Με Ντάνιελ Κρεγκ και Τζουντ Λο: Δες απόψε την ταινιάρα που ο Τομ Χανκς θεωρεί ότι είναι η καλύτερη της καριέρας του (Vid)

Ο Τομ Χανκς στο podcast του εξέφρασε την απογοήτευσή του επειδή κανείς δεν συζητά για μία από τις καλύτερες ταινίες του!

Οι γκανγκστερικές ταινίες είναι αγαπημένες για πολλούς λόγους. Καταρχήν, διότι αποτελούν μια βαθιά κατάδυση στα άδυτα του οργανωμένου εγκλήματος των ΗΠΑ. Κατά δεύτερον, διότι «παίζουν» τόσο αποτελεσματικά το μυαλό σου που ενώ αντιλαμβάνεσαι την αντίφαση να ταυτίζεσαι με ανθρώπους που είναι καθάρματα, όχι απλά δεν προβληματίζεσαι με αυτό αλλά το απολαμβάνεις. Ο τρίτος λόγος που το εν λόγω genre είναι τόσο υπέροχο είναι διότι μελετώντας το μπορείς να διακρίνεις στο παρασκήνιό του την ανάπτυξη της Αμερικής. Και επίσης, διότι ταυτόχρονα με όλα αυτά αποτελούν οικογενειακές τραγωδίες, γεμάτες καταραμένα πεπρωμένα, προδοσίες και κώδικες ηθικής.

Από το 1972 που ο «Νονός» του Φράνσις Φορντ Κόπολα αποτέλεσε την ναυαρχίδα του είδους και έθεσε τους παραπάνω κανόνες ως σήματα κατατεθέν των συγκεκριμένων ταινιών, δεκάδες ταινίες αυτής της λογικής έχουν προκύψει. Και παίρνοντας ένα κομμάτι από την λάμψη των «Νονών» για να την εντάξουν στις δικές τους πλοκές, αποτέλεσαν πολλές εξ’ αυτών περήφανα τμήματα της συγκεκριμένης, τόσο γοητευτικής κατηγορίας ταινιών.

Περήφανο τμήμα αυτής της παράδοσης είναι ο «Δρόμος της Απώλειας» του Σαμ Μέντεζ. Περήφανο αλλά σχετικά υποτιμημένο. Παρά το γεγονός ότι αυτή η ταινιάρα του Μέντεζ αποτελεί ένα πρότυπο gangster movie με ένα γεμάτο καστ από αστέρες (Τομ Χανκς, Πολ Νιούμαν, Ντάνιελ Γκρεγκ, Τζουντ Λο), το κοινό που την εκτιμά και αναγνωρίζει την μεγάλη αξία της είναι καταφανώς δυσανάλογο αυτής.

Το στόρι τοποθετείται την δεκαετία του ’30, την εποχή της ποτοαπαγόρευσης και της μεγάλης ηγεμονίας του Αλ Καπόνε. Ο Μάικλ Σάλιβαν είναι ένας ψυχρός εκτελεστής, που δουλεύει για λογαριασμό του Τζον Ρούνεϊ, ενός Ιρλανδού μεγαλομαφιόζου. Ο Σάλιβαν δεν είναι ψυχρός μόνο όσον αφορά το επάγγελμά του: είναι γενικά ψυχρός. Με την γυναίκα του και τους δυο γιους του δεν είναι ιδιαίτερα θερμός ούτε στοργικός. Με τον εργοδότη του η σχέση τους είναι ουσιαστικά οικογενειακή: αποτελεί πατρική φιγούρα ο Ρούνεϊ για αυτόν. Και ένας υπόρρητος ανταγωνισμός ανάμεσα στον ίδιο και τον αληθινό γιο του μεγαλομαφιόζου υποβόσκει, καθώς ο τελευταίος είναι αληθινά κακομαθημένος και εν πολλοίς άχρηστος.

Ο Σάλιβαν θα δει την οικογένειά του να σκοτώνεται με εξαίρεση τον έναν γιο του εξαιτίας μιας αλληλουχίας γεγονότων. Ο εργοδότης του και πατρική του φιγούρα θα γίνει ξαφνικά ένας απρόθυμος αλλά αποφασισμένος εχθρός του. Και ο ίδιος με τον γιο του θα γίνουν φυγάδες, θα επιδοθούν σε ένα ταξίδι με προορισμό το άγνωστο. Θα είναι ένα ταξίδι πολύτιμο για τη σχέση τους. Αλλά πολύ επικίνδυνο και για τους δυο.

Ο «Δρόμος της Απώλειας» είναι μια ιστορία για πατέρες και γιους και για τις περίπλοκες δυναμικές που αναπτύσσονται σε αυτή τη σχέση, διογκωμένες εδώ από την ιδιαιτερότητα του οργανωμένου εγκλήματος. Όποιοι είναι προσαρμοσμένοι με τους κανόνες των gangster movies θα βρουν ασύλληπτα ελκυστική την αποθέωση και της προσέγγιση αυτής της θεματικής από τον Σαμ Μέντες. Όσοι από την άλλη θέλουν να ενταχθούν σε αυτούς τους κανόνες, αν και το ιδανικό θα ήταν να μάθουν για αυτούς από τις ταινίες που όρισαν αρχικά το είδος, η ταινιάρα του Σαμ Μέντες είναι επίσης ό,τι πρέπει. Σε κάθε περίπτωση, αν δεν είναι κανείς συνδρομητής στο Hulu όπου και στριμάρει η ταινία, τα 3 ευρώ που θα του κοστίσουν για να το βρει online αξίζουν και με το παραπάνω.