσε το ότι η σκηνοθέτις, η Τζέιν Κάμπιον, όταν άρχισαν τα γυρίσματα, γύρισε και τον σύστησε στο συνεργείο ως Φιλ. «Από δω είναι ο Φιλ, θα ξαναδείτε τον Μπένεντικτ όταν τελειώσουμε». Σε όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων ο Κάμπερμπατς δεν ήταν ποτέ ο Κάμπερμπατς.
Αυτό τον βοήθησε να αποδεχτεί έναν ρόλο επιθετικό και μισογύνη, με το μέσα του να κλωτσάει στις πρώτες αναγνώσεις. Έτσι είπε και ο ίδιος μιλώντας στο BBC. «Είχα έναν μακρύ δρόμο να διανύσω, είναι πολύ μακριά από εμένα αυτός ο ρόλος». Η Κάμπιον, εκτός από τις συστάσεις, του έβαλε μια αποστολή. Να μην πει ποτέ «Ναι» σε κανέναν. Να αρνείται συνέχεια. Και να μη λέει ποτέ «συγγνώμη» ή «παρακαλώ». Να γίνει αφόρητος προς το συνεργείο εν ολίγοις.
Αυτό λέγεται method acting. Και ο Κάμπερμπατς το έκανε ακόμα και με τις κάμερες κλειστές. Οι άνθρωποι του συνεργείου είχαν σχεδόν ξενερώσει, γιατί είχαν ακούσει τόσα καλά λόγια για έναν ευγενικό άνθρωπο και συναντούσαν κάτι απόμακρο και σκληρό. Έτσι μπαίνεις στο ρόλο όμως. Με κατανόηση σαφώς, αλλά και με αιρετική πράξη.
Το ίδιο έκαναν και η Κίρστεν Ντανστ με τον Τζέσι Πλέμονς, που στα διαλείμματα των γυρισμάτων, δεν αντάλλαξαν κουβέντα με τον Μπένεντικτ. Έψαξαν κι αυτοί να βρουν τους δικούς τους δαίμονες που θα απελευθερώσουν τον ρόλο από μέσα τους.
Για το The Power of The Dog μπορεί να σταθεί κανείς στην υπέροχη φωτογραφία του και στον ωμό νατουραλισμό του. Εννοείται. Αλλά όταν ακολουθείται μια τέτοια διαδικασία από τους ηθοποιούς, τότε πρέπει να δοθεί όλος ο χώρος στη σκηνοθεσία και τη δική της σύλληψη και στην εκτέλεση των ηθοποιών.
Το The Power of The Dog κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Πέμπτη και την 1η Δεκεμβρίου θα είναι διαθέσιμο στο Netflix, αποτελώντας την καλύτερη ταινία του για φέτος και ένα καλό χαρτί για οσκαρικές υποψηφιότητες.