«Τα πάντα για τον Λούκα». Αυτή την ατάκα είπε ο Τιμοτέ Σαλαμέ σε μια συνέντευξη στο Variety για την προώθηση της ταινίας Bones and All που σκηνοθετεί ο Λούκα Γκουαντανίνο και συμπρωταγωνιστεί ο Τιμοτέ, μαζί με την Τέιλορ Ράσελ.
5 χρόνια μετά τη συνεργασία τους στο Call Me By Your Name, που απογείωσε την καριέρα και των δύο, ο Γκουαντανίνο καθοδηγεί τον Σαλαμέ σε ακόμα μια ερωτική ιστορία που αυτή τη φορά βρίσκεται στο in extremis, είναι δηλαδή επιθανάτια και…σαρκοβόρα.
Το Bones and All είναι σαν να έψαχνε ο Γκουαντανίνο εδώ και 5 χρόνια κάτι και να το βρήκε, αφού ένωσε τις δύο ταινίες του, το Call Me By Your Name και το Suspiria. Κι ίσως το Bones and All να είναι η καλύτερη του ταινία. Ή, έστω, η καλύτερη εκδοχή και των δύο θεματικών με τις οποίες καταπιάνεται.
Ο ίδιος έχει δηλώσει πως ψάχνει να βρει τον εαυτό του μέσα από τις ευκαιρίες που προσφέρει το περιθώριο της κοινωνίας στους outcasts, σε αυτούς που για κάποιον ακαταμάχητο λόγο δεν ταιριάζουν πουθενά και με κανέναν παρά ελάχιστους.
Σε αυτή την ταινία το προσκήνιο μας δείχνει τους ανθρώπους που η φύση τους πείραξε κάτι στα γονίδια, ώστε να είναι κανίβαλοι ανθρώπινης σάρκας και μάλιστα ωμής. Η Μάρεν είναι μια 18χρονη που την παρατάει ο πατέρας της και της αφήνει ένα γράμμα και μια κασέτα, στα οποία της εξηγεί ότι δε μπορεί να την διαχειριστεί γιατί είναι μια τέτοια περίπτωση.
Στα 3 της κατασπάραξε τη νταντά της. Στα 12-13 της ένα παιδί στην κατασκήνωση. Η Μάρεν δεν θυμόταν καθόλου τα περιστατικά αυτά και της τα θυμίζει η κασέτα του μπαμπά της.
Ξέροντας πως πρέπει να είναι μόνη, αποφασίζει να πάει να αναζητήσει τη μαμά της, για την οποία ψυλλιάζεται ότι είναι σαν κι εκείνη, ότι αυτή της το κληροδότησε και θα κάνει ένα ταξίδι που θα την περάσει από τις μισές πολιτείες των ΗΠΑ.
Σε αυτή τη διαδρομή θα ανακαλύψει ποια είναι. Πρώτα χάρη στη γνωριμία της με τον Σάλι, έναν γέρο Σαρκοφάγο, που της εξηγεί τους κανόνες του, αλλά είναι εμφανές ότι η μοναχική ζωή τόσων δεκαετιών, του έχει πειράξει τον εγκέφαλο.
Η Μάρεν τρώει μαζί του μια γριά που έχει πεθάνει από καρδιακό και εξαφανίζεται στα κρυφά γιατί την φοβίζει. Θα περάσει από μερικές πολιτείες πριν πέσει πάνω στον Λι, έναν νεαρό που κι αυτός είναι Σαρκοφάγος.
Θα αναγνωρίσουν ο ένας τον άλλον με τη μυρωδιά και ο Λι θα την μυήσει στο δικό του modus vivendi. Ο Λι δεν μένει μόνο σε όσους πεθαίνουν από μόνοι τους. Σκοτώνει κιόλας. Αλλά φροντίζει να σκοτώσει με μια ηθική οπτική και πάντοτε εξασφαλίζοντας πως το θύμα δεν έχει συγγενείς και οικογένεια.
Αυτό δεν είναι μόνο ζήτημα ηθικής, αλλά και πρακτικό, γιατί αφού σκοτώνει, εγκαθίσταται για ένα βράδυ στο σπίτι του θύματος. Και μετά πάει στην επόμενη πολιτεία.
Με τη Μάρεν θα ζήσουν την περιπέτεια, όμως η συνάντηση της με τη μητέρα της, θα αλλάξει όλα της τα πλάνα. Στο τέλος, η μοίρα τους φέρνει ξανά μαζί για να ζήσουν μια εκδοχή του Έρωτα ύψιστη, όπως την διέδωσε ο Μαρκές. Έρως=θάνατος.
Αποτυπώνεται με σχεδόν σοκαριστική ειλικρίνεια η κάθε σκηνή. Ιδίως αυτές όπου υπάρχει η κατανάλωση ανθρώπων. Κάποιον θεατή που δεν θα μπει στη διαδικασία να δει το υπερκείμενο, μπορεί να τον απωθήσει, σε βαθμό να μην εκτιμήσει καθόλου την ταινία.
Γι΄αυτό το Bones and All έχει έναν διχαστικό χαρακτήρα, που ακόμα δεν έχει εκδηλωθεί, με τις κριτικές να είναι όλες προς το πολύ θετικό και να του δίνουν 4/5 αστέρια σχεδόν όλα τα γνωστά σάιτ εντός κι εκτός τειχών.
Τόσο θα του βάλουμε κι εμείς, χωρίς όμως να αρνούμαστε πως τα 4 θα μπορούσαν να είναι και 3 στην καλύτερη. Ίσως η παρουσία του Τιμοτέ Σαλαμέ να αποτελεί έναν κυματοθραύστη, ίσως να παραμένει μια πιστοποίηση.
Είναι εύκολο και να λατρέψεις και να μισήσεις το Bones and All. Με αυτό το φινάλε όμως, μάλλον το λατρεύεις. Το πρωταγωνιστικό δίδυμο φέρει στις μέγιστες ποσότητες τον συνδυασμό του νεανικού, του επαναστατικού, του ελεύθερου κι αυτό αντισταθμίζεται από τον χαρακτήρα του Σάλι που υποδύεται τρομερά ο Μαρκ Ράιλανς.
Μπορεί κι αυτή η τραμπάλα της ανθρώπινης ύπαρξης από το νέο στο γερασμένο, να είναι ένα από τα πνευματικά βάσανα του Γκουαντανίνο.
Κι αυτό κάνει το Bones and All αυτό που είναι. Ότι επιτρέπει την στάθμιση των ερμηνειών ανάλογα με τις προσωπικές ανάγκες του καθενός. Κι ο Έρωτας μάλλον, είναι το δόλωμα των νιάτων…
* Η ταινία κυκλοφορεί στις αίθουσες από την Tanweer